En sunnere snack!

I sommer var vi innom Nordbyen i Sverige da vi ferierte i feriehuset. Der fant jeg boken SUPERMAT for babyer og barn til 20 NOK :O Boka inneholder mer enn 130 oppskrifter til barn fra 4 mnd til 8 år, og disse oppskriftene passer jo så klart like godt til oss mammaer og pappaer.

Nå er det lenge siden jeg har delt matoppskrift her på bloggen. Grunnen til det er at jentene spiser det samme som oss, og da glemmer jeg litt bort dette med barneoppskrifter. Men i dag tenkte jeg at jeg kunne dele dagens snack som jeg har funnet i denne boka.  

Ovnsbakte chips av rotgrønnsaker

Passer til barn fra 1 år og oppover, men også til yngre barn ved å droppe salt og krydder. 

Ingredienser: 

Søtpoteter har høyt vitamin A og C- innhold, og er en svært rik kilde til fytokjemikalier, som kan beskytte oss mot sykdom

  • 100 gram søtpotet
  • 100 gram pastinakk
  • 100 gram gulrot
  • Piffikrydder
  • havsalt
  • 1 ss olivenolje

Forvarm ovnen til 200 grader. Skjær grønnsakene opp i båter. Bland en ss olivenolje med litt salt og piffikrydder i en bolle og vend grønnsakene rundt i oljen. Pensle en langpanne med olivenolje og legg alle grønnsakene utover. Stek i ovnen til alle bitene er møre (25-30 min) 

DIPP:

  • 100 gram kremost
  • 1 ss tomatketchup
  • 1 ss helmelk
  • 1 ts oppklippet gressløk

Mens grønnsakene står i ovnen blander du sammen alle ingrediensene til en kremet dipp.

Bon Appetit!

Jentene og jeg synes dette var super godt, i tillegg er det masse god næring for store og små. 

2 kommentarer
    1. Sunn snacks er jo best 😉
      Aldri tenkt på å ta det i ovnen å ha dipp til.
      Smart 🙂
      Er jo så mange som dytter så mye godteri i barna nå…
      God kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg