DIY julekalender #1

1. Desember

Sist uke, skinte solen og jeg tok med meg Otilie, Olivia og Tyra med til skogen. For jentene var den en fin tur, og jeg fikk plukket med meg flere grener mens vi gikk. Planen var å få laget første luke i adventskalenderen. 

DIY TRE AV PINNER. 

Jeg kunne gått rett på utsiden av døren for å finne pinner, trær er det jo over alt. Men jeg var på utkikk etter trær som var døde, eller pinner som hadde ligget på bakken en stund. For disse pinnene bærer med seg en helt egen skjarm. De døde trærne tørker ut og får en dusere farge enn friske trær. I tillegg vokser det mose på dem. Det var mye enkere enn jeg hadde trudd. Det lå pinner på bakken overalt, og jeg trengte ikke gå lengre enn 5 meter fra stien jeg hadde tvillingvogna på. 

Dette treet er så enkelt å lage at jeg vel egentlig ikke trenger å legge frem en fremgangsmåte. Det er vel heller ideen om å komme på å lage noe slikt som ikke kommer frem hos alle og derfor vil jeg vise dere hvor enkelt det er å lage sin egen adventspynt til en veldig billing penge.

Alt du trenger er noen kvister du finner ute, hyssing/tråd og saks. 

Jeg startet med å legge pinner flatt på bordet foran meg. Mange av pinnene kunne jeg plassere ut i fra den størrelsen jeg hadde funnet de i, og noen måtte jeg tilpasse slik at pinnene gradvis blir mindre og mindre oppover slik at det former en trekant. Jeg kunne brekke de fleste kvistene med hendene til riktig størrelse, men jeg hadde også en liten håndsag til å hjelpe meg å lage ett spor slik at kvisten brakk på riktig sted. Om man ikke har en liten sag, kan man faktisk bruke en brødkniv eller en biffkniv, disse har tagger og det er ikke mye som skal til på tynne grener. 

Når jeg hadde fått en passende “trekant” av kvister foran meg, knøt jeg fast hyssingen til den nedeste pinnen, og bare surret to ganger rundt neste pinne og neste pinne til jeg var på toppen. Så gjorde jeg det samme på den andre siden og knøt sammen hyssingene på toppet slik at treet kan henge fra hyssingen. 

Treet kunne vært akkurat som det var nå, men jeg ville gjøre den enda litt mer “vinterlig”, så jeg brukte en snøspray fra Panduro til å spraye på litt snø. 

Og vips var den klar til å henges opp på veggen. Når den hang på veggen limte jeg på noen blomster laget av bark som jeg har kjøpt på Libris som pynt. 

Og i helgen fikk treet på seg noen små julekuler til advent. 

Dette treet er noe alle kan lage, ja selv med ti tommeltotter, man trenger ikke være nøye på om pinnene er akkurat passe store eller henger helt likt. Ingen trær er symetriske, så det skaper bare ekstra sjarm om den varierer litt oppover. 

Gledelig 1. desember til alle ♥


20 kommentarer
    1. Ligner faktisk på en mindre versjon av karsten (karsten og Petra) sin adventskalender. Så dette tror jeg de små fansa vil like 😀 gleder meg til flere av dine kalendere, skal prøve å gjøre så mange som mulig av den

    2. Vil ønske deg en fantastisk førjulstid, en fin første desemberskveld, i hvertfall det som er igjen av den – og at du koser deg i massevis! Dersom du også trenger litt julestemning har jeg en video på bloggen min der jeg har filmet mitt “julerom” nå etter at alle dekorasjonene er på plass. 😀
      Mange klemmer i fra meg!

    3. ååå.. Herlig. Jeg elsker sånne ideer. Lage ting av kvist og Stein og andre ting du finner i naturen. Og det blir jo kjempefint også. Takk for supert tips !

    4. Så utrolig kreativ du er! Skjønner ikke at du har klart å funnet ut 24 forskjellige DIY-prosjekter! Det hadde selv tatt meg flere måneder å lage 😛
      STÅ PÅ! Leser bloggen din hver dag ^^

    5. Så glad jeg “ramla innom” bloggen din via omveier! Her var det masse fine ideer – gleder meg til å følge framover! 🙂

    6. Lagde en sånn idag 🙂 trur denne julekalenderen er en av de beste jeg har sett 🙂 “alle vinner hver dag” 🙂

    7. Flott tre! Såg på bildet av treet ditt i et tidligere innlegg her på bloggen og tenkte å spørre deg om hvordan du lagde det. Men så kom oppskriften, kjempebra! Flott blogg du har, spennende å lese om deg og hesten din.
      Ønsker deg en flott førjulstid 🙂

    8. Har du oppskrift eller lenke oppskrift på luene som jentene har på seg på bilde? De var så skjønne 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg