NETTMOBBING

I går kveld skrev jeg dette innlegget i hodet mitt før jeg sovnet for natten, og jeg tenkte jeg skulle prøve å rable det ned før jeg glemmer det. 

Den virkelig nye formen for mobbing på 2000-tallet utarter seg på nett, og på nett er det ingenting som holdes tilbake. Vi leser om det og vi hører om det. Før jeg startet å blogge tenke jeg ikke noe større over nettmobbing da dette er noe jeg aldri har drevet med eller blitt utsatt for. Men det er det sannerlig mange som blir. 

Jeg har sett mammaforum der voksene mødre krangler som hormonelle 14-åringer. Jeg leser blogginnlegg som får hatekommentar på hatekommentar. Vi har vel alle sett videoen som florer internett om dagen om tvillingmammaen som prøver å legge guttene sine? Hun har riktignok passert 1 milliom seere, og det er umulig at alle i denne verden har like meninger. Men selv en så herlig, fantastisk og morsom film av en tålmodig mamma som på nytt og på nytt legger sine to små i sengen sin fikk flere hatmeldinger. Som blogger selv har jeg opplevd det samme. Hatmeldingene renner inn ved de mest leste innleggene mine, det er helt forståelig at 34 000 personer ikke kunne være enige med meg i mitt innlegg om brøyterene, de fleste er enige, men det er alltid noen ikke er det, og som ønsker å legge inn en liten meldig som forteller meg hva jeg er.  

Det som er med hatemelingene, er hvordan de faktisk blir skrevet. Det er ikke snakk om noen konstruktiv kritikk fordi man er uenige. Nei, det er direkte personangrep med de styggeste uttalelser, og mobberen etterlater seg selvsagt som en anonym – åpenpart for feig for å stå for det h*n selv sier, selv om h*n vet at h*n går direkte til angrep på en enkeltperson. Jeg har HELDIGVIS ikke opplevd mange av disse meldingene, og jeg passer meg for å skrive støtende innlegg. For jeg lover dere, noen av de kommentarene kan virkelig sette seg, og det er ikke noe moro, ikke noe moro i det hele tatt.


Så har vi andre, jeg trenger nok ikke legge skjul på hvem, Rannveig Heitmann – hun lever av sine haters. Jeg er stadig innom bloggen hennes og jeg blir virkelig skrekkslagen av å lese hennes kommentarfelt. Hun påstår jo at hun ikke lar seg påvirke av alle de grusomme kommentarene, kanskje hun klarer å trekke det over til at disse haterene faktisk er årsaken til hennes lønn? Ikke vet jeg, men hadde jeg mottatt det hun får slengt i fjestet hver dag hadde jeg gjemt meg under dyna for en god stund og avsluttet blogglivet tvert. 

Og med det jeg prøver å faktisk fortelle her, så forstår jeg virkelig ikke hva som får nettmobberene til å faktisk skrive disse hatmeldingene. Jeg har riktignok vært uenig i veldig mange blogginnlegg jeg har lest i mitt liv, og kanskje ler jeg høyt og viser det til samboeren min om jeg synes det er latterlig det som blir skrevet, men jeg tar meg da ikke tid til å sitte å skrive en hatmelding fordet? Hvis jeg ikke hadde klart å la være å kommentere på et innlegg jeg er sterkt uenig i så ville jeg i hvertfall gitt en konstuktiv og kritisk tilbakemelding om hva jeg syntes var galt og hva jeg mente om saken, jeg hadde da aldri gått til angrep på forfatteren! Og det er dette som irriterer meg så grenseløst. Mødre som står å påstår at andre er dårlige mødre, at de burde vært meldt til barneværnet osv osv. Hva er da egentlig disse mødrene? Synes de det er greit å lære opp sine barn til at det er greit å hetse andre på nett? Er ikke det med på å forsterke den negative nettmobbingen? 

Samtidig som jeg ser all denne grusomme nettmobbingen har jeg erfart den siste tiden at folk har blitt så opptatt av nettmobbing at noe trekker alt til å bli “mobbing”, som at det ikke er lov å stille et spørsmål uten at en annen skal fortelle den spørrende: ” hvis du ikke har noe bedre å si, kan du heller la det være”. Jeg begynte å le i går da jeg oppdatet at det hadde utartet seg en diskusjon under mitt siste bilde på IG.

rUbzQAjxhE

Jeg vet ikke om dere la merke til det, men lillefingeren min blir stadig tatt opp til diskusjon, dette er nemlig ikke første gang. Her er noen kommentarer fra et tidligere bilde:

1. skriver: ” Ikke for å være frekk assa men har du brekt lillefingeren din før? Ikke for å være frekk, sleip, idiot eller noe sånt men den ser litt skjev ut @speiltvillingene ps: jeg er aldri frekk ❤️ for jeg liker ikke at andre er frekk med meg heller❤️😍😘 “

2. skriver: ” virker som om du prøver og overbevise deg selv om at du ikke er frekk, når du egentlig er det ! 😉 å ha selvinnsikt er en fin egenskap, du burde prøve det 😉 😀 “

3. skriver: ” Hvis du ikke har noe posetivt og si så ikke si det eller skriv det” 

Jeg hadde faktisk ikke trudd at fingeren min var så merkbart skjev, men det vel bare fordi jeg har levd med den slik i 13 år nå. For ja, jeg brakk fingeren i 5.klasse da læreren min lukket døren på den. Dette er et av merkene som foreviger livet som 10åring, og merker får man opp igjennom livet. Noen synlige, noen psykiske. Det er med på å definere hvem vi er, på å lage den vi blir. Hver dag blir vi påvirket av verden rundt oss. Vi lager oss meninger om alt og ikke noe. Og vi blir alle forskjellige. Utseende vårt er like forskjellige som tankene våre om livet. Så tenk på dette – selv om du er sterkt uenig om en ting, betyr ikke det at du har rett til å hetse et menneske! Du får ikke gjort noe med at den andre har ulike meninger enn deg selv. Kanskje har begge rett, kanskje har ingen rett. Vær konstruktiv i din tilbakemelding. Om du trenger å være anonym i din kommentar bør du kanskje tenke at kommentaren er feil skrevet. 

For en ting er sikkert, vi har alle følelser og blir såret av å få stygge kommentarer rettet mot seg. 

STOPP NETTMOBBING.

 

( Del gjerne innlegget for å spre budskapet. )

15 kommentarer
    1. Mobbing på og utenfor nett er rett og slett uakseptabelt. det skal ikke og bør ikke på noen som helst måte skje. håper virkelig at en dag, så vil folk som driver med mobbingen og de generelle mobberne se at det ikke er vits å drive med dem lenger. Det ødelegger og skader mennesker på de mest grusomme vis..
      Håper det går bra med deg <3

    2. har du link til videoen av tvillingmammaen som prøver å legge guttene sine? har ikke sett den, men vil se den før jeg gjør opp en mening om den.

    3. Jeg tenkte automatisk på Rannveig Heitmann da jeg leste overskriften til dette innlegget. Hvordan i all verden overlever hun all den hetsen? Hun legger jo dog opp til å provosere mange ganger. Hun henger ofte ut andre mennesker og har mye negativt å komme med, så en viss andel kritikk må hun vel forvente. Men det er helt klart forskjell på konstruktiv kritikk og hets/mobbing. Ingen fortjener å bli mobbet, ingen. Man kan aldri vite hva andre mennesker går igjennom og hvorfor de er som de er.
      Det med at noen skriver om den lillefingeren din må du ikke ta deg nær av, jeg tror virkelig ikke det er vondt ment. Og om noen er frekk eller sarkastisk, så er det gjerne sjalusi som er årsak til det. Du er superflott og en kjempeflink blogger! 🙂

    4. Nå skal det sies, at bloggere/kjendiser etc er nærmest fritt vilt og at har man ansiktet sitt utad, så må man tåle kritikk, på lik linje med at man får positive kommentarer. Man velger selv å utsette seg for offentligheten, og man vet jo at det finnes slike nettroll der ute, så det burde jo ikke komme som en overraskelse, er bare skremmende å se hvor mange som tillater seg å si så ufattelig mye ondt, usaklig og i mine øyne noen ganger så tåpelig at jeg vemmes…
      Nettmobbing er stadig mer utbredt, og det syns å gå sport i å mene noe om noen uansett hva, og i nesten alle tilfeller går det ikke på å være uenig i et innlegg hvor bloggeren har ytret sin mening, men frekke kommentarer om utseendet og vanlige gjøremål. Jeg er overbevist om at mange av disse skriver for å få igang en diskusjon, og på mange måter som hos Heitmann, så er det jo bra for henne da hun får treff på bloggen sin, men noen burde virkelig gå i seg selv… Jeg kan vedde foten min på at de aldri ville turt å si noe sånt “live”.. Jeg har lært at man trenger ikke ha en mening om alt alltid, og at enkelte ganger er det best å holde munn, noe jeg tror de fleste kan si seg enig i, men bak en pc-skjerm mister man litt høflighet og beherskelse. De mobber vel for å føle seg bedre, noe jeg ikke helt kan skjønne, for jeg hadde følt meg råtten ved å si slike ting! “Jeg har ikke skjev finger men det har hun der tvillingmammabloggern”. Da tenker jeg at javel, fint for vedkommende, er det så lite som skal til for å heve seg selv, så er man jammen lavt nede….
      Men til tross for et alvorlig innlegg, så fikk jeg meg en god lattert! Alt noen får seg til å skrive, jeg skjønner jo at vedkommende er 10 år.. Hva gir det vedkommende om du sier, ja den er knekt og ja den er skjev? Jeg måtte se tre ganger OG på min egen lillefinger, og kunne aldri konkludert med at den var brekt eller skjev.. haha! kanskje fingern min og er skjev… :p

    5. Lisa: man må tåle en del om man legger opp til det, helt klart. Men det veldig mange som går langt over streken. Jeg tar meg ikke nær av det med lillefingeren min altså:-) det var bare for å illustrere at noen mener alt er nettmobbing:)

    6. Beth: veldig gode poeng du har. Jeg er helt enig i at om man velger å være offentlig så må man tåle negativ kritikk, men som du sier, noe er ikke kritikk det er rett og slett mobbing på høyt nivå.
      Haha, jeg liker at lillefingeren min kan skape litt latter 😀

    7. Kjempe flott innlegg om et viktig tema! Men jeg mååå bare kommentere den fingen din! Mine lillefingre ser nokså nøyaktig slike ut, bare at mine fingre aldri har vært brukket haha… Stakkar meg er født sånn! Fikk lyst å legge til bilde av de her hihi…
      Det er det som er litt skremmende med blogger. Folk ser bilder og leser en liten tekst som bare er en brøkdel av noens liv. Etterpå sitte de å overanalyserer, pirker og legger merke til hver minste detalj og “feil” en kan finne med et menneske! Hadde deres eget liv tålt å bli sett på gjennom forstørrelsesglass? Er deres egen kropp og utseende uten skavanker og er det virkelig andres jobb å påpeke dette?
      Poenget mitt er at dersom jeg hadde hatt en blogg med to skjeve fingre som IKKE skyldes brudd, hadde jeg da fått slengt at jeg var unormal og hadde downs syndrom? Skjeve lillefingre er jo faktisk et av kjennetegnene på dette! Nei huff, skremmende hvordan det er blitt. Å kommentere og å mene noe om det som blir blogget om er en ting, men å henge seg opp i detaljer om utseende og personlige anliggende blir bare lavmål.

    8. Er det muulig? Haha, måtte se på min egen finger, den er jammen like skjev som din og jeg har aldri knekt den, ei heller fått bemerkninger om den. Men kanskje om jeg hadde publisert bilde av den 😉 men altså: ja, er så enig med deg ang nettmobbing. Det er ille enkelte steder. Det er en skam!

    9. Haha!! Begge mine lillefingre er sånn. Kan ikke rette den ene ut ordentlig – og jeg at aldri brukket de. Folk finner de rareste ting og plukke på altså:) Du er en fantastisk flink blogger, jeg leser alle innlegg og syns du er kjempe flink:) alle med en sunn dose vett skjønner at ting ikke alltid er rosenrødt, og at det stadig er opp og nedturer. Du har skrevet om alle:) Så dersom noen kommenterer at mamma-rollen virker så rosenrødt for deg – så får du bare tenke på at noen av leserne dine vet litt bedre;)

    10. Er enig i at enkelte legger opp til kritikk, rett og slett ved å selv kritisere andre. Tror denne modenheten kommer etter hvert. Noen lærer når de blir eldre. Så vil de gjerne hevde seg i 13-årsalderen, vise at de tør. Tøffe seg for venner. Det er ikke alle som lærer hvordan en skal snakke om og behandle andre på en god måte hjemmefra. Jeg har opplevd voksne mennesker rakke ned på TV-fjes i fullt påhør av barna, at de er feite, oversminka, stygge, etc. Det syns jeg er ufint. Det er dessverre mye av det på TV-skjermen og. Det er en slags kultur for å henge ut de “mindre heldige” for å hevde seg selv.. Det liker jeg ikke. Spesielt amerikanske programmer har ofte en sånn negativ undertone. Jeg syns likevel at det er mye mer fokus på mobbing nå enn for 20 år siden, og det er mer “in” å inkludere alle enn det var før. Det er bra. Det er flott at folk reagerer på slik oppførsel, og ikke bare lar det skure og gå.

    11. Har skeiv lillefinger selv, men det synes best når jeg holder den opp ved siden av den andre lillefingeren. Den stikker mer ut av hånda enn normalt. Noe som mange kvier seg for å kjenne på, som at den kommer til å dette av, hehe 😛 Min ble tatt da jeg falt under fotball trening for 10 år sia.. Var bare 9 år så jeg husker det nesten ikke engang. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg