Sennepsgul – høstens farge

I går ble vi sittende oppe helt til BT sa i sofaen: “oh shitt!” Vi må legge oss” ;P Da var klokka allerede blitt halv 2, begge hadde helt glemt tiden for jeg satt foran symaskinen i min egen verden og BT spilte playstation 4 som han nylig har kjøpt. Man kan si det slik at jeg er litt trøtt i dag da jeg var oppe med begge jentene klokka 4 i natt også, men men, kaffe gjør dagen 10 hakk mer opplagt 🙂 

Jeg fikk unna en del syjobb i går, og tenkte jeg kunne starte med å vise dere putene. Da jeg kom over det sennepsgule stoffet på Stoff & Stil i går kom hjertet i øynene mine. Stua er så godt som ferdig nå, bare noen små detaljer igjen. Jeg har fokusert på å ha alle møbler og “dyrere” ting i en dus og stilløs farge, på den måten kan jeg heller lage putetrekk i knalle farger og pynte opp med blomster og stearinlys som matcher. Da er det lett å bytte ut etter årstider og når man føler behovet for en forandring. Nå som høsten akkurat har startet trengte jeg å bytte ut det rosa og lilla til en ny frisk farge og det ble da denne sennepsgule. Synes den er nydelig, og den passer med så mye, både varme og kalde farger. 

Jentenes favoritt ble “pels”puta ^^, De har holdt på hver sin pute hele morgen i dag og koset. 

Jeg har fått spørsmål om jeg skal sy putetrekk og om jeg kunne dele fremgangsmåte om jeg gjorde det. Og det kan jeg selvsagt, pute er jo noe av det enkleste man kan sy, så det er en god start for mange som vil prøve å lage noe eget. Jeg kjøper puter uten trekk på IKEA – det er latterlig billig!! 

Det andre du trenger er da: 

  • stoff
  • glidelås (må være en størrelse som er litt mindre enn størrelsen på puta)

Bruk det samme målet på puta som på stoffet du skal klippe ut. Klipp ut to deler. 

1. Bruk det samme målet på puta som på stoffet du skal klippe ut. Klipp ut to deler. 

2. Legg glidelåsen langs den ene kanten, rettside mot rett side og sy. 

3. Gjør det samme med den andre delen. (Løft foten på symaskinen når du kommer bort til “den du drar i på glidelåsen” og dra den ned så du kan sette nålen i samme spor igjen og sy resten av sømmen – du skjønner hva jeg mener når du syr)

4. Åpne glidelåsen litt. Legg stoffet dobbelt med vrangsiden ut og sy hele veien rundt, også endene ved glidelåsen. 

5. Visen sømmen jeg alltid bruker når overlocken står hos mamma og jeg må sy med vanlig symaskin, først en rett, så en sikksakk på utsiden for at ikke stoffet skal rakne. 

6. Klipp et lite hakk i alle hjørnene, det er for at du skal får brettet ut hjørnene når du vrenger stoffet. Vreng og du er ferdig 🙂 

PUTE MED KNAPP

En annen variant som du kan lage eller som du kan bruke for å piffe opp en pute du allerede har er å sy på en knapp. Du trenger da to knapper til hver pute – en til hver side. 

1. Mitt ferdigsydde putetrekk i ull, med pute inni. 

2. Trekk to tråder fra hørne til hjørne slik at du finner midtpunktet på puten, merk av. Gjør det samme på motsatt side. 

3. Sy fast knappen igjennom puten og stram godt til slik at du får den inntrykk-effekten 

4. Ferdig 

Håper det ga inspirasjon til å lage noen nydelige høstputer 🙂 

Ha en fin helg

 

 

46 kommentarer
    1. Takk! Da skal jeg prøve å få til putetrekk, dresser, bukser strikk å sy av klær går greit men det simpleste som et putetrekk har vist seg å være uforståelig 😀 haha..:P

    2. kjære stine, håper du en dag åpner din egen butikk, nettbutikk. Jeg liker alt du syr, å når jeg så den puta med knapp i midten tenkte jeg “Må spørre hvor den er kjøpt”, den tok ikke mange sekundene før jeg skjønte at de putene ikke var å få kjøpt noe sted.. Hadde jeg hatt symaskin eller råd til å kjøpe en hadde jeg skulle prøvd meg på å sy en sånn pute selv! Jeg falt virkelig for den, du er utrolig flink!
      Håper ønske mitt en dag går i oppfyllelse, at Stine åpner nettbutikk! 😀

    3. Har du noe bra tips på hvordan man får klippet ut helt firkantede deler i rett størrelse? Det er jo lett med rutete stoff, men når jeg har prøvd meg på annet stoff blir det så skjevt… Veldig glad for at du legger ut syoppskrifter! Du er så flink 🙂

    4. Ville bare si at sy inleggene dine er veldig inspirerende. Både de nydelige klærne du lager og andre tips du kommer med. Et inlegg med puter passet meg perfekt:) God helg til deg og dine. Ps: ser frem til flere innlegg fra din kant:))

    5. Så stilig 😀 Putetrekk har jeg sydd tidligere, men uten glidelås.
      Håper jeg snart kan få kjøpt meg en symaskin slik at jeg kan prøve ut 😀
      Enn så lenge er det strikking av et nytt skjørt til snuppa som er prosjektet :-p

    6. Det her var rett og slett en nydelig stue! Elsker detaljen med sennepsgule puter 😀 og så gøy at du la ut oppskriften på hvordan du lagde trekkene ^^

    7. Stua di´har blitt så utrolig fin med alle DIY prosjektene dine <3
      Putene ble knall fine! Du er så kreativ - og utrolig snill som deler fremgangsmåten på det du gjør 🙂

    8. Hehe! Ser nå at det var dårlig formulert. Jeg har såklart målt opp og tegnet streker! Men synes det er vanskelig å få det rett 😉

    9. Så fine de ble! Venter i spenning på oppskrift på trekk til IKEA-stolene, det hvite trekket ser ikke særlig pent ut etter en liten stund 😝

    10. jeg må bare si at du er utrolig god til å sy! <3 og jeg elsker bloggen din så høyt! Tror jeg har følgt deg siden jentene var noen mnd gamle, og de blir jo bare søtere og søtere! <3 På skolen har vi et syprosjekt der vi skal sy bukser/gensere og læreren bruker noen av dine oppskrifter til å vise oss eksempler på hva vi kan lage! 🙂

    11. Jeg må bare si at du er utrolig god til å sy! Tror jeg har følgt deg siden jentene var noen måneder gamle, og de blir jo bare søtere og søtere for hver dag! <3
      Jeg har tenkt å begynne å sy nå, pågrunn av deg! Du inspirerer og lager så mye fint! Så jeg må bare prøve å lage noe jeg å 🙂
      På skolen har vi et syprosjekt der vi skal sy enten bukse eller genser, og læreren har brukt noen av dine oppskrifter til å gi oss eksempler til hva vi kan lage! 🙂

    12. Hanne: Hihi ^^, ja, den er kanskje litt knotete. Du må huske å flytte på den dingsen du drar glidlåsen opp og igjen med når du skal sy fordi 🙂 men du fikk det til?

    13. Synes det er så gøy å følge deg. Du er like gammel som meg. Du har tvillinger, hest og hund og ta deg av, du syr klærne til jentene og lager all maten fra bunnen av. Det virker som du har såå mange jern i ilden, men alikevel så god tid til alt. Fatter ikke hvordan du får det til. Beundrer deg virkelig. Håper jeg blir som deg når jeg får barn 🙂

    14. Nydelige puter 🙂 du eg så dyktig med symaskinen. Men over til noe annet, hvilke hårstrikk bruker du i håret til jentene? Finner ingen som vil sitte i håret til datteren min

    15. Husker du navnet på stoffene du kjøpte? Og; har du to lag stoff i den gule puta, ett lag med gulv og ett lag med beige? Hva kostet alt stoffet til sammen? Superinspirerende innlegg, disse putene skal jeg absolutt lage!! 😀 TAKK!!

    16. Ingunn: jeg husker ikke, men kvitteringen ligger i posen så la meg se: det grå stoffet – møbelull lys grå melert Au, det gule: møbelstruktur karry, pelsstoffet -pels kitt korthåret bløt

      Pris vil variere etter som hvor mye stoff du trenger av hver. 🙂

    17. Og der fikk jeg plutselig lyst til å dra på hytta for å tørke støv av den gamle symaskinen som står der egentlig bare til pynt. FY SØREN så flink du er!

    18. Så fint det ble med de putene, nydelig farger. Kan jeg spørre hvor du har kjøpt lampen som er over sofaen? Stilig

    19. Birgitte: Vet du, den har stått her fra før vi kjøpte huset, så det aner jeg ikke, men jeg satt og kikket på finn her om dagen og da fant jeg fatisk et par av den samme lampen der 🙂

    20. Nå ble jeg kjempeinspirert til å lage egne puter. Må reise hjem til mamma og låne symaskinen 🙂
      Ang de knappeputene dine, har du samme knappen på begge sidene av puta også syr du de liksom fast i hverandre?? Syns de var kjempefine 😀

    21. Hei!
      Jeg har kjøpt samme pels-stoff, men det kan jo ikke vaskes, og jeg opplever at det røyter noe voldsomt i klippsømmen. Har du noen tips?

    22. Mari: Jeg har vasket det jeg 🙂 Blir jo som fuskepesl bli, litt mindre fluffy etter vask. Røyter i klippesømmen ja, men det stoffer bare du børste vekk de løse hårene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg