Til tenåringsjenta.

Som den bloggeren jeg er føler jeg ofte et slags ansvar for dere som er litt yngre enn meg selv. Derfor er jeg opptatt av at det jeg skriver påvirker i en positiv retning. For en blogger kan ha en sterk påvirkningskraft – det kan brukes til noe bra, men den kan også feile. 
Jeg nevnte i mitt forrige innlegg at min hovedgruppe av lesere er kvinner mellom 18 og 35 år, men 1 av 10 er i alderen 13 til 17 år. Hvilket utgjør ca 1000 lesere dagen.  

Da jeg var på deres alder leste jeg ikke blogger, heller ikke magasiner om moter og trender, men jeg var da svært så opptatt av hvilke klær jeg gikk med og at sminken var på plass. 

Da jeg var tenåring, var ikke bloggverden særlig stor, så det er nok svaret på hvorfor blogg ikke interesserte meg eller mine venner. I dag er det annerledes, og bloggerene har blitt store. Denne storheten bærer med seg en makt, en påvirkningskraft. Og denne påvirkningskraften er grunnen til at jeg sitter å skriver dette innlegg. 

Tenårene var for min del svært krevende psykisk, ikke noe alvorlige greier, men det er tøft å finne sin plass her i livet. Finne ut hvem som er rette venner, hele tiden jage etter målet om å passe inn og bli godtatt av andre, samtidig som man skal prestere på skole og i andre aktiviteter. Så skal man kanskje finne seg en gutt og oppleve kjærlighetssorg for første gang. Det er tøft å være ungdom – for alle.

Jeg trur det er i tenårene vi er mest utsatt for prøvelser og fristelser, hvor selvkontroll og stahet er viktig, men vanskelig. Tenårene er også en tid hvor kroppen forandrer seg hos alle, noen er tidlig ute med det ene og det andre, mens andre er tregere. Og dette kan føre med seg stor usikkerhet.

Nå som jeg selv er blitt mamma, kjenner jeg allerede at jeg er engstelig for hvilke blogger mine barn kommer til å lese og se opp til, og hvilke påvirkningskraft dette kan ha for dem. For blogg finnes i alle varianter. Noen skriver om mote, noen om hvor tidlige de ble mamma, noen og spiseforstyrrelser, noen om sminke osv osv osv. 

Det som skremmer meg i dag er om jeg tar en titt inne på bloggtoppene. Silikon, restylane, andre opperasjoner, hairextentions, løsvipper, påsatte negler, designer klær og dietter. Dette er helt vanlig for flere av toppbloggerene, og tilsynelatende ser det veldig bra ut. 

Selv fikk jeg aldri store pupper, og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ønsket meg silikon. Hadde jeg hatt råd eller hadde jeg hatt foreldre som ville godtatt dette hadde jeg hatt dette den dag i dag. Men den sjansen gikk jeg glipp av og mitt største “stunt” var å ta en piercing i navlen da jeg var 16 år. Bare det gjorde mamma skuffet over meg, mens jeg var strålende fornøyd. 

I dag har jeg ammet to barn, og puppene mine de ble faktisk enda mindre enn de var tidligere, men jeg er ikke lengre usikker på min egen kropp. Jeg kan komme toppløs ut i stuen og etterligne reklamen på tv ved å si “noen har store mugger – det har jeg” mens kjæresten løfter et øyebryn og smiler litt, før jeg fortsetter “men de store muggene mine står i skapet”  

Og at jeg tok den piercingen i navlen da jeg var 16, ser ikke riktig så bra ut den dag i dag. Nå er det bare et stort arr etter graviditet – var det kanskje det mamma sa til meg??

Jeg har ikke noe i mot at folk gjør det ene eller det andre med kroppen sin, for jeg trur en hver må finne ut hva som passer for en selv. Men jeg håper ikke at store bloggere er med på å dra ungdom i den retning at de tenker det er normalt å ta en opperasjon for å bli vakrere eller at man må ha designer klær, vesker og sko for å bli populær. Og i denne usikre tiden av livet så er det så lett å trekke konklusjoner en vil angre på senere.

Sannheten er at det finnes venner som liker deg for den du er, ikke for hvor populær du er. Og den mannen du til syvende og sist finner deg elsker deg fordi   du   er   du

Perfeksjonisme har blitt så stort at det er lett å tråkke i det samme hullet bare for å ikke føle seg annerledes. Og det er skremmende. Jeg håper at dere blogglesere finner blogger som kan inspirere dere, men pass på at du ikke leser en blogg hvor du kjenner at du får et dårligere selvbilde, da er det ikke verdt å bruke tid på. 

 

48 kommentarer
    1. Mitt store stunt var lilla hår :p Det har jeg nå faktisk lyst på igjen da, samt noen tatoveringer og piercinger i øret. Men det er nå også min personlighet og jeg skal ha lyst på noe i helst år før jeg gjennomfører det. Nå er jeg fornøyd med meg selv(til tider) og bryr meg fint lite om hva andre sier om meg eller synes. Jeg er den som alltid går med svarte bukser, dr.Martens sko, mørk øyesminke og aller helst en skinnjakke. Dette har vært meg i ca 5 år nå 🙂

    2. *tommel opp*
      Jeg smilte da jeg leste dette innlegget! Dette er et veldig viktig og aktuelt tema! Jeg er forresten glad du ikke er en mote/silikon/restylane-blogger. Da hadde du mistet meg som leser :p Klem fra fast leser ;D

    3. Hvorfor føler du at du har et ansvar for de yngre? Du er jo ikke akkurat det største bloggeren i Norge, så ikke lat som at du er det heller!! Kjenner noen som vet hvem du er, og de har ikke så mye godt å si pm deg akkurat! Tror du fremstiller deg selv litt feil på bloggen….

    4. Mia: Så bra 🙂 Man skal være seg selv, jeg var redd for dette da jeg var yngre, føyde meg etter alle andre for å ikke skikke meg ut. Min søster var annerledes, hun var seg selv og det har jeg lært mye av <3

    5. Kari: Jeg har vel aldri sagt at jeg er det, og jeg later heller ikke som. Men om jeg har 1000 leserer i denne alderen hver dag, så er det riktig for meg å tenke på at som blir skrevet på min blogg er noe jeg kan stå for og som andre ikke skal føle seg nedverdiget av.

      Hvem er så du til å fortelle meg hvem jeg er? Om folk ikke liker meg så må jo det være ok, vi har vel alle noen vi liker og liker litt mindre. Men såå mange fra Oslo kjenner ikke jeg til at du burde vite hvem jeg er.

    6. Jeg synes det er utrolig bra at du tenker på de yngre leserne. Synd at det finnes slike mennesker som Kari som ikke klarer å skjønne at noen tenker på andre enn seg selv 🙂
      Stå på skjønne deg!

    7. Åh! Du er så herlig! Er selv 14 og fast leser. Du gir så mye inspirasjon og glede 🙂 hjelper veldig på en litt vanskelig dag<3

    8. Utrolig bra skrevet! Syntes du er ett strålendes forbilde for alle leserne dine.
      Ikke for å være pirkete, men det skrives tenåring, ikke “tennåring” ;-).

    9. Hei.
      Jeg leser bloggen din hver dag og jeg liker den kjempegodt! Jeg syns det er riktig av deg å skrive og mene det du gjør her, for de som er forbi tenårene vet hvor vanskelig det kan være å gå igjennom denne perioden av livet. Og du har en fantastisk blogg så ikke bry deg om usmakelige kommentarer som du har fått over her. For meg så framstiller du deg på en fantastisk måte og du virker som en herlig person. Jeg digger bloggen din for jeg syr masse selv og liker å drive med ting i huset og hagen og da finner jeg masse inspirasjon i bloggen din. Stå på Stine!! <3

    10. Veldig bra skrevet Stine, og viktig å få frem disse poengene. Jeg stiller likevel et lite kritisk øye til, og bemerker at denne typen innlegg (som jeg har sett en del ganger hos andre bloggere) kun kommer fra dem som tilsynelatende er “perfekte” i andres øyne.
      For å sette det på spissen, hadde nok aldri en svært overvektig kvinne med pupper på knærne og ansiktet dekket av kviser skrevet et innlegg som ga budskapet “du er perfekt som du er.”
      Det er jo så absolutt ikke din feil, vi er alle unike og god nok, men jeg kjenner jeg blir ørlite (bare bittelitt :)) provosert av dere unaturlig vakre frøkner som forteller oss vanlige dødelige at vi er bra nok, i et samfunn der media fremstiller utseende som det viktigste for å nå langt her i livet.
      Håper ikke du misforstår kommentaren, dette er i grunnen et ganske interessant tema! 🙂

    11. Hei! Jeg likte bloggen din veldig godt før, og nå liker jeg den bare enda bedre!! Fortsett sånn! Du er utrolig inspirerende og flott!! 😀 Hilsen meg som aldri kommenterer på blogger, men som bare måtte nå 😉 Btw; drit i kommentaren til Kari 😉

    12. Mona: Jeg forstår godt hva du mener. Selv ser jeg på meg selv om en av de vanlige dødelige ^^,
      Men jeg er veldig enig med deg i kommentaren, og synes du stiller deg kritisk til et godt argument.

    13. Rakel: Kjente det stakk litt etter første linje! Haha. Jeg altså, blir like redd for å høre noe dritt, men men. Denne kommentaren smilte jeg av i stedet 🙂 Tusen takk

    14. Jeg pleier aldri å kommentere blogger, rett og slett fordi jeg ikke orker å bruke tid på det, men jeg vil så gjerne bli flinkere, for du fortjener virkelig å høre hvor fantastisk du er! <3 Jeg er fast leser av bloggen din, og er innom flere ganger daglig. Og jeg må bare si at jeg ser så opp til deg, for du er en helt utrolig inspirasjon, og jeg ser lang vei at du er en helt enestående mamma, og ikke minst et nydelig menneske tvers gjennom! Jeg håper virkelig du klarer å skyve vekk ekle kommentarer du får, denne Kari kan ikke ha det særlig godt med seg selv, når hun skriver kommentarer som det der. Blir helt kvalm. Du fortjener ikke høre sånne ting!! Hold hodet høyt hevet og fortsett som du gjør - du er så utrolig flink!
      For å kommentere selve innlegget; utrolig bra skrevet! Du er så flink til å ordlegge deg og få frem budskapet ditt. Er bare fantastisk at du tar hensyn til alle leserne dine, om det så hadde vært 10 tenåringer som leste bloggen, i stedet for 1000! Det viser jo bare at du bryr deg, og at du er klar over hvor stor påvirkningskraft du faktisk har.
      Stor klem fra en 20 år gammel jente som virkelig DIGGER deg!! 🙂

    15. Takk for at du er du😉Kjempe fint innlegg😉Du er en kjempe flink blogger😉Takk for alt du deler😉Ønsker deg mase Lykke til videre med bloggen, forstår at dette er en stor og krevende jobb, som du klarer kjempe bra😉Stor klem til fine deg❤

    16. Du er en helt fantastisk blogger, så mye inspirasjon å få!!! Selv om jeg leser flere bloggere, er det fantastisk å lese din blogg som ikke handler om silikon og alt som hører med det! Stå på og ha en flott dag!
      PS! Det er virkelig et lyspunkt om dagen å lese bloggen din!
      Hilsen Sunniva (litt rask å sende her, så fikk ikke satt inn navn…) 😀

    17. Jeg fant deg på
      Instagram en gang og fortsatte å følge deg siden jeg synes tvillingene dine var så søte og etter de fikk du blogg så begynte jeg å lese den og jeg liker den bare bedre og bedre. Jeg er i aldersgruppen 13-17 og jeg liker bedre sånne som bloggen din en de andre som blogger om klær og sminke og silikon osv. Jeg gidder faktisk ikke å lese det. Kommenterer egentlig aldri på blogger siden jeg synes det er litt flaut, men måtte nå

    18. Takk Stine! takk for at du er en motvekt til mange av de andre toppbloggerne i Norge. Takk for at du deler hverdagen din, samt dine gode holdninger og verdier med oss. Du er super, og et sunt forbilde for jenter og kvinner i alle aldre! mener oppriktig at flere burde vært mer lik deg <3 ha en fin fredag !

    19. Så fint innlegg!:) Jeg er en av de “eldre” leserne dine, og leser så og si bare din blogg. Du har flotte innlegg og på meg så virker du bare helt herlig og et medmenneskelig. Stå på videre!:)

    20. Kjempe bra innlegg! 🙂 Det vil alltid komme noen stygge kommentarer fra folk som ikke takler at andre har suksess. Godt du hever deg over det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg