“gleden” ved et gammelt hus

“Vet du hva den dammen på kjøkkenet er?” 

“Nei, jeg aner ikke, kan pus ha tissa på gulvet?”

“Aner ikke, men det lukter ingenting” 

 

“Det er vått på gulvet i dag også?” 

“jøss, hva er det som skjer a?” 

 

Og etter den tredje dagen med vann midt på kjøkkengulvet oppdaget jeg hvor vannet kom fra. Det var heldigvis verken pus eller hund som hadde begynt å tisse midt på gulvet. Nei, vannet kom hver gang oppvaskmaskinen gikk.
Oppvaskmaskinen er jo bare noen måneder gammel! Hva skjer med at den er lekk!!! 

Trur dere den var lekk?? Nei da. Oppvaskmaskinen er akkurat slik den skal være. Men vi har hatt besøk av noen små rakkerfanter som regelrett har gått inn for å ødelegge litt.. Åhhhhh!!!! Jeg liker ikke MUS

Dette forklarer jo saken! Det er jo ikke akkurat et lite hull dette her. 

Og slik er det å bo i et gammelt hus, vi er ikke alene. Hver sensommer hører vi de små krypa flytter inn i husets vegger igjen. Ofte er jeg sikker på at det må være store rotter slik det bråker, men vi har heldigvis ikke sett så mange sporene av at det er det, det er bare helt utrolig hvor mye lyd en liten mus klarer i lage når de setter i gang med å bruke tennene sine. Jeg ser for meg at hele husets innside er et paradis for disse ekle gnagerne, stier hit og stier dit, reder og mat. Blæ, jeg blir litt kvalm av å tenke på det. 

Hvorfor de har spist opp denne ledningen er ikke rart. Under kjøkkenet finnes krypkjelleren, bakken til krypkjelleren er fjell, så her er det fritt frem for en hver å komme seg inn. I dette rommet som bildet med slangen er i, er skapet under vasken, og hva pleier man ofte og ha under vasken? Jo, søppel. Vi har rett og slett en inngang til matfatet rett fra utsiden. Bare se her. 

For ja, to ganger har jeg tatt mus i matavfallet på bare en uke. Denne lille rakkeren slapp jeg ut i det fri igjen. Haha, jeg synes de er så ekle, men når jeg ser på de er de også så søte, så jeg klarte ikke ta livet av den. Men så ble jeg nødt til å sette opp en musefelle ved søpla og dagen etter var en tatt, igjen hørte jeg lokket på matavfallsbøtta slå igjen. Uff, jeg tok med bøtta i den ene armen og pus i den andre, på den måten kunne jeg late som naturen gikk sin gang. Pus ble i hvert fall veldig fornøyd over å få levende mat servert. 

Jeg synes helt klart mus er kjempesøte om jeg ser de ute i det fri, jeg er den som bråbremser eller tar en skarp sving med bilen om det piler en mus på veien for å ikke kjøre på den. Men når de kommer inn i huset er de bare ikke søte mer. Da er de rett og slett bare skadedyr som skaper problemer. Og hva skal man gjøre for å forhindre dette problemet; Alle hull større enn 6 mm i diameter må sikres. Haha, fantastisk, hvordan i alle dager skal det overhode være mulig i et hus som ble bygd på 1820-tallet?? Jeg synes mus/rottegift er en så brutal måte å ta livet av dyr på at det egentlig er noe jeg virkelig hater. Slike pipebokser som skal skremme bort mus er heller ikke funksjonelt hos oss. Så da blir det musefeller da. Men liker jeg de? nei, jeg hater de. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn om musa ikke blir drept med en gang.. Åh, jeg er alt for glad i dyr, men jeg vil jo ikke at vi skal ha huset fullt av mus heller. 

Noen tips? 

41 kommentarer
    1. Wææææ! Så sinsykt ekkelt! Mus er det aller hesligste som finnes! Gift har vell den dumme effekten av at det blir liggende døde dyr inni veggene, så den er kanskje lur å utelukke ja!
      Lykke til med skadedyra!

    2. Du har i hvertfall en katt som fanger og spiser mus. Her i huset, som ikke er mer enn 25 år gammelt, kommer levende mus inn med katta. Så stikker katta ut igjen, og vi må lete etter og fange musa. Hmf

    3. Vi hadde 5 (!!) mus på kjøkkenet i vinter og vi tok dem med støvsugeren, hadde en pose på utgangen og slapp de ut i det fri igjen. Alle utenom 1 overlevde støvsugeren 🙂

    4. Vi bor også i et hus fra 1824, og løsningen på vårt museproblem var å støpe igjen rundt rørene under kjøkkenbenken, slik at musene ikke fikk mulighet til å komme inn og gjøre skade. Første vinteren vi bodde her tømte vi 5 feller 3 ganger daglig hele vinteren. Vi var oppe i over 250 mus. Håper kanskje vår løsning kan fungere for dere.

    5. Dytt sølvpapir inn i de åpenbare stedene hverfall, den gnager
      Nemlig ikke musa på:) men vi hadde så stort problem i fra kjelleren så hadde ikke noe annet valg enn å legge museblokkgift der vi trodde de kom i fra.. Det tok ikke lang tid før vi var kvitt problemet, og syns for min del det er penere gjort enn fella :p men jeg tør ikke ta på de i det hele tatt!

    6. Diesel!:) De hater lukta. Tror det var svigerfar sin bestefar som satt en skål med diesel inni motorommet på en sommerbil han hadde hver gang den skulle stå fra høsten og til neste år. Ingen mus som gnagde på noen ledninger da:) Hvis dere har kjeller,så kan kanskje det være noe. Tror ikke en liten skål med et par desiliter diesel kan gasse så mye,eller gjøre så stor skade?

    7. Det er jo rett og slett dyrplageri, Katrine. Det er kjempevarmt inni støvsugeren. Og siden det ikke er en human måte å avlive dyr på, så kunne du faktisk blitt straffet for det.
      Men det finnes musefeller der de bare blir fanget og ikke pinet. Er på clas ohlson og biltema.
      Syns det er rart at folk syns mus er så ekle, når det er flere som har tamme rotter og mus i bur. Bare de kommer i veggene er de stygge liksom.
      Jeg hater når katten min tar mus og fugl. Stakkars små..

    8. hehe ja vært borti det der i huset til mamma:P men bare et par ganger da, har en katt jeg som er nesten som en mus. Spiser hull på alle ledninger jeg har 😛

    9. I: men kjære deg. Det er naturens gang, hadde ikke katten eller rovfuglene spist mus hadde det fort blitt et alvorlig stort problem fordi mus yngles i rekordfart. Slik er det med resten av verden også og mennesket er vel kanskje det verste rasen når det kommer til å drepe og spise andre dyr. Vi er alle skapt slik at det vil gå opp.

    10. Da jeg var liten, hadde vi samme problem(dog ikke så gammelt hus).
      Da fikk pappa tak i et firma som satte ut gift som gjorde musene så tørste at de løp ut av huset igjen, for å så dø ute. Ganske genialt:) på den tia bodde vi i Sandefjord, så de holder nok til på østlandet en plass 🙂

    11. Hvis musa kommer inn imellom borkledningen så må dere tette igjenn med nå små stål netting med småe hull. Så musa ikke kommer seg opp og imellom. Musa klatrer jo på di rareste plasser :p

    12. Isj, ekkelt med mus. Heldigvis ikke sett de i hus hos oss.
      Har et spørsmål: Når du handler på stoff og stil, kommer toll i tillegg siden det er dansk side ? Har endelig gått til innkjøp av symaskin og skal bruke høstkveldene til å sy .

    13. Hvis du har katt og hund i huset burde du ikke ha rottegift i form av noe de andre dyrene dine kan spise. En venninne av meg sin katt klarte å spise rottegift ved deres hytte. Den ble kjempedårlig og døde etter en uke. Det var så trist for det var en veldig ung katt også 🙁

    14. Stålull! Veit at nye hus blir bygd med “musebånd” mellom grunnmuren og panelen om jeg ikke husker feil. Vi har samme problemet med at musa kommer inn i benken og i søpla, katten er strålende fornøyd og løper omtrent inn i benken for å få tak i musa som ligger i fella, “fastfood” for katter, har skjedd en gang i løpet av 8 år at vi har finni musefella tom i stua etter at pus hadde kommet seg inn i benken og tatt med seg maten sin :p kattene klager heller ikke hvis lokket på kraftfor dunken i stallen har vært oppe om natta for da har det stort sett vært minst 2 mus i dunken hver mårra 😮 så da er det bare å putte katten oppi fordunken og musa blir borte – naturens gang 🙂

    15. Hei. Jeg lurte på om du kunne lage et innlegg om utviklingen til jentene dine utvikler seg likt? Veier de like mye? Er de like høye? Har dem ca like mye hår? Er de like motorisk? osv. (:

    16. Huff, nei har ingen tips dessverre :/ Har nettopp flytta til et veldig gammelt hus selv, og gruer meg til det problemet kommer (for det vil nok komme). Selv har jeg store problemer med edderkopper. STORE (skummelt raske) edderkopper!! Uansett hvor mye jeg støvsuger osv. så hjelper det ikke. Senest nå i kveld fant jeg 3 gigantiske! Har du det problemet? 🙂 Ikke snakk om vanlige edderkopper her. Mer snakk om edderkopper så store at jeg tror de må være importert eller noe.. kan selv ikke ta liv av ei flue(bokstavlig talt). Hadde virkelig håpt at slike pipebokser skulle gjøre susen mot musen når de vil inn..

    17. Einebusker, hvitløk og laubærblad er lukter mus ikke liker. Har testet, fungerte, gjellerbare å finne alle de små hullene de kan komme inn. Ikke bare bare i ett gamelt hus 🙂 Lykke til!

    18. Det skal gå an å montere sånn musestopper under kledningen på huset, det er litt tungvint, men skal gå hvis man bruker sterkt lim. Tec 7 eller noe:)

    19. Anonym: Knis, nei altså. Vi har to katter som du kanskje hadde sett hadde du lest innlegget 😉 De er gode musejegere, men mus er det fremdeles mange av.

    20. Har mus i veggene selv, oppdaget dem i fjor vinter. Kjøpte sånn musepiper som du setter i en stikkontakt, har ikke hørt dem siden 🙂 Kjøpt på Clas Olson til en rimelig penge 🙂

    21. kjenner egentlig at jeg koker når jeg leser det du skriver “Uff, jeg tok med bøtta i den ene armen og pus i den andre, på den måten kunne jeg late som naturen gikk sin gang. Pus ble i hvert fall veldig fornøyd over å få levende mat servert. ”
      jeg har 4 katter og hver dag (nesten) dukker det opp ei mus de så stolt skal vise frem på trappa. klapp får de ikke, men jeg kan ikke stoppe naturens gang nei. det du gjorde kalles ikke naturens gang. du gjors på å pine/leke med den til døde når du fint kunne forhindret dette. du kunne også drept den selv raskt hvis du absolutt føler de må dø fordi de trenger seg på i hjemmet ditt. ett helt idiotisk innlegg spør du meg.
      ett dyr er ett dyr samma om det er katta di eller en mus. man skal behandle liv fint.
      dette er nok siste gang jeg kommer innom din blogg. har vært her en gang før da du toppet blogglista for første gang. synd at dette skulle avgjøre meg som leser, men jeg respekterer ikke mennesker som har respekt for andres liv, dyr som mennesker, og derfor måtte jeg skrive. fordi jeg reagerer.
      ellers, nydelige unger. ha en fin kveld videre.

    22. Nå skal ikke jeg komme her og være noen gal dyreverner, men er det ikke mer brutalt å drepe musene i musefelle enn med gift? Om det var jeg som skulle kverkes, ville jeg heller spist gift enn å pines i en musefelle, i hvert fall, selv om det kanskje er en sær måte å vinkle det på. Glad vi vanligvis ikke har mus hjemme, så jeg slipper å ta stilling til det!
      Ellers, gratulerer med det nye samarbeidet ditt! Så spennende, gleder meg til å følge med 🙂

    23. Måtte bare kommentere her selv om det er noen dager siden innlegget.Vi hadde samme problem frem til ifjor.Da fikk vi tips om å fylle rommet under de kledningsplankene som ligger ytters m stålull og fylle på med byggskum for å tette skikklig.Gjorde det også på hjørner der det var hulrom de kunne komme seg inn.Høres arbeidskrevende ut men det tok faktisk ikke lang tid.Fra å høre mus springe rundt i veggene og møte de på ymse rom var det heeelt stille ifjor vinter,heeerlig😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg