Kjøkkenhage

For en fantastisk fridag det var i går! 
En perfekt dag for litt hagearbeid, og hagearbeid ble det. Vi var ute fra morgen og helt til klokken nesten var 19. Jentene var da skitten fra topp til tå og vi foreldrene hadde fått gjort mye ute. 

Jeg satte i gang med å skru sammen to kasser til kjøkkenhagen min, med god hjelp fra de to små ^^, 

Og da de var klare fikk jeg hjelp av min handymann og hans gravemaskin til å plassere, gruse og fylle kassene med jord. 

Det er ikke feil å ha en samboer som kjører gravemaskin, faktisk er det helt topp, både for meg og jentene som gjerne vil være med! 

Jentene og jeg tok også turen til plantasjen. Vi var ikke de eneste! Jeg trur røde dager er de beste omsetnings-dagene for hagesentere. Det er dager hvor folk har tid til å friske opp i hage og hjem. Jentene sjarmerte en rekke damer på handleturen som vanlig, godt er det at de synes det er fint med litt ekstra oppmerksomhet. Og nå er kjøkkenhagen klar for sommeren. Jeg håper bare det ikke kommer noe frost, for jeg er vel litt tidlig ute ^^, 

Jeg har drømt om kjøkkenhage i to år nå, og endelig er den på plass! BT laget ny og større plen til oss i går også, så når alt gror seg til kommer det til å bli lekkert 😀 

Flere med kjøkkenhage ? 🙂 Tar i mot tips og triks med åpne armer!

22 kommentarer
    1. Prøvd meg på kjøkkenhage flere ganger,men rådyra spiser det bare opp før jeg får høstet noe som helst:( prøvde med høye gjerder,men da hoppet den bare over og ble stående fast inni der:p Lykke til,ble veldig fint!

    2. Vi driver såvidt med det for første gang i år.. Gikk på en liten smell, så det ble ENORMT mye tomatplanter på oss :’) utover det, har vi sådd alt fra frø, så har vel såvidt satt ut det første i drivhus. Skal gjøre mer neste uke 🙂
      Hvis du skulle oppleve at det kommer rådyr, så skal det finnes noe du kan strø rundt plantene som skal holde de borte. 🙂

    3. Så koselig liten kjøkkenhage! 😀 Jeg driver også å lager kjøkkenhage nå. Kassene er på plass, ulike frø og planter er kjøpt inn, og jeg skal begynne å plante/så i dag 🙂
      Kjøpte du jordbæra på plantasjen også?

    4. Hei. Ser at du har duk under jorden. Lagde du hull o duken slik at roten har god plass til å vokse? Det er et godt tips. Det er viktig for at flerårige planter skal komme tilbake. Lykke til!

    5. Nei har ikke muligheter til det der jeg bor, men har en stor sink potte med urter jeg plantet I går og kjøpt inn litt før og ferdige vekster av paprika Og chili som blir et prøve prosjekt nå I dommer som kan stå på den solfylte nye terrassen 😀

    6. Så fint det ble 😀 har hørt og sett at det aller beste er å bruke knotteplast på innsiden av sånne trekasser. Da risikerer du ikkje råte osv 🙂

    7. Anbefaler å stikke noen hvitløksfedd rundt omkring, slik at skadedyr holder seg unna. I tillegg så kommer det en deilig gressløklignende plante opp fra den, som smaker svakt hvitløk og kan brukes i salater osv. 🙂 Lykke til!

    8. Nora: det er ganske mye mer jord enn det ser ut til 🙂 kassene er løftet opp med grus før vi fylte på med jord, er dobbelt så dypt som kassen 🙂

    9. Dra en fiberduk over om natta hvis du er redd for frost! Den beskytter bra, og den gir varme til plantene om de trenger det. Beskytter også mot sviskader på de varmeste dagene.. 😉 fint ble det! Lykke til!

    10. P.S. Det ser ut som du har brukt en veldig tung leiraktig jord.. Det blir nok litt for heftig.. Hvis du ser plantene sliter så bland ut med et par sekker kugjødsel jord! Røttene får ikke puste i tett leire jord.. Erfaring! 😁

    11. Så fint det ble!
      Da jeg var liten hadde vi kjøkkenhage bak garasjen, gleder meg til jeg selv flytter ut og kan lage meg en! Ingenting smaker bedre enn mat man har dyrket selv 🙂

    12. Jeg også drømmer om en kjøkkenhage, men vi bor i 3 etasje i en blokk så her blir det ikke mye til hage. Men jeg har hatt både jordbær, paprika og gressløk i vinduskarmen tidligere. Og i år blir det både paprika og potet ute på verandaen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg