“Hunden er øynene mine”

Dette bilde over gjør noe med en hver, sant? Dette er to små valper som kanskje en dag blir førerhunder, servicehunder eller avelshunder til nye valper med muligheten til å hjelpe.  

I går fikk fire bloggere, Caroline Berg Eriksen, Kristin Gjelsvik, Ida Wulff og jeg, komme på besøk til Hundeskolen Veiviseren i Vestby. Dette var en dag jeg hadde gledet meg til i lang tid. For hvem vil vel ikke lære om disse fantastiske hundene som kan føre blinde og svaksynte igjennom trafikkerte byer, sette inn i oppvaskmaskinen og hente gjenstander for en rullestolbruker. Dagen var så lærerik og oppsiktsvekkende at jeg nesten ikke har ord. Vi fikk prøve å gå en løype uten å kunne se, tilliten måtte vi gi til Kongen, en Kongepuddel som er under opptrening hos Hundeskolen Veivieren. Og det å kjenne hvordan en hund så trygt kan føre deg igjennom hinder og stopper foran hindringer er noe av det mer spesielle jeg har opplevd. 

Dette er bare en smakebit fra dagen vår i går, til uken kommer det et mer omfattende innlegg 🙂 

Teamet fra Blindehundforbundet, trener og førerhundbruker var med på å gjøre dagen helt spesiell. Det å høre herlige Stine med sin fantastiske schæferhjelper fortelle oss historier rundt det å være svaksynt og ha en hund som øyne var sterkt. Tenk dere selv å måtte oppleve å bli utestengt fra butikker og restauranter fordi du har hunden din i venstre arm. Hunden deres er som øynene våre, vi kan ikke legge fra oss øynene våre på utsiden av butikken. 

 

13 kommentarer
    1. Fint med fører hunder. Og flott at de benytter seg mer av puddel som regnes som allergi vennlig.
      Men det er fortsatt mange som er allergiske mot hunder, og de kan faktisk heller ikke legge sin allergi igjen utenfor døren. Hvis vi kommer inn i en butikk med førerhund må vi pent snu. Sterk allergi er også en funksjonshemming. Så flott med førerhunder.Men når man får beskjed om at man ikke kan ta med selv førerhund så bør man respektere det også.

    2. Jeg har selv vært hatt en slik valp, som på godt og vondt ble tatt fra oss for å bli førerhund. Det var utrolig vondt å vi fra seg en hund siden hun var verdens beste og jeg var så glad i henne, men samtidig så vet jeg jo at hun er i Norge ett sted å hjelper noen som trenger det. Denne personen kunne ikke fått en bedre førerhund enn min Alfa <3

    3. Så utrolig bra at dere har blitt invitert med på noe sånt. Det er viktig at jobben som gjøres med hunder, og ikke minst jobben førerhunder gjør kommer frem i lyset. For jeg tror ikke det er så mange som faktisk er klar over viktigheten !
      Jeg regner med dere hadde en lærerik og spennende dag 🙂
      Ønsker deg en god helg 🙂
      klem!

    4. Cathrine: nå er det slik at en førerhund har rettigheten til å bevege seg fritt alle steder med unntak av et kjøkken på resturanter.
      Sannsynligheten for at en allergiker må snu fordi en blind mann/dame skal handle skjer nok veldig mye sjeldnere enn at en blind blir bedt om å forlate plassen.

    5. Rebekka Fylling: Helt enig med deg. Jeg følte egentlig at jeg var ganske godt opplyst om førerhund, vi vurderte sterkt å ta til oss en da jeg var barn, men så slo foreldrene mine det fra seg. De var for redde for om vi kom til å klare å gi den tilbake.
      Men gud, jeg lærte så mye og ble opplyst om hvordan det faktisk er å være en bind med førerhund. Det var virkelig spennende og lærerikt:)

    6. Ja, jeg skriver denne posten fordi vi sitter på andre siden av gjerdet. Mitt barn er det barnet som må forlate et sted grunnet sin allergi (som også er en funksjonshemming). Det er ikke greit å være han heller. Å det er ikke bare å gi medisin heller når man er så allergisk.
      Man må alle ta hensyn til hverandre.
      Å at det er færre som er allergisk er et litt tynt argument.
      Færre i rullestol enn de som går, men man skal legge tilrette for de også.
      Syntes det blir feil at en gruppe skal ha full tilgang overalt med hund og da en annen gruppe må fjernes helt fra de steden. Eks førerhund på treningssenter som var i media for litt side. Hunden gjorde ikke noe, men den skulle ligge i inngangen. Da kan ikke de med allergi trene der.
      Som blind kam man få tt drosje, assistent, man får hjelp av de inne på treningen. Klart de bør få med seg hunden. MEN hunden trenger ikke å være med på elexia, Akropolis, sats osv osv. Kanskje halvparten som kan tillate førerhund og halvparten ikke.
      Hvis ikke blir det å måle funksjonshemminger mot hverandre, og da blir verden et spesielt sted…

    7. Jeg synes der blir for dumt å bringe opp dette med allergi. Skal man på butikken kan en med allergi handle et annet sted om det er en førerhund der, en som er blind og avhengig av hunden får ikke handlet i det hele tatt om man tar fra dem hunden. Det er grusomt å ha allergi, men å ta fra en hel gruppe selvstendigheten fordi man reagerer når man møter på dem blir feil i mitt hode. Kjempefint innlegg for en viktig sak!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg