Oldemors SolbærSaft

Hele huset lukter himmelsk av nydampet solbærsaft. I går var jentene og jeg ute å lekte gamledager – hehe, nei det er vel ikke akkurat gamledager. Men det å plukke solbær i hagen for så å dampe saft er noe jeg forbinder med sommerferiene mine hos farmor og farfar. 

Solbærbuskene på gården er det en gang oldeforeldrene til tvillingene som har plantet. Og BT har gode minner om den deilige saften han fikk da han var her som liten. I fjord fikk jeg saftkokeren til Grete (jentenes oldemor) og hun hadde skrevet en lapp for å vise meg veien til nydelig saft – noe jeg ble fryktelig glad for. I fjord laget vi hele 12,5 liter med råsaft, i år er det ikke like mye bær, men jeg nærmer meg 5 liter nå. 

Jeg laget om lappen på dataen slik at det blir enkelt for alle å lese.

Når den deilige råsaften har rent over i kjelen ved siden av tilsetter jeg sukker og da må jeg til med litt smaksprøver ^^, 

Flere som skal eller har laget saft i år? 

24 kommentarer

Siste innlegg