Barnas favoritt middag

Det må det jo bare være! 

Jentene her i hus er så store nå at de verken vil ha hjelp til å spise eller spise babymat mer. Selv om jeg likte å lage hjemmelaget sunn babymat til snuppene, må jeg si jeg DIGGER at de har blitt så store at de kan spise den samme middagen som meg, spesielt når BT jobber til det er kveldsmat-tid for voksene. Det er koselig å ha to vakre jenter og dele middagen med og så fint når vi alle tre kan spise samtidig fordi de ikke trenger noen hjelp av meg mer. De roper “miiir” når det er tomt for vann eller de vil ha mer mat, og under måltidet skavler vi om alle dyrene, om biler og mye annet rart. Det er for meg helt klart en viktig del av hverdagen, det å sette seg ned ved bordet på kjøkkenet uten tv og andre forstyrrende momenter – familietid <3 

Og så tenkte jeg å dele gårsdagens middagsrett med dere. 

Pølse og spagetti! Haha – den var klassisk. 

Og ja den er det, for hvem barn elsker vel ikke pølser?? Men så vet vi jo at en middag som består av kun pølser, spagetti og ketchup er en middagen uten veldig mye næring. Dette er middag som går en gang i blant, men jeg håper ikke det er en rett som står på menyen hver uke. 

Jeg hadde lyst på pølse og spagetti – ja, for vi voksene liker jo pølser like godt som barna. Og derfor tenkte jeg at jeg kunne lage en tomatsaus til som er sunn og myye bedre enn ketchup. På den måten får middagen mer næring og plutselig kan den nytes oftere med god samvittighet. 

For å lage retten enda litt mer barnevennlig og morsom kan du starte med å dele opp pølsene i biter for så å tre fullkorns-spagetti inn i pølsebitene. Pøse-spagettien trenger litt kortere tid på å bli ferdig enn tomatsausen, så legg i pølse-spagettien i en kjele med vann når grønnsakene til sausen har kokt i ca. 5 min.

Tomatsausen: 

  • en stor tomat (eller to små)
  • en gulrot
  • ca 10 cm av en purre eller stangselleri
  • en halv stor løk (eller en hel liten løk)

Kutt opp i biter, og legg grønnsakene i en kjele, fyll på med litt vann (trenger ikke være så mye at det dekker over grønnsakene). La dette stå å koke/dampe til gulrøttene er møre.

Når grønnsakene er møre heller du av overflødig væske og tilsetter en neve fersk basilikum og 3-4 spiseskjeer med tomatpuré. Bruk en stavmikser og blend det sammen til en deilig tomatsaus. Smak til med pepper og chili om du ønsker mer smak. 

Bon appétit !

 

    1. Så koselig:) idag har jeg endelig funnet fram symaskinen. Enn sålenge bare fiksa klær som var litt ødelagte (jeg er veldig stolt over meg selv, hihi), men nå føler jeg meg så tøff at nå er det nok ikke lenge til jeg hiver meg over oppskriftene dine;) takk for inspirasjon : D

    2. 🙂 🙂 min italienske mann ble stum og likblek da han så bildene. Hærverk, helligbrøde og blasfemi var ord han brukte.
      Lenge siden jeg har ledd så mye :))))))
      Sanne
      ps men barna våre hadde sikkert digget retten til tusen !

    3. sunn middag ja,men? venninna mi sa at jeg måtte passe på å ikke ha for mye fullkorn brød/pasta osv til meg da jenta mi var 1 år. de kan visst bli ganske hard i magen? så jeg har “lettet” litt på sunnhetssløret selv når jeg har blitt mor. bare tenk på dette om de er harde i magen eller ei da :))
      herlig oppskrift på sausen da,den vil jeg prøve!

    4. Det med pølsese og spagettien var genialt!! Det har jeg aldri sett før. Pappen mon spurte meg nettopp hva jeg ville ha til middag så sa jeg dette^^ å han sa det var jo en god idea:)

    5. Åå du har noen skjønne jenter.. og sykt kreativ du er med maten , så godt ut 😉
      digger bloggen din, leser den vær dag 😉

    6. Dette så jo veldig fristende ut! fin måte å “lure” i barna grønnsaker, her er minstemann “allergisk” mot alt som er grønnt, hehe. Må bare si at sist jeg snakket med mamma, nevnte hun at hun også leser bloggen din – artig! Du når ut til mange.
      Takk for oppskrift, denne må prøves!

    7. Tror du har missforstått hva begrepet “næringsrik” betyr. Næring kan være både vitaminer og minneraler (som du sikkert mener, middag bestående av spaghetti, pølse og ketchup innholder lite næring i form av lite vitaminer og mineraler). Men næring er også energi. Pølsene består av mye fett, og ketchup/pastaen innholder mye karbohydrater, altså er disse matvarene næringsrike i form av mye energi for kroppen (derav næringstettet mat ect.)
      Mvh fysiologistudent.
      Fin blogg, du er kreativ og flink! 🙂

    8. “Hvem barn” Hvordan er det grammatisk korrekt? Ser det er flere og flere som skriver det, men det er jo helt feil!

    9. Grammarnazi: haha. Akkurat denne diskusjonen har jeg tatt med min venninne fra Oslo 🙂 du sier noe, grammatisk er det feil. Men det er dialekta her jeg bor. Alle sier hvem barn og “hvem film skal vi se” osv 🙂 beklager.

    10. Først må jeg bare si at jeg digger bloggen din. Er mamma til en jente på 15 måneder og jeg er tvilling selv så dette går rett hjem 😜
      Jeg har prøvd sånne pølser før men mine ble bare vrengt og pastaen inni ble ikke kokt. Hvordan fikk du det til? Hva slags pølser brukte du?

    11. Det så superfint ut! Så flink du er til å lage sunne middager til familien din:)
      Et tips, hermetiske tomater er visst sunnere enn ferske. Er noe med at prosessen de har vært gjennom gjør det enklere for kroppen å ta opp næringsstoffer i den.
      Personlig liker jeg også best å lage tomatsaus m hermetiserte tomater (helst økologiske), men ser jo din variant også er super!

    12. Dette spiste vi til middag i dag! 😀 Både barn og voksne ble veldig fornøyde! Dette skal vi definitivt ha flere ganger 🙂 🙂
      (Ikke sånn veldig ofte da 😉 Haha :p )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg