Stjeler retten på deres privatliv

I dag skal jeg ta opp et tema her på bloggen som jeg engentlig synes er vanskelig å skrive om. Ikke fordi jeg ikke har tenkt igjennom det, men fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal forklare det. Spørsmålene er viktige, jeg spurte om tips til innlegg, og her er to av svarene jeg fikk fra lesere:  

Hva med et innlegg der du problematiserer det å bruke barna dine som merkevare? Altså, at du lever av å selge ditt og barnas liv på internett? Det hadde vært veldig spennende, regner med det er noe du har tenkt på/fått endel kommentarer på

Barns rett på privatliv som kolliderer med økt bruk av sosiale medier. Foreldre poster alt om barna sine på facebook, fra potteturer til første skritt. Det ser også ut til å være lav terskel for å legge ut bilder av egne og ANDRES barn på nettet. Hva tenker du om denne problemstillingen? Du blogger jo, og legger daglig ut bilder av egne barn, men du er jo på en måte en “offentlig person”, så det er litt mer greit da. Men kanskje du har noen tanker om temaet generelt.

Jeg får nesten ta dere helt tilbake til oppstarten av denne bloggen. September 2013. Jeg hadde gått frem og tilbake flere ganger på om jeg i det hele tatt skulle opprette en blogg. Den ene dagen brant jeg for å få frem et budskap, den andre dagen klarte jeg ikke tenke på noe annet enn hvor flaut det ville være at noen skulle lese bloggen min. Jeg har aldri lest blogger selv, og jeg har heller aldri likt å skive eller lese noe større, så allerede før jeg hadde begynt så jeg for meg at bloggen ville bli en fiasko.  


Hva gjør dette bildet med deg? Til alle dere som lurer: NEI, vi synes ikke det er tøft å være tvillingforeldre! NEI, vi synes ikke det er slitsomt! NEI, vi skulle aldri ønske at vi bare hadde en av gangen! 
Det som er tøft og slitsomt er alle dere som lurer på hvor ille det må være og som selv er så fryktelig glad for at det ikke er dere som ble foreldre til to samtidig!
Nå har vi forsvart oss selv og tvillingene siden graviditeten og vi vil bare fortelle dere: Vi er de HELDIGE! Vi feller dobbelt så mange gledestårer, vi får dobbelt så mange smil, vi får dobbelt så mye lykke og vi får dobbelt så mye kjærlighet i våres liv! 
Tenk over det du sier! Vi er lei av at dere skal synes synd på oss, vi er lei av at dere trur det er slitsomt! Vi synes det er FANTASTISK… 

En kveld var jeg så frustrert etter et møte på butikken med ei fremmed dame som mente det var synd på meg som hadde fått tvillinger. Da jeg skulle sove lå jeg bare å tenkte på dette, til slutt tok jeg frem mobilen og skrev et svar til alle de der ute som hadde sagt “stakkars deg” eller “glad det ikke er meg”. ?

Jeg hadde ikke regnet med at denne statusdelingen på facebook skulle bli delt og “liket” av flere tusen da jeg publiserte den. Men det var da jeg forsto at jeg hadde lyst til å bevise at det ikke må være forferdelig å få tvillinger. 

Jeg prøve å lage meg et bloggnavn, det var mange som allerede var tatt. Tvillingmamma, mammatiltvillinger osv. Til slutt endte det opp med “speiltvillingene” som var ledig. Jeg begynte å svare på alle de spørsmålene jeg ble stilt i butikken av fremmede eller hjemme av de nærmeste. For det var så mange spørsmål, og etter 6 mnd var jeg faktisk lei av å svare det samme for endte gang.

Jeg hadde aldri trudd at bloggen min noen gang skulle havne på noen topplister, den var ment som et svar de til rundt meg. Men lesertallet eksploderte etter 8 dager. Da havnet jeg på topplisten og jeg har forblitt der siden. Jeg kan love dere at jeg har tenkt mange ganger igjennom dette med å dele bilder og historier av jentene mine så offentlig. For som sant skal sies så “stjeler jeg retten på deres privatliv”.   

Jeg har tenkt på hva dette kan ha for en virkning for dem senere i livet, jeg har tenkt på hvilke fordeler og ulemper det er for oss den dag i dag og jeg har tenkt på hvorfor så mange liker å lese nettopp min blogg. 
Hvordan jentene vil se på det at de har vært så offentlige fra de var små kan jeg jo ikke svaret på før de er store nok, men jeg håper at de vil forstå hvorfor. Jeg håper de vil klare å se at jeg ville bevise hvor heldige vi er og at jeg med de som samarbeidspartnere har hjulpet mange tvillingmammaer igjennom en tøff psykisk graviditet, at denne bloggen fører til at mange kan tørre å glede seg til å bli tvillingmamma og at tvillingmødre vet de får svar fra meg når de sender en bekymringsfull mail. 

Selv liker jeg godt når venner og bekjente, men også andre IG kontoer deler bilder av barna sine. Jeg er verken opptatt av trening, eller et spesielt kosthold, så mat og sporty mennensker er ikke det jeg finner inspirerende. Jeg finner hjem og familie interessant, som jeg trur veldig mange av leserene mine gjør også. Og for å få inspirasjon fra klær til leker følger vi profiler og blogger som kan gi oss denne ispirasjonen. Jeg for min del hadde syntes det var trist om jeg ikke hadde hatt denne muligheten. 

Barna er indiviuelle mennesker, men de er også barna våre. Noen blir født til en verden hvor de ikke har mat, noen blir født inn i en verden der søkelyset allerede er på dem, noen blir født inn i et religisøst hjem, andre blir født inn i en famile med vold og rus. I hvilken familie vi blir født i er starten på hvem vi blir uasett om vi til syvende og sist er idividuelle mennesker. På den måten kan jeg ikke se at jeg gjør noe urett ovenfor barna mine. De bor på en fantastisk liten gård, de har to foreldre som elsker de over alt på jord, de har hverandre og de har masse dyr, famile og venner rundt seg. I tillegg er jeg veldig kritisk til hva jeg deler av bilder og historier. Jeg deler aldri det jeg føler er for personlig, jeg deler helle aldri bilder av jentene og de gråter eller har det vondt. Denne bloggen skal være en inspirasjonskilde. Jeg er med jentene hver dag så det ville vært veldig rart og utelukket de totalt. I tillegg er mye av det jeg gjør basert på at jeg er en mamma. Jeg syr barneklær og da er det ingenting som er bedre enn å ha et par jentene som faktisk kan vise frem klærne. 

Til slutt kommer den økonomiske biten som alltid har et ord med i gamet. Bloggen er min inntekt på samme måte som andre får lønn for sin jobb. Man kan si at penger ikke er alt, men det å ha penger til å kunne dra på opplevelser, penger til å spise god mat og penger til å kjøpe det vi har behov for ser jeg på som en viktig del av livet for å få en fin oppvekst. Det at jeg i dag har muligheten til å sette av penger hver månde til jentene slik at de den dagen de blir 18 år har en buffer de kan bruke til bil og huslån håper jeg er noe de vil takke oss for. Jeg kunne så klart hatt en vanlig jobb som de fleste, men da hadde jeg også vært nødt til å kutte mye av den verdifulle tiden jeg har sammen med jentene mine. 

Jeg vet ikke om dere fikk de svarene dere ønsket dere? Men ved å være kritisk til bildevalg og tekstmateriele så trur jeg at jeg skjerme jentene til tross for at de er offentlige, i tillegg til at det er mange gode ting som har kommet ut av denne bloggen. Så en dag håper jeg jentene er stolte over moren sin som kjempet for tvillinger, som sydde klær, som klarte og få sin egen barnekolleksjon og hvem vet, kanskje listen blir langt lenger. 

Helt til slutt når det kommer til spørsmål to fra leserene, jeg mener at man alltid skal spørre foreldrene om man ønsker å dele et bilde av andres barn. Et nei er et nei, og det har jeg full respekt for! 

 

35 kommentarer
    1. Jeg syns du har mange gode poeng i dette innlegget. Det jeg legger mest merke til er at det du sier på slutten, du deler ikke de personlige øyeblikkene. Kos latter og glede er helt ok og åpent for alle syns jeg, men gråt og en dårlig dag er nok å “skrive” om, man trenger ikke vise bilder. Så jeg syns du klarer eksponeringen veldig balansert 🙂 Ingen av disse bildene kommer til å være pinlige for jentene når de blir 15 år 🙂
      Jeg spurte en gang en (tidligere) venninne om hvorfor hun alltid skrev på facebook på en måte som for meg virket som hun hang ut barna sine, eller gjorde narr av, som “lille x har bæsjet på seg IGJEN, dritt i nakken tjohei for en dag….” (barnet var 1,5 år) og la ut flere bilder/videoer av barnet hvor det ble sinna/lei seg/frustrert, hvor hun skrev “lille x blir så sint når hxn ikke får på sokken sin”… jeg syns dette var latterliggjøring av barnet, og hun mente det var en del av hverdagen til en mor, så jeg hadde ikke peiling for jeg hadde jo ikke barn… selv om hun ikke mener å direkte “drite ut” barna, syns jeg dette blir feil, jeg kan faktisk ikke huske å ha sett noen slike “dumme” bilder av meg selv i mitt fotoalbum.. enkelte ting bør forbli i minnet og innenfor fire vegger mener jeg, eller tar jeg virkelig så feil?

    2. Marlen: Jeg er helt enig med deg i det siste avsnittet der. Jeg synes aldri man skal henge ut barna, så jeg synes også at disse eksemplene burde blitt fortalt og vist til faren og ikke hele verden!

    3. Det synes jeg var et godt svar på mange ting Stine. Gjør slik du føler for å legg de bildene du står for å ha lagt ut. DET er jo nettopp på grunn av disse tingene vi liker å lese bloggen din. Du inspirerer mange med alt du holder på med. Stå på , jeg elsker å gå inn hver dag for å få et Glimt av hva du alene eller med familien og venner har fylt dagen i dag med😃 + at siden jeg har tvillinger selv som er like gamle og like premature synes jeg det er STORARTET å se bilder av jentene dine og hva de gjør og kan👶😃👶

    4. Jeg skjønner ikke at voksne mennesker kan si det er synd på tvillingforeldre. Det er et mirakel og en gave å få tvillinger! Jeg selv drømmer om å få tvillinger, men det er jo lite sannsynlig 🙁 Jeg misunner deg sååå! Tvillingjentene dine er helt nydelige <3

    5. Du e ein stor inspirasjon for månge me måten du skrive på å innholde i innleggene du legger ut. Før jeg startet å lese bloggen din var jeg en av dei som tenker å få tvillinger måtte være en fæl ting. Men nå er jeg selv i prøveperioden og de hadde ikke gjort meg noe å blitt tvillingmamma. Håper jeg en dag kan bli halvparten så god mor som deg da hadde jeg blitt glad.
      Ps må bare seie de at jeg er veldigt gla du ikke fremstille bloggen din som en inntektskjilde på alle innlegg du legger ut. Når vi leser bloggen din får vi en følelse på at du skrivre innlegg for å tilfredstille dine lesere å fordi du ønsker å gi noe til dine lesere. Å ikke at du skal ha penger for å kunne kjøpe dei dyre merkevarene å at innleggene bærer et preg av at du MÅ blogge.
      Tusen takk for at du skriver fra hjerte

    6. Stine, jeg bare elsker bloggen din og hvor reflektert du skriver <3 Det er alltid like hyggelig å komme inn her i en hektisk hverdag med snart 4 barn i hus 🙂 Det er så rart hvordan man føler at man "kjenner" deg gjennom bloggen. 🙂
      Stor klem fra meg!

    7. Et kjempeflott innlegg, så reflektert og godt skrevet 🙂
      Må også få si at jeg liker bloggen din kjempe godt, fine bilder og mye fint å lese om:)
      Ønsker deg og dine en flott dag! 🙂

    8. Jeg synes du skriver masse som ikke handler om jentene også. Så føler jeg at du er mer varsom på det du legger ut om jentene og bildene du velger ut er jo også kjempe fine

    9. Godt besvart 🙂
      Jeg reagerer ofte på måten mødre eksponerer barna sine på sosiale medier. Alle elsker jo barna sine, og liker å dokumentere med bilder alle rare og små ting… I mitt fotoalbum fra jeg var lita finnes det mange bilder jeg helst skulle sett ikke eksisterte. Og da handlet det jo om at albumet bare er for familien, og vises frem til noen få utvalgte. Og det tenkernjeg er viktigst å være bevist på, hva slags type bilder deler man av barna sine, på face, blogg eller insta. Det må være bilder som ikke barna senere skulle ønsker ikke eksisterte. Og ikke alt trengs å deles heller, for hele verden! Og her kommer det inn hvorfornjeg liker bloggen din så godt. Det virker i alle fall som du er bevist på dette, og ikke legger ut bilder av barna når de kanskje ikke er på topp. Så fortsett slik, og ikke ha noen dårlig samvittighet for at du tjener penger på det. Joda, du har bilder av barna dine, men du blogger da mest om ditt synspunkt på det å ha barn 🙂

    10. Jeg har hele tiden vært veldig strengt opptatt av at barn ikke skal eksponeres på Internett, men må faktisk innrømme at innlegget ditt fikk meg på litt andre tanker. Det er sant at du får livet som tvillingmamma til å virke mye mindre skremmende enn det folk tror det er, og du hjelper nok mange mennesker til å se positivt på det. Du virker også som en utrolig reflektert dame, og det du bidrar med er bare positivt. Så jeg skal slutte å være så streng mot de som velger å dele bilder av barna sine på nett, for det er faktisk flere sider av saken (ser jeg nå) 🙂 Stå på videre, jeg elsker bloggen din <3

    11. Veldig bra innlegg 🙂 godt å lese om noen som er så glad for barna selv om det sikkert er krevende iblant. Det er jo når en har barn selv at en skjønner hvor store skatter de er. Det samfunnet med å kalkulere det meste ift barn kjenner jeg jeg ikke liker. Enhver som får barn, en eller to eller flere er utrolig heldig!!
      Syns du også legger ut veldig fine ting om dem, og helt enig med Marlen over her at man skal legge ut ting med respekt for barnet. Keep up the good work!

    12. christina: så hyggelig å høre 🙂 jeg forstår også godt de som ikke ønsker å eksponere barna sine på nett. Vi er forskjellige og det er bra 🙂

    13. Hei! Er enig med deg i begrunnelsen din og skjønner kjempegodt at du vil dele de skjønne jentene dine med oss <3

    14. Jeg mener at bilder av barn er positivt, man vil jo gjerne vise frem det flotte man har skapt, og Tvillinger er dobbelt glede! Har selv tvillinger i familien, og de har hatt så mye glede av hverandre. men det finnes en grense på hvor langt man skal gå med å publisere bilder av barn, jeg og venninna mi som har en liten gutt har snakket mye om dette temaet, etter at hun fikk kritikk for å legge ut et bilde av gutten på facebook der han sitter i badekaret med masse skum og man ikke viser noe annen en overkroppen og armene, og i sommer der han sitter i skyggen med bare bleien. jeg mener så lenge man ikke viser det som befinner seg under bleien og bilder der barna ligger med 40 i feber og med spybøtta ved siden av seg så er det ikke noe problem! Barn er også mennesker, og de er verdt gull i manges øyne!! 🙂
      altså budskapet mitt er post bilder av barn med måte, og sørg for at det er bilder barna ikke blir flau av når de blir eldre!
      PS. Jeg er innom bloggen din fler ganger for dagen og Tvillingene dine er nydelige! Dere er heldige som har fått denne fantastiske gaven med å få to virkelige fine barn på samme tid. dem kommer til å få nytte av hverandre i årene fremmover! 🙂

    15. Selvfølgelig er det kjempesøtt at du legger ut nusselige bilder av de to utrolig skjønne jentene dine, men du selger dem jo. Jeg er bare 16 år, har ingen barn, men jeg klarer ikke skjønne hva som er greit med å publisere selv uskyldige fine bilder av barna? Greit du kjemper for tvillinger, og det er utrolig bra, men for meg holder ikke det som et argument for å legge ut bilder av de uskyldige barna dine. Har fortsatt til gode å lese et skikkelig argument. Se feks Susanne Kaluza, blogger jo om det hun brenner for også, men hun legger ikke ut bilder av barna. Hun skjermer barna fra å bli eksponert. Så lenge barna ikke er gamle nokk selv til å godta å bli lagt ut bilder av (nei, de er ikke gamle nokk når de er 5 år slik som endel bloggere mener), så mener jeg det er galt.
      Jeg er jo tenåring selv, og hvis min mamma hadde lagt ut et “søtt” bilde av meg, uten å spørre meg først, hadde jeg blitt utrolig sint, forbannet og skuffa. Uansett hvor “søtt” det babybilder var. Ikke alle synes de så søte ut som barn.
      Jeg mener det er det enkelte individs rett til å velge og bli eksponert på den måten, og ingen skal ha rett til å krenke den retten, før man er gammel nokk til å ta stilling til det. Er jo faktisk en gang sånn da, at det faktisk ikke er lov til å publisere bilder av andre på nett uten deres tillatelse, så hvorfor gjelder ikke dette ens barn også? Men men, det er jo til syvende og sist ditt valg (som jeg forøvrig respekterer, bare ikke forstår), håper du fortsatt kan stå for det valget om 12 år, men de er jo veldig søte jentene dine da:)

    16. Tusen takk for at du svarte på mitt spørsmål i innlegget. Jeg er helt enig i det du skriver. Det er opp til hver enkelt hvor mye man vil dele av barnas privatliv, og det er kanskje greit å dele et bilde av og til, men det er lurt å ha et bevisst forhold til dette, noe det høres ut som du har. Jeg ser desverre alt for ofte at folk deler for personlige ting og bilder om barna sine, og jeg tror ikke det er alle som tenker seg om. Personlig er jeg glad for at internett og sosiale medier ikke var utbredt da jeg var barn, for jeg hadde ikke likt det om mine foreldre eksponerte min oppvekst på nettet. I akkurat ditt tilfelle tenker jeg at det du deler av barna dine ikke er over streken. Bloggen din handler jo om det å være mamma, og det har nok hjulpet mange lesere. Stå på videre, du gjør en god jobb!

    17. Jeg synes du virker som en fornuftig tvillingmamma og blogger, med beina planta på jorda 🙂 Bare ikke gjør bloggen din til bare mote/sminke-blogg, da faller jeg av. Jeg digger at du er oppfinnsom, lager mye selv, og lar ungene være unger og ikke (bare) pyntedokker.
      At noen (mange?) har vært negative til at du fikk tvillinger skjønner jeg bare ikke. Jeg kan forstå om familiens reaksjoner (og dine) var et lite sjokk først, men du verden så herlig med to på en gang. Jeg skjønner også at spedbarnstiden er ekstra utfordrende med to babyer, men du og du så gøy etter hvert. Ser egentlig bare positivt med tvillinger jeg 😀

    18. Utrolig reflektert og godt svart! Selv kan jeg ikke se for meg hvorfor jentene dine senere skulle ha noe i mot at de ble eksponert som små, da du kun legger ut positive bilder og historier om de. Jeg ville faktisk ha satt pris på det dersom det fantes en slik dagbok om min oppvekst som jeg kunne ha fått lest i voksen alder.
      Takk for en super blogg 🙂

    19. Syns det er synd at du kun ønsker å svare de som er enig med deg, og ikke de som tørr å stille spørsmål ved ditt innlegg.

    20. Du har veldig fine og flotte jenter, det har du all grunn til å være stolt over. Jeg skjønner at det er et vanskelig valg å ta. Det er alltid for- og i mot i slike saker. Personlig ville jeg ikke tatt det valget som du har gjort med å tjene penger på barna mine. Jeg syns det strider mot det å ha respekt for de som er for små til å bestemme dette selv. Er jo vi som foreldre som har dette ansvaret, og jeg hadde ikke turt å tatt det valget. Hvem vet hva man synes om 10 år? Hva sier jentene? Bildene blir jo på nett for alltid. Men, når det er sakt synes jeg du velger fine bilder å legge ut, og synes det er bra du ikke er helt ukritisk og legger ut bilder som ikke passer seg på nett..slik som en tidligere kommenterte her.

    21. M: Som du sier, kan jeg ikke svare på hva jentene sier om 10 år. Og når det skal sies så startet jeg ikke denne bloggen for å tjene penger. Men at jeg nå kan drive blogg i stedet for å jobbe borte og sende barna mine i barnehage betyr veldig mye for meg. Jeg ønsker all den tid jeg kan få med jentene mine, og bloggen har gitt meg den muligheten som få andre har. Det er feil å si at jeg tjener penger på bakgrunn av barna mine, jeg tjener penger fordi jeg jobber for det. Det finnes et hav av mammablogger og det finnes mange flere tvillingmammablogger, men det betyr ikke at fordi man har barn så blir man rik av å blogge. Det er ene og alene min jobb og innsats som har resultert i lønn. Hva jeg skriver og hva jeg gjør er det som gir meg lesere.

    22. Fantastisk bra skrevet Stine!! Bloggen din e so inspirerande, då ej sjølv e mor (28) til tre, og minstejenta mi e født samme året so dei nydelige tvillingjentene dine 🙂 Fortsett å del kvardagsgleder og dine kreative prosjekt!! Du e kjempeflinke!! Og ej klare nesten ikkje vente til kolleksjonen din kjeme ut for salg, so ej kan kjøpe dei fine plagga du he laga 🙂
      Stor klem frå ei navnesyste.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg