Flyvrak

Rumpa er støl! 
I går var vi på tur med søsteren min med mann og barn, mamma og samboeren, Lars + mamma sin hund, Sinny og vår Tyra. En helg gjeng på tur med andre ord. Vi hadde som mål å gå en turløype til et gamelt flyvrak i Sande. Det var en middels til hard løype på 1 mil og ufremkommelig med vogn. Mamma og Lars fikk lånt to bæremeiser til jentene våre, så da var vi klare for langtur i skogen. 

Det skulle vise seg at beskrivelsen i boka var feil så vi gikk langt over 1 mil og klatret i noen bakker jeg ikke hadde trudd at alle skulle kom opp. Et punkt hvor det sto at vi skulle ta til venstre skulle vi egentlig gått til høyre, dette fant vi ut da vi tilslutt klarte å klatre oss opp til en fjelltopp hvor vi fikk i signaler på mobilen og brukte gps til å lokalisere hvor vi var. Vi fant nøyatig stedet flyvraket skulle ligge i følge kartet, men et flyvrak var ikke å se, så spør du meg forundrer det meg ikke at flyet er flyttet til et museum. Haha. 

Det var uansett en veldig fin tur, og vi koset oss alle. Helt til vi hadde 5 km og gå hjem igjen. Da begynte det å tordne, lyne og regne. Vi søkte ly under treene når det regnet som verst og heldigvis var det bare noen kraftige skurer med  delvis opphold i mellom. Men vi var alle våte og kalde da vi kom frem til bilen, så jentene syntes det var godt med litt mammakos inni jakka, med tepper rundt før vi skiftet litt og kjørte hjem igjen. 

6 timer i fjellet var i hvertfall nok til å gi alle fire i dette hus en veldig god natts søvn, jentene har fremdeles ikke våknet, så de får bare sove seg uthvilte. 

Også har jeg et spørsmål til dere kloke lesere:

HVILKEN BÆREMEIS ANBEFALER DERE??

Vi skal kjøpe oss nye nå, men vi fant ingen “best i test” – tester på nettet som var nyere enn 2009. BT landet på at Osprey Poco måtte være den beste til oss, så lurer på hva deres erfaringer er? Siden vi har to barn er vi avhegig av å ha bæremeiser med god lagringskapasitet, siden vi ikke har en ekstra rygg til ryggsekk. Osprey har en sekk som er festet til bæremeisen.  

46 kommentarer
    1. Hei. Vi har osprey poco premium, og anbefaler den på det varmeste. Den er lett i vekt, så du vil ikke bære på 5 kg bæremeis i tillegg til ungen som veier noen kg. Jeg har en samboer som jobber på havet og er borte en mnd av gangen, så når vi skulle ha bæremeis tenkte jeg også at jeg ofte ikke har en ekstra rygg til ryggsekk. Det som er flott med osprey, er at det er en sekk som er festet til bæremeisen i tillegg til et stort rom under meisen, der de fleste meiser bare har bøylene. Hvis du skjønner hva jeg mener. Så under der ungen sitter, er det et stort rom til oppbevaring. 🙂 Ganske dyr bæremeis, men vi elsker den.

    2. Evt går det kanskje an å ha en liten ryggsekk hver på magen, så blir det likevekt foran og bak? xD

    3. Vi har osprey poco premium, og kunne aldri bedt om en bedre meis!
      Den er fantastisk å bære, snuppa sitter kjempe godt i den og den kan lett stilles i høyde både for oss å snuppa(hun er 1 år nå)
      Det er innebygd vind/solskjerm og stellematte, det eneste du må kjøpe ved siden av er regntrekk!
      Vi jakter endel og er myyyye ute, og jeg har ikke funnet en bedre meis å bære om dere skal bruke den mye!!
      Den er lett for ryggen, mesteparten av vekt bæres på hoftene og den er lett!
      Den ekstra sekken er ett kjempe pluss! Men den tror jeg bare følger med på premium, og den er gull verdt! Selv om vi bare har ett barn og bære, og den andre kan ha med sekk, så er det alltid litt ekstra!
      Den har og lagringsplass under!
      I tilegg står den støtt som fjell når du setter den ned!
      Jeg ville uten tvil gått for denne, iallefall om dere har planer om å bruke den mye, som vi.. Om ikke er jo en billigere type å annbefale:)
      Men som sakt, vi er myyyyye ute og den er virkelig verdt alle pengene!
      I tilegg selges de nesten til lik pris brukt, så det er jo ett pluss når den tid kommer:)

    4. Hei
      Har akkurat kjøpt oss bæremeis til snuppa vår som er 1 år
      og 4 måneder. Vi landet på escape fra phil & teds. Den har alle de funksjonene som er nevnt for den du skriver om og vi er veldig fornøyd. Den er svært lett, har regn / soltrekk, stellematte, egen lomme med smart hull for camelback med sugerør, egen sekk som er festet bak og kan taes av og masse oppbevaringsplass. Den ble best i test i hvertfall en test jeg fant, og jeg tror ikke man får noen som veier mindre enn denne og som har alle disse funksjonene 🙂 lykke til med valget av bæremeis. Meisen vår var forresten på tilbud på babyshop nå til kun 1499 🙂

    5. For noen fine bilder, å så fine jenter 🙂 Veldig lik pappaen sin, regner med dere hører det ofte 🙂
      Så ut som en kjempe koselig tur 🙂

    6. Hei! Vi har Littlelife, mest forde svigerfar er grosist av disse så vi får de super billig. Men så er vi UTROLIG fornøyd med den! Snuppa sitter godt, vi har mulighet til å sette opp tak/netting over hodet og det er en sekk man kan ta av og på bakpå meisen! Vi har denne: https://www.littlelife.co.uk/product/child-carriers/outdoor-carriers/voyager-s3
      Itilleg bestilte jeg barnehage sekk til snuppa (par mnder eldre enn snuppene dine), og denne sekken satt utrolig godt!

    7. Osprey poco er fantastisk! Vi er super fornøyde! Enkel å justere ryggen på og veldig god å bære. Vi valgte uten ekstra sekk siden rommet under er ganske stort og med sekk var prisen ganske mye høyere. Siden den er ganske dyr, endte vi med å bestille den på amazon til england og mannen fikk den med seg hjem etter en lenge olanlagt helgetur:)

    8. Vi har osprey poco permium og skal aldri ha en annen meis! Gutten min er snart to år og sitter så godt i den! Det er stellematte og alt annet som man kan tenke seg! Som er greit å ha med,men man kanskje ikke har plass til. Det er et godt bæresystem og mye plass til klær mat og diverse små lommer !
      Den er rett og slett genial. Vi fikk den i dåpsgavet og brukt den masse etter sønnen vår ble gammel nok.
      Den kan reguleres i ryggen kjempe lett så er genialt pm flere mennesker skal bruke den. Og alle seler og sittesete kan reguleres i tillegg til at camelbacken får god plass når man er på litt lengre turer:)

    9. Hei! Vi har Bergansmeisen, lik den ene dere har lånt. Vi er veldig fornøyd med den. Den har et lite rom i selve meisen, som rommer bleier/ombytt til korte turer, sekk for å henge på hvis vi skal ha med mer på lengre turer. Og tak som kan settes på/tas av etter behov, det liker jeg veldig godt! Bedre for de små å sitte litt i ly;-) Lykke til i bæremeisjakten!

    10. Som butikkarbeider i en G-Sport butikk, å mange års erfaring med bruk av bæremeis er mitt beste tips det samme på bæremeis som på ryggsekk. Ta med barnet og prøv. Selv om naboen anbefaler en så er det ikke sikkert den passer best for deg. Finn ut hvordan den sitter på ryggen med barnet opp.
      Her brukte vi Bergans til de 3 første barna. Oppgraderte til ny Bergans meis til 3.mann, men da 4.mann kom ble det til att vi kjøpte ergosele, å den bruker vi fortsatt. Jenta er nå 22 mnd, å jeg sverger fortsatt til ergoselen 🙂

    11. Hei! Har du overlock-maskin? Hvis ikke, hvordan syr du stretch-stoffer sånn at det blir stretch i sømmen også? Jeg har prøvd å “dra ut” stretchen når jeg syr, hvis du skjønner, men når jeg slipper stoffet tilbake har sømmen blitt klumpete. Har du noen tips?

    12. Vi fikk bergans beremeis i julegave til snuppa 🙂 er veldig fornøyd med den. Er en ekstra sekk som du kan ta av og på og lomme som sitter fast på selve meisen.

    13. Sherpani rumba, the love of my life! Digert oppbevaringsrom i skjølve meisa + sekk som kan festest utenpå. Helt super til pappaen i hus, men eg trur kanskje du blir litt smal over hofta, men hei, enda en positiv ting ifh til tvillinger, finn en som passer deg og en som passer han så har dere kvarsin:).

    14. Liv: Jeg har overlock ja, men bruker også vanlig symaskin om jeg syr i stretch. Jeg kan skjønne hva du mener, men jeg bruker for det meste stretch til som ribb til ankler og i livet og da blir sømmen på innsiden så da gjør det ikke noe om sømmen ikke er helt rett. det kan kanskje hjelpe å ta litt lenger sømlengde 🙂

    15. Så kjedelig at dere ikke fant det. Jeg var der for 1 uke siden for 2. gang, fordi jeg ikke kunne finne det første gangen. Det ligger nede i et lite søkk, så dersom man står mer enn 20 meter unna, ser man det ikke…

    16. Nora: Bhaa!! Så kjedelig, vi hadde kanskje klart det hadde det ikke begynt å regne så, for da vendte vi nesten hjemover. Men det lå rett ved den myra som tegnet på kartet?

    17. Vi ELSKER vår Osprey. Jenta er 15 måneder og elsker den like mye som oss😉 Den er veldig god på ryggen, og sitter godt rundt hoftene. Du kan veldig enkelt stille den inn slik at den passer både deg og mannen. Anbefales VIRKELIG!!😊

    18. Stemmer helt sikkert med myra, selvom jeg ikke la merke til den selv.. Vet ikke hvilken vei dere valgte, men letteste vei for å garantert finne det er å gå skogbilveien frem til den gamle boplassen (Gutudalsstua), over bekken og følge stien rett opp åsen derfra 🙂 Hvis du har tenkt en tur nr 2

    19. Vi har Littlelife voyager.veldig fornøyd med den! Den har mange lommer til oppbevaring (en stor og flere små) og en sekk som man kan ta av:) sitter godt på både meg som er 167 høy og mannen som er 190:)

    20. Hei, vi har Sherpani Rumba, som ble best i test 2009- og har vært superfornøyd. Ser at Osprey PocoPremium har mange av de samme funksjonene, samt mulighet for å justere rygghøyde. Det var viktig for oss, da det skiller ganske mange centimeter i høyde på oss. Så hvis jeg skulle kjøpt ny, ville jeg nok kanskje godt for Osprey PocoPremium etter en liten prøverunde i butikk. Lykke til med valget 🙂

    21. Hei. Vi har Phil and teds værdmeis. Enkel i vekt, sol og regnskjerm, justeres til den voksnes kropp på 2 sek noe som er greit om man ska bytte fort og har stellematte og beskyttelsessko til barnet samt camelback eller ka d heite:pdrinkeflasje opplegg som er syyyykt greit både for deg og barnet.
      Jeg har brukt den siden barnet var 9mnd og den er så lett å få med seg overalt så bruker den både inne og ute. Ja inne feks på kjøpesenteret.
      Følger med sekk som kan glides av og på så du fin kan velge. Men uansett har den telefonlomme, kortlomme og rom under børemeisen så nokk av plass om du bruker sekk eller ikkje. Den kom best i test!
      Uansett så er den andre børemeisen som nevnt synes jeg sekken er stor og henger mye ut. Det gjør den ikke på Phil and teds da sekken henger ned langs ryggen på meisen. Sekken bakpå kan lett byttes til en vanlig sekk så om det blir tungt er det bare å gi den til noen andre frem til dere har grillet om du har mat i den og glides enkelt på meisen når det er fritt for mat og ingenting i den!
      Jeg er aktiv triatlonutøver og er mye i skogen. Et must er at børemeisen sitter tett og godt på kroppen noe den gjør. Som nevnt stikker ikke sekken ut så jeg går lett gjennom kratt og trær uten at meisen setter seg fast osv;) kan ti lignende hogge med den og den er fantastisk!! Bergansmeisen kom dårlig ut.
      Samtidig kan sol beKyttelsen og regnbeskyttelsen tas enkelt av noe som er bra så er den ikke i veien når du ikke trenger det og kan legges fint i meisen igjen!
      Du kommer til å elske denne sekken!!!!
      Hilsen sporty triatlonmor!

    22. Hei Stine 🙂
      Vi kjøpte denne brukt på finn.no : http://www.klikk.no/foreldre/article468307.ece
      Anbefaler deg å legge inn et autosøk hos finn.no på Sherpani Rumba. Legges stadig ut nye som så vidt er brukt. Den kommer i mange forskjellige farger. Denne har et stort rom under barnet i tillegg til en liten sekk som henger bakpå. Bæremeisen har lav egenvekt og er behagelig også for oss jenter å bære. Jeg er selv bare 159, mens mannen min er 184, og vi klarer begge veldig fint å bruke den da justeringen er rask og enkel. Det følger også med et avtagbart “tak” som kan være greit å ha hvis det regner eller er sterk sol, så slipper jentene å få direkte sollys/regn på seg 🙂
      Vi kjøpte vår for 700 kr + 150 kr i porto, så totalt 850 for en bæremeis som ikke vises at er blitt brukt 🙂 Dere vil altså kunne få to stk. for under prisen av en ny Osprey Poco 😉
      -Kristin

    23. Vi går turer i fjellet hver helg.. Vi hadde bergans før, men byttet raskt om til Littlelife. Mye bedre på ryggen, god lagringskapasitet, og ikke minst går opp til 20 kg. Lett å feste telt, liggeunderlag, sovepose utenpå om en blir en natt eller to 🙂 her kan man velge mellom en med god plass i selve maisen, og en man kan få ekstra dagstur sekk som henger utenpå i tillegg..:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg