Rottweiler, en farlig rase eller en familiehund?

Alarmen min hadde allerede ringt, da jeg tenkte –  åh, nei, det er alt for tidlig å stå opp nå. Klokken var bare 5 over 7 da begge jentene gråt i sengene sine i påvente om at jeg skulle komme inn og hente de. Med andre ord ble det ingen “megtid” i dag morges. Må jeg begynne å stå opp kl 6 for å rekke og sette på kaffen og drikke en kopp før jentene våkner fremover? Jeg håper ikke det. Selv om jeg forguder den dyrbare tiden jeg har sammen med jentene mine er jeg helt avhengig av å bare kunne tenke mine tanker innimellom også. 

Morsinstinktet mitt vet også at det er for tidlig for de to små å stå opp før 8. Som mødre oftes har, hadde jeg rett. De var så trøtte da vi kom ned i stuen at de vred seg i alle retninger, de var ikke klare for at jeg skulle slippe de ned. Hadde dere bare forstått at det er veldig tungt å bære 20 kg over tid rett etter jeg har stått opp, i tillegg til at det er er helt umulig å få smørt brødskiver til dere med en på hver arm- tenkte jeg for meg selv, mens jeg forlot to gråtende jenter i sofaen for å lage frokost på kjøkkenet. 
Humøret hjalp heldigvis på da maten var inntatt, og vi slo oss ned i stuen igjen. Jeg med te og de med klementin. 
Det positive med trøtte barn er at man for kosete barn. Vi koste oss igjennom en kort film under teppet i sofaen før jeg begynte på klesvaska som aldri tar slutt.

Etter å ha vært på badet ble jeg nødt til å gripe etter kamera, jeg må fange øyeblikket

♥So I did ♥


Pyjamaser sponset fra POPMdeUX

Jentene hadde bært med seg puter og en bamse opp i sengen til Tyra, og der lå de å koste med sin storesøster – En Rottweiler. 

En Rottweiler som er avlet opp til bruken av å drive kveg, trekke og vakte. En hund som ble tatt som tjenestehund for politiet i begynnelesen av det 20.århundre. Grunnet deres egenskaper som fryktøs, men mentalt stødig, og et av hundeverdens kraftigste bitt. Rottweileren som i 1910 ble en offisiel politihund og har fått på seg et rykte som skremmer de mange som ikke kjenner denne rasen.

For fryktløshet trenger ikke være negativt. Vår rottweiler er stødig som en klippe, hun bryr seg ikke om hun blir dratt i ørene eller halen av to små lillesøstre. Hun er deres beste venn nettopp fordi hun ikke bærer frykt for seg selv. Mentalt stødig, åh, ja! Til tider snakker jeg til henne som om hun var et menneske, jeg føler det ikke er en ting hun ikke forstår, kanskje ikke så rart når de er en av rasene med høyest IQ i hundeverden. Hun er leken som bare det, gal etter baller, men så lenge ballen ligger inne eller er i nærheten av jentene rører hun den ikke, ja selv om jentene trykker brødskiver og annet godt inn i munnen hennes lukker hun ikke bittet før hendene er bort igjen – så forsiktig, så påpasselig for de små. 

Man kan si hva man vil om en hunderase, jeg vil påstå at ingen er noe verre enn andre. De faller tilbake i hendene på sine eiere. En rottweiler er ingen sofahund. En rottweiler er en hund som trenger å bruke seg fysisk, men også mentalt. En hund som trenger klare grenser, men som også elsker dette, og er trofast til dem. Dette er en rottweiler i balanse, den perfekte familiehund. 

Tyra har blitt fire år allerede. Forventet levetid for en rottweiler er 10-12 år. Jeg håper hun blir enda eldre, men jeg orker nesten ikke tenke på hvordan det blir den dagen hun går bort. Tenk på jentene, søsteren de har vokst opp med, ridd på, herjet med, koset med. Lært respekt av, lært lojalitet av, lært avsvar for, lært hudekroppspråket av. Så mye som kommer til å bety enda mer for dem. Kanskje er de 9 år den dagen hun går bort, og Tyra har vært med dem hver eneste dag, som en trofast og lojal venn. 

Vår Tyra ♥ 

67 kommentarer
    1. Åå, så herlig <3 Utrolig søtt at de bare gikk og la seg med Tyra helt av seg selv. Jentene er heldige som får vokse opp med hund, jeg tror det er veldig sunt å ha dyr rundt seg i oppveksten. Menneskets beste venn, og de kommer til å ha SÅ mye glede av Tyra i årene som kommer.

      1. Like søtt i dag?? Dyr er alltid dyr, det glømmer mange. Mange tragedier kunne vore unngått om følg ikkje skryt av sine “søte og snille hunder” !

    2. Nå satt jeg med tårer i øynene, er selv oppvokst med rottweilere. Mamma kjøpte en tispe før jeg ble født, hun fungerte som “barnevakt” og storesøster. Har enda bilder av at hun lå inntil vognen jeg sov i å passet på. Da jeg var ca 3 år fikk vi en hannhund. Han ble tidenes lekekompis. Selv om han var en kraftig kar trodde han at han var valp, så når jeg lå på gulvet å lekte kom han å satt seg oppå meg som han gjorde som liten. Dagen vi måtte avlive tispen grunnet kreft og alderdom brøt jeg sammen, jeg gråt av og på i to uker. Ikke lange årene etter måtte vi la hannhunden slippe da han stivnet helt til i bakparten. Jeg satt i stallen dagen hannhunden skulle avlives. Jeg visste at han hadde time hos veterinæren kl 18.00. Så på slaget 18.00 satt jeg inne i boksen med hesten min å lot tårene renne.. I ettertid sitter jeg med mange gode minner, og jeg blir kraftig provosert over alt negativt som slenges ut om rottweilere.. Har alltid sagt jeg skal ha rottweiler igjen, men nå sitter jeg med to petit brabancon, hvor den ene er black/tan.. Så det går jo an å late som 😉 hehe

    3. En nydelig hund du har! <3 Jeg har selv en rase som folk automatisk tar for å være en farlig hund. Hundene mine (har to) har fått gamle damer til å smelte og skeptiske mødre til å le av leken mellom barna deres og hundene mine. Det er så deilig hver gang vi motbeviser folks fordommer! 🙂

    4. Herregud så nydelig. Ble skikkelig rørt nå kjenner jeg. Dyr er fantastiske. Har selv en katt som nå blir storebror i januar. Hunder er mer tilstede enn katter som også er veldig selvstendige, men de er verdige familiemedlemmer de også. Har selv vokst opp med en katt som lillebror å han betydde så utrolig mye for meg som barn.
      Herlig bilder av jentene og hunden.
      Hilsen englemamma til to eneggede gutter, å nå snart mamma ❤️

    5. Så utrolig skjønt bilde av Tyra sammen med jentene dine! Barn lærer også ansvar og omsorg gjennom å vokse opp sammen med dyr. I tillegg blir barn mindre syk i senere alder pga alle bakteriene dyrene har med seg, som barna da tåler bedre! Så det er mange fordeler med å ha dyr og barn sammen 🙂
      Hvordan en hund (eller andre dyr) oppfører seg kommer helt an på oppdragelsen. Jeg synes du er flink og jeg beundrer deg virkelig 🙂

    6. Det er synd at rottweilere har så dårlig rykte på seg. De er en fantastisk hunderase, ikke minst en trofast og lojal hund, de trenger bare den rette eieren.
      Det er samtidig fantastisk at jentene dine får vokse opp med en hund, den lærer de mye som du selv skriver i innlegget. 🙂 🙂

    7. Flott skrevet! Hunden er et speilbilde av sin eier. Riktig oppdragelse og snille eiere gjør hunden god og sikker, uansett hunderrase 😀

    8. Nydelig hund. Men jeg blir litt lei meg av dette : “Tenk på jentene, søsteren de har vokst opp med, ridd på, herjet med”. Lar dere de herje det de vil med henne, uten å få snakk?
      Og det er bare et spørsmål, for det virker som at mange foreldre forventer at dyrene skal akseptere alt mulig fra barna. Hvis valper herjer med mora og hu får nok, så dytter hu dem som regel vekk. Og hender det med menneskebarn med et fall, så kjefter foreldrene på hunden.

    9. Jeg elsker rottweilere! Hadde tenkt å skaffe meg det selv, men hadde blitt litt mye med to hunder når den ene er rottweiler. Så ble en mindre og ikke så vanlig rase 🙂 jentene dine er bare nydelige 🙂

    10. Linn: Ja, dyr uansett hvilket har en enorm innvirkning på oss mennesker. Uendelig med kjærlighet og glede ^^,

      Så lei meg for å høre ditt tap, og gratulerer så mye som snart mamma <3
      God klem

    11. I: Jeg kunne kanskje skrevet leket med så hadde det blitt mer riktig i dine ører. Nei, de får ikke herje med henne. Vi har klare regler i hus på at herging inne ikke er lov. Ute kan man tøyse og tulle så mye man vil (så lenge man er snill så klart) Da har også Tyra muligheten til å gå vekk om det er for mye. Og vi setter selvsagt grenser for hva som er lov. Jentene for blandt annet tilstakk og flytting vekk fra hunden hvis de ikke hører om de klapper for hardt eller gjør noe Tyra snur seg vekk for.

    12. Det er et skummelt rykte på rottweilere, men jeg har alltid elsket de! Så fin hunderase! Det har egentlig alt å si om oppdragelsen til hunden spør du meg. Klarer en ikke å være hard i begynnelsen fra de er valp, så får du en hund deretter. Etter å ha sett noen innlegg om deres hund, så ser det ut som at hun er en herlig god hund med god oppdragelse! Vil vel ikke lage et innlegg med litt om Tyra? når dere fikk hun osv?

    13. så nydelige <3 hehe. alltid sagt at hunderaser har sin egen personlighet akkurat som eieren. Og de hundene som er farlige er jo de som blir trent opp til å være kamphunder og vakthunder osv, men om man er snill og behandler de med respekt og kjærlighet og lærer de de gode tingene så er det ikke noe problem! =)

    14. Fikk en tåre i øye da jeg leste dette,for en herlig hund,Tyra er heldig som har dere og dere er heldig som har Tyra.

    15. Rottweiler er helt klart en familiehund,er hvertfall det jeg har ment hele tiden…kanskje fordi jeg er oppvokst med rottis,og de er bare helt fantastiske ♥ skal jeg noengang ha hund så er det KUN en jeg vil ha,nemlig Rottweiler! 🙂

    16. Jentene vil nok ha stor glede av å vokse opp med en trofast og snill hund ja, og som du sier lærer de mye av å være rundt dyr fra tidlig alder 🙂
      Må bare få legge til at i dag kom symaskinen jeg har bestillt!! Og det er KUN din fortjeneste. Dumpet tilfeldigvis innom bloggen din og ble så utrolig inspirert! Stoff er bestillt og jeg gleder meg så vanvittig til å sette i gang 🙂

    17. Hei Stine! Din vakre rottis tyra minner meg om mine to tisper på 2 år 🙂 jeg har selv en gang Vært redd rasen men jeg ble forelsket i rasen når jeg møtt hundeeiere som virkelig hadde oppdratt hunden på riktig måte. Mine to elsker alt og alle og gråter veldig om de ikke får hilse. Når det er barn tilstede er det akkurat som at de forstår at de må Være mer forsiktig. Mine elsker tur og trening men er veldig allsidige, uten om når det regner da vil de ikke ut men helst ligge under et pledd å snorke. Rottweiler er en flott familie hund om den blir oppdratt på riktig måte. Og jeg blir veldig provosert når jeg Hører at rasen er så farlig osv. Når noen spør meg om jeg har dyr så svarer jeg ja jeg har to hunder. Og da smiler de og sier så koselig men når de Hører rasen ser man at ansiktsuttrykket forandrer seg. En hund er hva du Gjør den til uansett rase. Men jeg skal også Være enig i at om en rottweiler skulle utagere på noen måte så er skaden mye styggere enn om en annen rase biter. Men en sunn hun biter ikke med mindre den er syk eller blir behandlet dårlig osv. Jeg driver selv opprett på denne rasen om mitt motto er å drive frem gode og trygge familie hunder.og familien din er er godt eksempel på at rottis kan Være akkurat hva du Gjør den til. Utrolig koselig å se barn og dyr sammen. Flott blogg, jeg er fast leser!:-)

    18. Så fine<3 Et lite spørsmål sånn helt utafor dette innlegget. Når du lagde mat til jentene når de var mindre og frøys ned i avent-begerne, hvordan tinte du maten seinere da? For de kan vel ikke taes i mikroen?

    19. Så herlig. Har selv en “liten” rottisgutt på 9 måneder. Han er som en drøm mot den lille niesen min og låter henne gjøre hva hun vil med han med DEN tålmodigheten for en hvalp. Han elsker eksakt alt og alle, trur ikke han vet hva sinne er en gang.

    20. Så nydelig skrevet! Jeg blir veldig inspirert av deg, og det du deler på bloggen. Dette er en av de beste bloggene jeg leser. Du har motivert meg til å starte opp igjen med hobbyer, og jeg gleder meg virkelig til å få min egen lille familie når jeg ser hvor koselig dere har det sammen. Elsker også historiene du skriver, spesielt om hesten din<3

    21. Kan du med hund er Rottweiler en av de beste hunderasene som finnes. Men du må kunne sette grenser, og ikke være ettergivende. Overbeskyttende oven for “flokken sin” kan de være.
      En kompis har en Rottweiler som heter Oda. Hun må være verdens nydligeste hund. Gikk på tur med luringen min, og passa godt på oss. Men dette er en omplasert hund, så du merker at hun ikke har hatt det godt før. Hun er veldig skeptisk til menn med hatt, frakk og stokk. Og kondensstripene til fly. Kan tenke meg at det var en eldre herre som hadde henne før og at han har slått henne, stakkaren.
      Behandler mann en Rottweiler med respekt, så har man verdens beste venn og hund!

    22. For en nydelig hund! Rottweiler er de fineste hundene som fins, også de snilleste hvis dem blir behandlet rett! Tyra var jo bare så utrolig vakker da.. <3<3
      Er selv vokst opp med rottweiler i hjemmet, og jeg husker den dagen pappa dro avgårde med han til dyrelegen for å bli avlivet. Eddy, som han het hadde vært plaget med leddgikt i mange år, og familien ville ikke la han lide mer da han knapt kunne gå. Kjenner igjen forholdet mellom tvillinga og Tyra - det var slik det var med meg og Eddy.. <3
      Kan du ikke poste en video av de 3 sammen? 😀

    23. bare en liten ting jeg tenkte jeg skulle si til deg, det er ikke ment som noen kritikk av noe slag, bare sånn at du er obs. min onkel hadde rottweiler, helt frem til han fikk barn. verdens snilleste hund som passet på, og kunne aldri gjort barnet noe. men hvis hun gråt, fikk ikke de løfte henne opp, da knurret han… tyra virker som en herlig hund tverrs igjennom! 🙂

    24. Ååh, for et utrolig vakkert innlegg og for noen nydelig bilder av jentene dine, Stine! Jeg har alltid beundret rasen Rottweiler. Den er så stor og mektig, men likevel så utrolig skjønn. Jeg kjenner kun en Rottweiler, og jeg husker jeg var utrolig skeptisk ved første møte, men selvfølgelig var det jo verdens snilleste hund. Jeg har flere ganger lekt med tanken at jeg kanskje også en dag skal få meg en Rottweiler, for jeg har et stort ønske om å ha to hunder, og første rase er allerede bestemt 🙂

    25. Blir bare så utrolig glad hver eneste gang noen viser for en fantastisk rase rottweileren er 🙂 Er så altfor mange negative oppslag hvor alt bare fortelles fra en side…. Stødig fin og fantastisk bruks og familiehund. Har rottweiler selv, bare en akkurat nå, men han er min aller aller beste venn og arbeidskamerat 🙂

    26. Smelter helt av og se på de tre søtingene dine. Helt utrolig at de tok med seg puter og la seg ved henne helt av seg selv. De er virkelig søte<3

    27. Så utrolig koselig innlegg! Det er helt sant det du sier, hunden gjenspeiler eieren. Der jeg går med min hund( irish softcoated wheaten terrier, fantastisk rase😍😍) leker alle løs, var ganske trist når en dame med rottweiler kom bort uten hunden først for å spørre om den kunne være med å leke. Grunnen til at hun gjorde det , er fordi folk blir redd av den hunden pga rasen, vi svarte selvfølgelig kan han det!!. Den hunden var helt fantastisk og det var ingenting i veien med han, han ble bare så ofte forhåndsdømt

    28. Vokst opp med rottis og jeg kunne ikke hatt en bedre venn 🙂 Han var stødig som en klippe og stakkars “liten” (60 kg) hvor mye han måtte gjennom! Allikevel var han alltid like tålmodig og blid! Han var så påpasselig med spedbarn, og da fetteren min begynte å rulle mage/rygg, la han seg inntil han slik at han ikke fikk rulla seg, for å passe på.. baby ble litt frustrert men tanken var god! Jeg var alltid trygg rundt han, og jeg tror foreldrene mine kunne gått fra meg midt i sentrum og jeg ville vært like trygg 🙂
      Da han ble 8-9 år (han døde da han var 10 år) ble humøret hans litt mer “grumpy”, da han begynte å få litt trøbbel (AD-C) men da var heldigvis jeg stor nok til å skjønne når “nok var nok” og at også han, som var blitt gammel, trengte å være litt alene. Han var så tydelig i språket sitt og viste med hele seg at nå ønsket han å være alene eller bare å bli kost med, istedet for å leke… Savner han hver dag, og selv om jeg har fått ny hund så vil han alltid ha en ekstra stor plass i hjertet mitt!

    29. Så søtt! Rottweilere er en fantastisk snill hunderase 🙂 Hadde en rottweiler før, en trofast og snill venn!

    30. Kommer jo ann på hund og familie dette da. dyr kan finne på mye rart, men det kan også mennesker. Men vi unngår jo ikke mennesker fordi de KANSKJE kan såre deg en gang i fremtiden. Eller unngår bussen fordi det KAN være noen på bussen som bjeffer deg i trynet 🙂

    31. Veldig bra skrevet! Tyra er så nydelig<3
      Har selv en Rottweiler som er akkurat slik du beskriver, kosen å forsiktig:) Leit at så mange er redde Rottweilere.. Merker når jeg går tur at folk unviker og går over gaten. Det syns jeg er trist! Når de bare er menneskets beste venn.
      ps: vil lage en slik hundeseng til min Bob 🙂 Nydelig!

    32. Fint innlegg.
      Det er mange hunder som folk uten kjennskap til rasen antar at dei ikkje er familiehundar pga andre egenskaper den er avla til. Vi skaffa oss svart, norsk elghund før vi fekk barn, og han var framleis kvalp då jentungen vart fødd. Mange trur denne rasen er lettare “agressiv” og utålmodig av natur pga dens jaktegenskaper, men den er faktisk stikk motsatt. Veldig rolig og tålmodig. Men når det er sagt, dyr er dyr uansett kor rolig og pålitelig lynne, og blir en hund stressa/pressa/redd nok kan den bite kven som helst. Derfor syns eg det er viktig at sjølv kor mykje du stolar på din eigen hund, skal du alltid ha den og barna under ei viss oppsikt.

    33. Jeg har iløpet av mitt 18 år lange liv kunn levd 1 dag uten noen dyr i rundt meg, det var antageligvis den kjedeligaste dagen i mitt liv! Jeg har vokst opp med en shæfer og har en i dag! De har jo og et rykte på seg for å være ganske aggressive, men jeg har aldri vært redd for shæferne våre! Vi hadde en når jeg var liten, og hun var den mest tolmodige i hele verden! Vi ungene kunne gjøre så og si alt med henne uten at hun reagerte. Nå har vi en shæfer på tre år, og hun er litt mer hyperaktiv, men veldig tolmodig og ekstremt lojal! Viss pappa sier at hun skal passe på meg, så gjør hun det, uansett om kl. Er 12 på dagen eller natta. Jeg kjenner de som har rottiser, og jeg var ganske skeptisk i starten, men det gikk fort over fra skepsis til kjærlighet!

    34. Fantastisk hund dere har Stine :o)
      Desverre vet jeg alt om skepsis til enkelte hunderaser. Vi har to hunder, hvor den eldste er en schæfer. Hun får som regel ikke hilse på nye hunder (ikke pga oss eiere, men andre hundeeiere) som er meget skeptisk til rasen. At schæfer er kun en bruks/vakthund og ikke trygg.. Heldigvis har de fleste venner av oss hunder, så hun har mange lekekamerater (dog man skulle tro at andre hundeeiere ble mindre skeptisk når de ser chihuahua’n vår jage schæferen langs jordet…) ;o) Vi har ikke barn selv, men de fleste vi omgås har barn, alt fra nyfødt til tenåringer. Mest sjarmerende tilfelle må være den gangen vi hadde besøk av ett vennepar med en baby på 3 uker, med kolikk. Da ungen ble lagt i vogna og barnet gråt- da kom schæferen vår og la seg inntil vogna og “gråt” hun også, da hun ville vi skulle ta barnet opp fra vogna igjen. Når baby’n lå på fanget til mor og gråt, da satt hunden seg tett inntil og ønsket fortvilt å få slikke hånden på ungen..
      Nyss hadde vi besøk av ei venninne med ei datter på 14 mnd, da kastet ungen pipeleke til hunden og hunden henta og slapp leken pent i fanget på jenta. Slik kunne de holde på store deler av formiddagen ;o)

    35. Endelig noen som “står opp for” Rottweilere! Vi har en Rottweiler-tispe på ni år, og i løpet av de årene vi har hatt henne, har vi møtt like mange reaksjoner som det finnes mennesker. Sorry to say, men de fleste er skeptiske og redde, noen går omveier eller snur eller sågar kommer med tankeløse kommentarer når vi går på tur med Zenta. Men når det er sagt; møter du mennesker som har litt hundevett eller har hatt eller har befatning med Rottweilere, er de overlykkelige over å hilse, klappe og snakke med. Det er en sånn fryd å ha en Rottweiler som familiemedlem, hun kjenner sin plass og er kjærlig, trofast og stødig! Skepsisen tror jeg skyldes usikkerheten og det ufortjente ryktet. Alle hunder, små som store, trenger grensesetting, trygghet og kjærlighet. Takk for innlegget!

    36. Har selv vært oppvokst med dyr, og det har kun vært positivt. Vi hadde alt fra hunder til katter til fugler til kaniner til et lam til fisk til hamster og så mye mer, og jeg er hundre prosent sikker på at jeg ville vært en “slemmere” (om jeg kan si det) person hvis jeg ikke hadde hatt den barndommen. Jeg har blitt fortalt at når jeg hadde lekekamerater på besøk i en alder av to år, så rev/herjet/løftet besøket vårt i hunden vår. Da hadde jeg visst strengt sagt i fra: “STOPP! Hun liker det ikke, ser du ikke det?” etter at jeg hadde plukket opp signalene fra hunden min, som tydeligvis ikke denne 3-årige jenta (uten husdyr i hjemmet) hadde klart å fått med seg! 😛
      Jentene dine er heldige som får oppleve Tyra i så mange år, selv var vår familiehund 2 år da jeg ble født, og jeg hadde henne til jeg ble 10 år. Jeg mener at barn som vokser opp med hunder har en større evne til å lese dem, selv i en ny situasjon med en annen hund. Har et eksempel på det også, for rundt et år siden var jeg på besøk hos en av mine foreldres venner, han hadde en stor rottis. Når jeg kom satt jeg meg ned på huk som vanlig og viste at jeg ikke var farlig, Ronja (hunden) kom bort, snuste meg i ansiktet og dyttet meg forsiktig over ende for å legge seg inntil magen min. Eieren var helt sjokkert over at en 17-18 åring kunne få hunden hans til å reagere sånn på et menneske, siden hunden alltid var reservert, usikker på nye mennesker, og at hun også hadde hatt dårlige opplevelser med nye mennesker som hadde behandlet henne som en bamse.
      Huff, nå ble det mye tekst her! Kan vel avslutte med å si at jeg har kun vært syk 0 til 1 gang i året igjennom hele livet mitt! Hund er ifølge min mor “det beste for immunforsvaret” 🙂

    37. Jeg er helt enig, det faller i eiers hender. Selvsagt så er noen raser glupere enn andre, noen mer mentalt stabile enn andre og rekken videre, men til sist faller generell oppførsel tilbake på eier. Selv lar jeg ikke vår hund få være alene i samme rom med små barn uansett hvor snill og god han er (engelsk bulldog), rett og slett fordi uhell og sinne kan finne plass hos alle uansett om det er ment eller ikke.
      Rottweilere har jeg alltid hatt et forhold til og har ikke følt frykt en eneste gang. Da jeg var lita var jeg fryktelig redd hunder, foruten denne rasen. Jeg tror folk dømmer så alt for enkelt ut ifra hva de har hørt snakk om, og selvsagt på rasens generelle utseende, noe som er veldig synd.

    38. Rottweiler er en av mine favoritt raser!
      Onkelen min har en rottisgutt, og han er så herlig 🙂
      Bruker å passe Tyson som han hetet, når Tante og onkel er på ferie i Thailand. Og jeg stoler så mye på den hunden. Vi har et spesielt bånd, jeg og tyson. Han har en helt herlig personlighet. Men han begynner dessverre å bli gammel :/ Men håper på maaaange fler år med han 🙂 Så når jeg har økonomi til å skaffe hund, så blir det nok Rottweiler ja <3
      Og Tyra virker som en utrolig herlig hund! Elsker å se "Farlige" hunder som Familiehund. Så folk kan få opp øya, og se at dem ikke er værre enn andre raser 😊 Herlige jenter har du også 😀

    39. Veldig god skrevet! Men sjølv om eg liker hundar, min mening er du kan ikkje setta 100 % truen på en hund.. de er jo dyr og man veit aldri kva de tenkjer akkurat som det klikker av og til for menneske. Uansett rase ville eg aldri la barnet væra alleine med hunden.

    40. Man skal ikke la ungene drive klatre over hunden sitte på ryggen dens invadere dens privatområde og ikke la unger dra i hale og ører eller skrike og hyle høylytt ved hunden har jeg lest ang hundehold og barn virker som de fleste foreldre ikke tar dette så hardt.plutselig en dag får hunden nok og d er ikkehundens skyld.betyr jo ikke at hunden liker det at den ikke tar igjen,den vet vel hva som skjer om den skulle gjort det!

    41. Jeg hadde skikkelige fordommer mot denne rasen før, vi hadde naboer som hadde en rottwiler som ikke var helt god. Og dermed var alle rottwilere sånn i mine øyne. Helt til jeg møtte svigermor sin. Gud som jeg elsker den hunden! Snill som et lam, trofast og masse god personlighet. Hunder blir som man oppdrar dem, noe jeg har erfart selv etter at jeg fikk hunder. Så nå har jeg lagt alle fordommer på hylla, for dette er virkelig fine gode snille hunder. Og jeg er så glad for at jeg tok feil og lærte å se på dem med nye øyne.

    42. Hanna: er egentlig enig med deg om at man ikke skal stole 100% på dyra, men det er vel opp til hver enkelt eier, om man lar barna være alene med hunden. Personlig ville jeg nok ha oppholdt meg i nærheten/naborommet om hunden min hadde vært alene med barna mine. Men jeg vet at min mor lot vår familiehund være alene med meg/passe på meg imens hun tok en kjapp handletur på butikken osv. Dette startet da jeg var 3 år, og jeg tok aldri noen skade av det😁👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg