DIY julekalender #7 Hjemmelaget kjegletrær

7. Desember

Da jeg satt og lette etter inspirasjon til denne adventskalenderen, var det veldig mange forskjellige kjegletrær å finne. Jeg falt for de på ett blunk. Synes de er så dekorative, i tillegg så enkelt å lage.

Jeg satte i gang med å lage de enkleste – papirtrærne. 

Alt du trenger er ett ark og ett pynteark (gavepapir for eksempel) Litt teip og lim 

Arket ruller du til en kjegle, og fester dem med litt teip

Så klipper man av bunnen slik at kjeglen blir rett. 

Så er det bare å surre ett finere papir på utsiden. Teip det fast når du startet og bruk litt lim i enden slik at du slipper å ha teip synlig på kjeglen. 

Så enkelt har du et fint tre. På ett enkelt tre kan du pynte med bånd, glitter etter hva det måtte være. På dette sprayet jeg litt snø på. 

KJEGLETRE LITT MER AVANSERT. 

Start på samme måte, ved å lage en kjegle av papir. Trekk litt plastfolie på utsiden. 

Lag en limblanding av 50/50 vann og lim. Bruk vanlig lim du får kjøpt på dagligvarer eller hobbybutikk, eller du kan gjøre som meg og bruke tapetlim. Dette er noe vi har i hus så da trengte jeg ikke gå til innkjøp av noe annet lim. 

Finn frem litt matolje og smør dette på kjeglen din

Så trenger du tråd av ett slag. Jeg har brukt hyssing som jeg har kjøpt på panduro, men det går også ann å bruke ett garn med farge om du vil det. Klipp opp biter på ca en meter. Legg de i limet, ikke for mange av gangen da de kan tugge seg lett i hverandre. 

Dra opp en remse mens du lett drar av overflødig lim og start med å surre rundt kjeglen din. 

Surr på så mye tråd du ønsker. 

Jo tettere du har surret på tråd jo mer solid blir resultatet så det lønner seg å ha på ganske mye. 

Når du er fornøyd med resultatet lar du kjeglen stå å tørke i ca 1 døgn, og da er det bare å fjerne kjeglemalen inni. 

Disse kjeglene dekorerer såå fint opp, og jeg synes de blir ekstra lekre med batterilysene fra buyhelse inni. Det er så fint med det blaffrende “stearinlyset”, men heldigvis ingen fare for at alt skal gå opp i røyk.  

DIY tips til eget hjem, men også den perfekte gave å lage til dem du er glad i 🙂 


Se alle DIY julekalender-innlegg HER

Del gjerne din inspirasjon fra bloggen på IG og tag #skolisdiy

 

39 kommentarer

Siste innlegg