Bildeoverføring til treverk.

Sist uke kjørte jeg til Montér med jentene, jeg trengte en treplate alla så og så stor. Jeg løper som regel alltid bort til en kompis, Benjamin, om han er på jobb. Han kan alltid hjelpe og spør hver gang like nysgjerrig om hva jeg har for noen prosjekter i tankene. På den måten synes jeg han er mye flinkere til å hjelpe meg fordi han skjønner at jeg gjør litt mye rart, altså er det en stor kontrast fra han her og han som lurte på om jeg viste at laminat skulle være på gulvet! Jaja, hos meg har jeg det på veggen også. 

Benjamin kunne da forklare meg at jeg skulle ha kuttet til en kryssfinerplate. Det var jo selvsagt fordi jeg skulle ha den i en nokstå stor størrelse i tillegg til at den ikke skulle bli for tykk. Men her kan man bruke alt av ubehandlet treverk. Planker er også fint til mindre bilder. 

Det hele startet med at en gammel klassevenn av meg, Stephen, sendte meg en film på facebook med kommentaren: “tips jeg tenkte kanskje du likte” Og han traff spikeren på hodet. Jeg ble jo helt besatt. Haha, måtte prøve det ut, og tipset ga meg en genial idé. I dag viser jeg ikke hva jeg skal bruke denne platen til, men jeg klarer ikke å vente til det hele er helt ferdig! Jeg var litt rask i svingene, så jeg prøvet og feilet første gang. Da fant jeg ut at jeg ble nødt til å finne ut hvilke produkter jeg kunne bruke, og ved hjelp av “google”-søk og eksperthjelp fra hobbybutikk kom jeg til svaret som jeg skal dele med dere nå: 

  • Start først med å slipe så vidt over overflaten av treverket slik at du er sikker på at det ikke er noen ujevnheter du ikke ønsker skal være der. 

  • Bildene du ønsker å ha overført til treverket, skrives ut på helt vanlige kopieringsark, gjerne så tynne som mulige. Dette er 80 grams ark, A3. Finn også en laserskriver fremfor en blekkskriver. Lurer du på hvor du finner det kan du gå på et bibliotet, på en skole eller en bedrift som har en slik. Eller så klart, spør de rundt deg. Firmaet til BT har en slik skriver, både i stor format og den lille som passer på et hjemmekontor. Kanskje har du selv en 😉 

  • Når det kommer til lim så finner du denne flasken “VARNISH/GLUE” hos panduro, mulighens andre hobbybutikker også. Den kostet 99,- og jeg har ikke klart og bruke den opp til dette store bildet. 

  • Limet pensler du på treverket, her er det viktig at du bruker et tykt lag. Er det for tynt vil bildet ditt flasse av under neste prosess. Så tykt lag!! 

  • Deretter legger du bildet ditt med rettsiden ned i limet. Styker ut slik at du ikke får noen bobler og lar det tørke et døgn, i hvertfall over natten. 

  • Dagen etter er du klar for neste prosess. Papiret skal av igjen. Det eneste du trenger nå er vann og en gammel klut. Fukt arket og begynn å kni det av. Gni og gni til du har bildet foran deg 😀 Det er lett som en lek. 

Tittei Otilie og Olivia ♥

Når du får vannet og skubbet en stund så ser du hvordan det fantastiske resultatet trer seg frem i dagens lys. 

Og hvis dere lurte på hvem dette er så er det i følge Olivia: “MAMMA!” 😀 

Når du er ferdig med å vaske av papiret lar du det tørke litt før du pensler over ett strøk med det samme limet du brukte for å lime på arkene. Da får du en glatt og skinnende overflate. Jeg puttet en dråpe brun maling i limet for å få den gamle nostalgiske looken over det ferdige resultatet. 

Kroken oppe begynner å bli koselig nå. Vi gikk for den mørke lampeskjermen, lunt og koselig ^^, Stolen er fra IKEA.  

Min familie 😀 BT, meg, Olivia, Otilie, Queen, Tyra, Hvem og Ingen ♥

Hva synes dere? Jeg bare elsket resultatet og gleder meg veldig til å vise hva jeg faktisk skal bruke denne platen til. 
Jeg vet i hvertfall at dette ikke er siste gang jeg kommer til å prøve bildeoverføring til treverk. Om noen måneder har jeg vel byttet ut alle rammer med planker som har fått overført bilder. Synes det er helt sykt stilig.

Tips: en perfekt gave til noen du er glad i  ♥


Om du liker slike tips, trykk på “liker”-knappen i bunn av innlegg og del det gjerne om du føler jeg fortjener det 🙂 

#DIY

102 kommentarer

Siste innlegg