Hjemmesydde kåper til tvillingene

Allerede dags for dagluren, BT er i hagen og graver så i stedet for å ta fatt på alt rotet mitt setter jeg meg heller ned i sofaen med en kaffekopp for å vise dere mitt siste syprosjekt, det er jo tross alt søndag er det ikke? ^^, 

Jeg har lenge tenkt på at jeg har hatt lyst til å sy kåper til jentene, og da jeg var på stoff & stil denne uken kom jeg over et stoff som rett og slett var helt nydelig til min fantasikåpe. Jeg tenkte egentlig at jeg skulle kjøpe et mønster til en jakke siden jeg aldri har sydd det før, men det glemte jeg og siden jeg ikke klarer å vente, satt jeg i gang ved å kun bruke fantasien. Jeg vet hvordan man syr en genser så da tok jeg utgangspunkt i det og tegnet mønster til en jakke. Jeg har aldri sydd et plagg med glidelås før, så det var en del grubling og tenking, samt titting på en annen jakke for å forstå hvordan jeg skulle gjøre det. Jakke nr 1, tok LAANG tid å lage, mens jakke nr 2 følte jeg gikk unna i en feil (dog 3 timer). Dette er definitivt det mest avanserte jeg har sydd før. Mye detaljer og mange sømmer, så det kommer nok ikke fremgangsmåte på denne riktig enda. Jeg har en liten drøm om å lage en egen blogg med syoppskrifter, men alt er så tidkrevende, og som mange kanskje skjønner via bloggen min så har jeg noen jern i ilden fra før av. 

Kåpene er sydd i polyester, med ull som for slik at den både er vindtett og varm til vinterdagene. Jeg lette Stoff & Stil rundt etter det rosa stoffet i dus lilla også siden det fantes i mange farger, men dus lilla var ikke der, så da fikk de få rosa begge to. 

På torsdagen var jeg innom postkassa på vei til stallen og der lå det en uventet pakke til meg. Jeg ble så nysgjerrig på hva det var at jeg måtte åpne den i bilen. Og der ble jeg sittende å tørke tårer for meg selv. Ei mormor med navn Kari Lise Svensrud hadde strikket luer til jentene og sendt gave til meg i posten med et nydelige håndskrevet brev til. Hun leser bloggen og syntes slike luer som hun strikker kunne passe til mine flotte jenter. Hun traff prikken over i’en på fargevalg, og detaljer. De er bare HELT nydelige <3

(Kari Lise Svensrud deler mønster og tar i mot bestillinger på luene – ta kontakt per mail: [email protected])

Jentene og jeg lot arbeidsmannen i hus få sove lenge i dag, så vi gikk en tur ut for å prøve de nye kåpene og luene i dag tidlig. Jeg tok med såpebobler ut, noe som er kjempegøy ^^, Så ble det skift til dresser før vi lekte i sanden 🙂 

Det er så utrolig gøy å bli fornøyd med noe man lager selv, jeg synes kåpene ble helt NYDELIGE og BT er så flink til å skryte av hvor flink jeg er så denne syingen gir meg virkelig en boost i hverdagen, for ikke å glemme ALLE de fine tilbakemeldingene dere kommer med. 

Ingenting er umulig, bare man tørr å prøve 

– speiltvillingmammaen – 

134 kommentarer
    1. WOW! utrulig nydelige! 😀 Du burde no berre begynne å storprodusere dine design! ALT du lager er no nydelig og for å ikkje snakke om dei to nydelige jentene dine. heilt nydelige <3

    2. Så moro å se at luene passa sååå fint til jentene dine😄 og så nydelige kåper du har sydd til dem😄 dette var jo helt match😄

    3. WoW!!!! Du er så flink!! De kåpene var bare nydelig, helt perfekt å så profesjonell fra din egen stue 😀 Jeg er imponert, virkelig god inspirasjon 🙂 🙂

    4. Du er jo helt rå!! Noe så nydelig. Fikk symaskin for noen uker siden, så gleder meg til å sette i gang med litt prosjekter. Du er en stor inspirasjon!! 😀

    5. Herregud, så utrolig nydelig jentene dine er. Og kåpene var super fine 🙂
      Stå på videre, du er flink!!

    6. For noen fine kåper! Du er utrolig flink Stine:D skulle gjerne hatt en sånn til Diana:) men har du regna ut sånn ca hva en kåpe kosta alt i alt?

    7. Hei, du er virkelig flink. Har ei jente på snart 3måner som jeg syr klær til. Grunnen til jeg syr et at du inspirerer meg så mye. Nå skal jeg sy dåpskjole som hun skal ha etter kirken. Å som du sier det gir virkelig en boost å få det til.

    8. Wow, disse var nydelige:-o 🙂 hadde det blitt solgt mønster på disse hadde jeg kjøpt med en gang, det er helt sikkert! Det er så givende å sy å se folk bruke plaggene:-) du er råflink!

    9. Du er bare helt fantastisk flink med symaskinen! Selv er jeg 17+6idag og ønsker meg symaskin til bursdag eller jul 🙂 Du har virkelig satt en liten syspire i meg så nå håper og drømmer jeg om å få sy selv til min lille prinsesse som kommer i mars 🙂

    10. Åååh, så fine dem ble, både kåpene og bildene av jentene dine med dem på 🙂 du er så utrolig dyktig, kreativ og ikke minst handy! det er en fryd å lese bloggen din og BT burde være stolt av å ha en så fantastisk dame som deg 😀 “sånne som deg kan ikke plukkes på trær” (et uttrykk bestemor bruker), som passer deg perfekt! jeg har fått masse inspirasjon til å sette igang selv, når lillemor venter sin ankomst i januar <3 TUSEN TAKK for dét og for at du blogger om alle prosjektene dine 🙂

    11. Bare en ting å si: WOW!!!
      Så utrolig nydelig! Hadde jeg bare hatt en brøkdel av kreativiteten din 🙂

    12. Jeg er helt målløs.. Det er de fineste kåpene jeg noengang har sett! Se på de søte lommene bare!! Wauw du er flink! Skulle ønske man kunne kjøpe sånne ..

    13. Hei! Utrolig fine kåper Stine! Litt små skummelt å se! Pga deg har jeg også begynt å sy! Etter en tur på stoff og stil for en stund siden så kom jeg hjem og hadde sydd to heldress til jentene her, så oppdaget jeg at jeg hadde med akkurat det samme stoffvalget som du hadde på de nye toppene/kjolene du lagde til jentene for en stund tilbake! Å jeg satt i forje uke og søkte på kåper fordi tanken om å lage til jentene var der… Men jaggu har ikke du lagd kåper nå!? Sitter du inni hodet mitt noen ganger? 😝 Hva heter det ytterstoffet du har valgt? Hvilken “avd” har du funnet det i? Og det samme gjelder ulla du har valgt inni? Klør den?

    14. Line: haha, så morsomt 🙂 vi har vel lik smak da ^^, jeg husker ikke stoffene desverre. Ulla er ganske tykk så den klør nok uten noe under, men på en jakke er jo ikke det så viktig 🙂

    15. Ååh, så fantastisk flotte 😊
      Har du tenkt til å legge ut oppskrift på disse, Stine? Super fint stoff også.
      Må også klappe i hendene til hun som har laget luene 😊 De var helt nydelige 💕

    16. Såå nydelige! Slik skal jeg sy til dattera mi også, når blir noen mnd større. Er alle stoffene du har brukt, kjøpt på stoff og stil? 🙂 må nesten grave gjennom hele butikken neste gang jeg skal der!

    17. Nydelige kåper!! Sy kan jeg ikke, men skulle gjerne hatt oppskriften på de luene. Er det en mulighet for å få tak i den??

    18. åh, du er jo bare sååå flink! Fantastisk vakre kåper, og så nydelige luer dere har fått 🙂 Heldige jentene dine 🙂 De er jo så skjønne <3

    19. Så utrolig fine kåper! Du er kjempeflink 🙂
      Hadde vært veldig kjekt om du kunne ha laget et innlegg om det å lage/tegne mønster. Syns det er vanskelig å vite hvordan man skal lage rett str 🙂

    20. Hærremin sååååååå fine de var…. Hadde jeg bare klart å sy slike til mine jenter. Nydelig er både kåpene og jentene😃

    21. Elsker elsker elsker deg så mye Stine! De fantastiske bildene du tar! Syntes det er veldig morsomt og lese bolggen din og hverdagen med tvillingene, hunden, hesten, og de tingene du syr<3 Du skal vite at jeg gleder meg hver dag til og klikke eg inn på bloggen din og lese noe nytt:-) Stå på videre, elsker deg!<3

    22. Wauw hvor er de bare fine!!! Hvis du en dag får tiden, ville jeg elske en opskrift. Meeeen jeg kan også godt forstå hvis det er for tidskrævende. Tiden er jo knap med så små piger 🙂 Jeg har ellers syet køredragten, sparkedragten og kyserne du har lagt op til min lille pige. Næste projekt bliver nederdelen med ribb i livet. Du er en stor inspiration og jeg er vild med dine opskrifter og blog 🙂
      Al positiv energi herfra Danmark 🙂

    23. Wow! Nydelige! Likte ekstra godt de lange hettene og at foret er i ull. Hvis du vil kan du nok tjene gode penger på både oppskrifter og ferdige produkter:-)

    24. Herregud! Så fine 😀
      Du er så utrolig flink! Det krever virkelig talent for å lage slike ting uten mønster 🙂 Håper du får tid til å lage en blogg med oppskrifter, jeg venter på å få penger til overs til en symaskin. Har så mange ting jeg skulle få sydd. Både puter, gardiner. Og klær til barna 😀 Veldig inspirert av deg 🙂

    25. Herlighet og flink du er!!! Tenk så stas det blir for jentene å få se alle antrekkene du har lagd til dem når de blir store!!! Kanskje ungene deres kan bruke de en dag og!? 😀

    26. Åhærregud, dette er de fineste plaggene jeg noen gang har sett! (Voksenklær inkludert) slik kåpe kunne jeg gjerne ha brukt selv, for ikke å snakke om å fått kjøpt til tantebarnet mitt!! 😀 du er superflink Stine!

    27. Så utrolig flotte kåper til snuppene <3 <3 Du skulle hatt din egen nettbutikk med alle de tingene du syr 🙂 Vil tippe mange hadde bestilt fra deg da 😀 Blant annet jeg :-p Veldig snilt av en leser å strikke luer til jentene 🙂 De var jo så fine også <3 <3

    28. Hælle måne!! Du er kanonflink, Stine – de kåpene var jo bare rålekre 🙂 Også luene med ugler da, så heldige jentene er!
      Jeg har to ønsker som jeg HÅPER du vil innfri. Jeg skulle (og garantert mange med meg) så gjerne ønske du lagde et innlegg om hvordan man kan ta mål selv, både til voksen og barn da, også ett innlegg med litt generelle tips når man syr. Veit ikke helt hva det skulle vært egentlig, men tips som kan hjelpe oss til å lage egne mønster eller sy fra andre mønster med mer kompliserte forklaringer enn dine. Kanskje lagd en begrepsliste for mønsterne til Stoff og Stil? De har jo mange vanskelige ord og forklaringer (syns i allefall jeg!)?
      Ha en fin kveld 🙂

    29. nydelige kåper! 🙂
      kan du ikke begynne å skrive hvem som er hvem av jentene? er så gøy å se om man greier å se forskjell 🙂

    30. Kathrine S. S.: Tusen takk 🙂 Det som er vanskelig med de innleggene er at jeg ikke vet hva dere faktisk lurer på. Jeg skjønner ikke de begrepene til stoff og stil selv jeg så ender alltid opp med gjøre det jeg trur 😛 Jeg tar veldig sjeldent mål når jeg syr egentlig, men til barn så finner man mål etter størrelser om man søker det opp på nett. Hvor stor man er i livet, lang mellom beina osv til de forskjellige størrelse. Det jeg kan gjøre er å ha en spørsmålsrundt for nybegynnere ved sying, slik at jeg kanskje får frem de spørsmålene du ønsker deg 🙂

      God kveld

    31. Å guri land så nydelige!!!:) De falt jeg pladask for! Så vanvittig flink du er – man får jo lyst til å begynne å sy selv! Mulig jeg hermer etter de en gang i framtiden!!:):)

    32. Helt Nydlige kåpe, lure på ka ti du ska starte nettbutikk å beynne å selge 🙂 å selvfølgelig helt Nydlige jente 🙂

    33. Perfekte jenter, perfekte kåper, perfekte luer. En ganske så fin kombo 🙂
      Jeg drømte forresten at jeg var barnevakt for snuppene 🙂 De var nydelige og helt fantastiske ♥ Du er heldig 🙂

    34. Wow! Dette er virkelig de flotteste kåpene jeg har sett! Skulle ønske det var mulig å bestille, men har forståelse for at det ikke går:)
      Må si du gir meg inspirasjon hver eneste dag jeg er inne å leser bloggen din. Om ikke du syr har du snekra et eller annet superfint! I tillegg til å ha 2 nydelige barn:) det er godt jobba å få timene til å strekke til syns jeg:)
      Håper du fremdeles har tiden til bloggen i mange år til! Kommer til å være fast leser så lenge du holder på 🙂

    35. Hei. Nydelige kåper:) Håper det kommer oppskrift. Er det mulig å bestille luer av hun du fikk av? Vet du evt pris? Kjersti

    36. Jeg tar av meg hatten, bøyer meg i støvet og alt som hører til. Jeg fatter ikke å begriper hvordan du får til alt. Jeg bundrer deg så uendelig mye å skulle ønske jeg om så var halvparten så flink!! Men det ligger jo veldig i det du sier, er det å tørre å prøve. Ufattelig flink er du hvertfall. Mange unike, fine plagg som må pakkes bort når de er for små å gå i arv en dag jentene kanskje får jenter selv 🙂

    37. De er bare så utrulig Nydlige de 2 jentene dine 😃 Glad langt inni hjertet av bildene:) Ha en fiin dag 🙂
      Klem Cikka

    38. Så utrolige herlige jenter du har, og WOW – de jakkene var nydelige. Har kjempe lyst til å begynne å si til mine barn når jeg får det engang i framtiden, etter å ha lest bloggen din!! 🙂

    39. Du er en fantastisk flink mamma og en stor inspirasjon!
      Jeg har termin i April, og har aldri sydd før! Men du har laget så mange fine klær til jentene dine, så jeg tenkte å sette meg ned å prøve noen av oppskriftene dine en dag!
      Legger sjelden igjen en kommentar, men er innom bloggen din hver dag 🙂
      Ha en fin kveld!

    40. For noen koselige tur bilder, og nydelige bilder av ungene. Helt fantastisk flotte kåper og bedårende luer, Stine. Dere er kjempe flinke både hun som strikket og du som har sydd 🙂 Lykke til med valg av bæremeis. Mitt tips er å dra innom sportsbutikk å prøve meis om mulig. Ryggene deres kan være ulik/ha ulik behov, og det er viktig å ha en god sekk når barn skal bæres på ryggen. Kjente merker får dere nok også lettere salg på når dere er ferdig med dem.

    41. Hadde du kunnet lagt ut noen av de gutte-klærne du har sydd, med oppskrift, på bloggen?
      Har sett på #skolissykrok på instagram at du har hatt noen gutteklær. Jeg har to gutter, og skulle gjerne prøvd å sydd noen bukser og gensere til de 🙂

    42. Wow! Kåpene var aldeles nydelig, og det samme var luene. Du er så flink og jeg er imponert over alt du får tid til 🙂 Både av interiør og syprosjekter i tillegg til å gjøre en helt fantastisk jobb med de nydelige jentene dine. Beundrer deg 🙂 Leser bloggen din fast hver dag.
      Stå på Stine!

    43. Så utruleg fine kåper på fine jenter 🙂 Du kunne definitivt gjort ein karriere med dine eigne barneklede/design! 🙂

    44. Du er så utrolig dyktig! Nydelige kåper! Skule tro de var butikk-kjøpt av et eller annet dyrt fancy merke, vanvittig fine! Og så koselig å få hjemmestrikk fra ei skjønn bestemor, du har virkelig fenget lesere i mange aldre.

    45. Fantastisk!! Er så imponert over alt du gjør. Har lest mange blogger i årene som har vært. Din topper lista!! Inspirerende og utrolig bra jobba!
      Klem fra Caroline fra Hommersåk 🙂

    46. Du tar ikke tilfeldigvis bestilling?? Va utrolig kule og søte jakker, digget dem 🙂 Liker bloggen din kjempe godt, får masse ideer fra bloggen din! Ha en fin dag 🙂

    47. Utrolig fine jakker. Hvilket stoff har du brukt inni jakkene??
      Tips til hvor på nettet man kan finne forslag til mål???
      Nybegynner på å sy men spennende med projekter. Veldig inspirerende å følge deg. Har en datter som er like gammel som jentene dine.

    48. Therese: Ull stoff inni jakkene 🙂
      Nei, jeg har vel ikke egentlig det. Men h&m har størrelsesmål vet jeg om du søker opp det på nett.
      Lykke til med syingen 🙂

    49. hei !!
      Ville gjerne ha tak i den oppskriften til de luene du fikk av Kari Lise. Men den eposten du har lagt ut der, får jeg ikke til å stemme ?? Tror ikke den er riktig.
      Håper på svar da jeg gjerne vill få strikket en slik til mi jente 🙂

    50. Hei Stine!
      For en fantastisk fin blogg! Og så vanvittig fine klær du lager! Jeg syr litt selv, men er på begynnerstadiet, selv om faktisk overlocken kom i hus for et par uker siden. Er kjempegøy! (Hadde det bare ikke vært for måling og klipping/skjæring….det tar sånn tiiiid)
      Har leitet masse etter ideer og tutorials/sew-alongs, og kikket litt innom forskjellige blogger, men jeg har ikke ramlet innom din før i kveld. Men det er jeg jammen glad jeg gjorde! Er helt imponert, og ikke minst falt jeg helt fullstendig for de nydelige jentene dine! Såååå skjønne!
      Her kommer jeg til å stikke innom ofte, det kan du være sikker på!
      Måtte bare kommentere her på disse jakkene; går det an å lage noe så magisk selv? Nå blir jeg også nødt til å prøve! Kan hende jeg kommer med noen spørsmål når jeg setter i gang 😉
      Ha en strålende helg!

    51. Tina: Veldig rart. Jeg har mailet med denne adressen: [email protected] som er den samme jeg har skrevet inn i innlegget. Jeg har kopiert mailadressen på nytt nå for å sjekke, og dette er i hvertfall den adressen jeg har fått mail av. Så jeg vet ikke hvordan jeg kan gi noen annen hjelp enn at du finner henne på instagrammen under det bilde som vises her, der har hun kommentert. Eller søke henne opp på fb er heller ikke så veldig vanskelig.

    52. Hei! Har såå lyst til å sy slike kåper til mine små 🙂 har du brukt et mønster til denne kåpen? I tilfelle hvor har du fått kjøpt det eller har du mulighet til å legge ut om du har laget mønsteret selv? 🙂

    53. Heihei. Noe så nydelig. Både jenter og kåper. Hadde vært utrolig morro med syoppskriften på disse hvis du har tid og anledning.
      Er tvillingmamma selv til eneggede jenter, og vi bruker også rosa og lilla i bhg slik at de skal se forskjell på dem❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg