Nok å gjøre!

Hvor det blir av ukene vet sannerlig ikke jeg. I dag er det torsdag allerede. Helgen nærer seg med andre ord med stormskritt. Torsdag er vaskedag for min del og jeg synes jeg har vært riktig så flink i dag. Kjøkkenet er ryddig og rent, klæsvaska er tatt, og soverommet til jentene er ryddig og rent, samt at jeg har sorter rot og skrot. Men jeg må le, selv om jeg har stått med hodet i vaskebøtte nå i to timer, ser resten av huset ut som noen har lagt igjen en bombe. Den bomba heter Otilie og Olivia. De var ivrige med å hjelpe til med litt rydding da jeg staret, men det er vist begrenset hvor gøy det er i lengden, så jeg lot de være alene i første etaskje mens jeg fikk støvsuget og vasket gulv i andre etasje. 

Som mamma forstår man at når den hjertelige latteren kommer så er det gjerne noen hyss på gang. Riktig nok. Skohylla vår er en favoritt om dagen, de skal sitte på den. Det betyr at alle skoene først må ned av hyllen, før de klatrer opp og ler av hverandre. Nå har jeg sko på kjøkkenet og i stua blandet med alle lekene til jentene. Haha. 

Jeg er i hvertfall ikke redd for å ha for lite å gjøre med to barn i hus. Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen – jeg fatter ikke hvordan småbarnsfamilier klarer å ha hele huset ryddig på en og samme tid. Noen som har noen tips?? 


Jentene er vel plassert i sengene sine for dagluren i deilig nyvasket satengsengetøy. Åh, nå kjente jeg at jeg ante et snev av misunnelse, for jeg må fortsette ryddingen. 

17 kommentarer
    1. Hei 🙂
      Har Otilie og Olivia like kosebamser? Har du prøvd å bytte dem om og gi ” feil ” ?
      Jeg er selv tvilling, og da søsteren min og jeg var små hadde vi hver våre smokker og bamser (helt like selvfølgelig). Ga mamma eller pappa oss ” feil ” helt uten at vi så det, visste vi uansett hvem som var hvem bamse eller smokk. Vi ga hverandre den riktige før vi kunne verken gå eller snakke. Har det skjedd dine sjarmtroll?

    2. Marie: Hei,

      Så morsomt å høre, de har like kosebamser ja, men vi bytter ofte på hvem bamse som er i sengen så de har aldri hatt en fast, derfor kommer de nok ikke til å bli så opptatt av å ha den riktig trur jeg. 🙂

    3. Så herlige de er 🙂 Kan nok ikke skylde på lille her for rotet helt ennå, 3mnd så sprer ikke ting seg sånn, det er vel heller meg som glemmer hva jeg holdt på med og tingene ender opp over alt, men skylder på ammetåka for rotet her 😀 Beste ryddetips? Slipp gubben med støv på hjernen løs etter at mini har lagt seg!

    4. Ryddetips kan jeg! Hehe. Mitt beste tips er i alle fall å ta ting med en gang! Klær i skittentøyskurven med en gang, glass og tallerken i oppvaskmaskinen, ting fra kjøkkenbenken plasseres på riktig plass i skapene, re opp sengene med en gang du står opp, brettede klær inn i skapene osv osv? Det er det å manne seg opp til å gjøre ting som tar tid, alt dette tar jo kun sekunder! Når guttungen er lagt kl 19 liker jeg å slappe av, og det klarer jeg aldri hvis det ikke er ryddig. Det tar meg et kvarter etter han er sovnet å få stell på huset – hvis det er oppvask tar jeg den, vasker over kjøkkenbenken, tar klær fra gulvet på badet bort, samme på soverommene, lekene hans putter jeg i lekekassen hans? Så er det meste shina og kvelden fri til tv og kos 😉 Hvis jeg vet jeg skal vaske klær dagen etter gjør jeg den klar med klær, sånn at det bare er å ha i vaskemiddel og trykke på knappen med en gang jeg står opp. Støvsuge gjør jeg somregel løpet av dagluren hans, og vaskedager har jeg torsdager og ellers når jeg får et vaskeinnfall 😉 Og så er det lurt å ha fast plass/skuff til alt av småting; nøkler, lypsyler, kvitteringer, reklameblad osv.. Sånt hoper seg ofte opp til å bli rot.
      Lekene hans flyter jo på dagtid her også, men det er sånn det skal være med barn, og det er veldig enkelt å rydde opp igjen når han legger seg! Ble langt dette, men føler alltid at jeg må “forsvare” meg over å ha det ryddig, ettersom jeg ser det er mange interiørbloggere osv som blir beskylt for å “bry seg mer om å ha det ryddig enn å leke med ungen”. Sånn er det i alle fall ikke i mitt tilfelle! Han får full oppmerksomhet, kanskje litt for mye av og til 😉 De tåler i alle fall at mamma er borte i 10 sekunder for å sette tallerkenen fra frokosten i oppvaskmaskinen 😉
      Nå er det godt mulig du gjør alt dette altså, men dette er i alle fall det jeg gjør for å ha det ryddig. Elsker bloggen din forresten, min soleklare favoritt, og jentene dine er uten tvil noe av det nydeligeste jeg har sett 🙂

    5. Kaia: la dette gå inn over meg!!! Jeg er for dårlig til å gjøre ting med en gang. Haha, og da hoper det seg fort opp gitt.. Takk for mange fine tips. 🙂

    6. Mine er “dessverre” for gamle til daglur..så jeg får ikke en slik tid, men jeg burde nok prøve oftere å ta ting med en gang. Men jeg mister litt motet når jeg ryddet etter ungene var lagt, og før jeg står opp, så har de rota det ut igjen 🙁
      Nydelige klær på ungene! Er de noe nytt du har sydd? 😀

    7. Christina: haha, huff, jeg skjønner hva du mener. Blir så rotete av de små at man gir litt opp, litt rot ekstra synes ikke i det store bilde liksom 🙂 takk, ja, jeg viste frem den lilla til Olivia, har glemt å vise frem den turkise jeg sydde til Otilie er par dager senere:-)

    8. Småbarnsforeldre har jo ryddige hus dem også.. Men bare fra 22.00 – 06,00. Dermed er det ingen som ser det! Hahaha

    9. Hihih, kjenner igjen det der med å være misunnelig på barna når de blir lagt i den myke, deilige,varme sengen sin 🙂 Kan trygt si at det var mange ganger jeg var misunnelig da jeg hadde praksis på småbarn i barnehage 🙂 Herlig bilder!

    10. Kristin: ja, helt enig. Har jobbet i småbarnsavdelingeb selv, og vet godt hva du snakker om. Spesielt på vinteren når de blir pakket inn i ull og dun ^^,

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg