Når alt bare føles urettferdig

Eksamensoppgaven skal snart leveres og jeg reiste til kontoret for å se over et par ganger til.

Jeg sitter og ser på oppgaven min, men jeg skjønner at det er fint lite jeg får med meg av det som står skrevet. Tankene mine er alle andre steder, og plutselig blir jeg sittende med tanken på hvor feil alt sammen er. 

På fredag døde en av mine nærmeste kompiser fra folkehøgskolen, denne dagen var det minnestund for han, og selv om jeg ikke hadde mulighet til å være der, ble det lange samtaler med medstudenter, og det hele gikk bare så veldig inn over meg. 

På kontoret satt jeg også og snakket med min beste venninne, hun har ei lita prinsesse i magen, med komplikasjoner. Jeg bare vet at det kommer til å gå veldig fint for den lille jenta, noe annet er ikke akseptabelt. Men av de tingene jeg har lært etter å ha blitt mamma er at ingen frykt er større enn den frykten man kan få for sine barn, og det føles så urettferdig at noe så uskyldig som et ufødt barn skal måtte vente seg operasjon og smerte som det første møte med livet. 

Jeg ble til slutt nødt til å pakke sakene mine og reise hjem til BT, ensomheten på kontoret ble rett og slett for vanskelig. 

Dette kom oppå en del annet som har surret rundt i hodet de siste dagen, som en melding fra noen medstudenter ved veteropatstudiet om at 6 stykker som avsluttet skolen fikk en inkassogjeld i posten (nesten to år senere) på mellom 15 000 og 53 000 kroner. Ingen aner noe som helst om hvordan denne inkassogjelden har bygget seg opp, og ingen har mottatt purringer eller forvarsler på noen ubetalte regninger. Jeg har ikke fått inkassobrev, men er jeg den eneste som ikke har fått? Eller kommer den om et par dager? For jeg avsluttet jo også studiet. Det å sjekke postkassen de siste dagene har derfor vært lite hyggelig. 

Jeg ble også nødt til å bestille meg legetime i går, for det er noe som ikke stemmer i underlivet. Jeg har gått i flere dager med følelsen av å få kynnere, i tillegg til murringer, og smerter, noe som er veldig merkelig da jeg verken er gravid eller har menstruasjon/eggløsning. Jeg sitter med en konisering av livmorhalsen frisk i minnet, så tanken på at noe ikke er som det skal treffer meg i en større grad. 

Nå sitter jeg med minneboka fra folkehøgskolen foran meg, og med venner mimrer vi om en fantastisk gutt vi brakte timevis sammen med. Folkehøgskole gjør et vennskap sterkt, vi bodde jo sammen i nesten ett år. 

Hans hilsen til meg fikk det til å briste. 

Ord blir fattige, men jeg tenner et lys i kveld, og sender varme tanker til familie og venner. 

 

Livet kan være så ufattelig skjørt at det gjør vondt. 


 

 

35 kommentarer
    1. Dette var ikke noe hyggelig å lese. Hjelper ofte å snakke med noen når ting er tungt for å lette litt på tankene så skjønner godt du reiste hjem igjen<3 lykke til på legetimen. Varme og gode tanker sendes i din retning, håper det ordner seg fort<3 🙂

    2. Kjære deg!
      Noen ganger kommer all motgang på en gang. Jeg ønsker deg alt godt, og sender over en virtuell klem.
      Lykke til!

    3. Dette hørtes ut som mye å takle på en gang! Godt at du har familie og venner rundt deg – det er på dager og i perioder som dette at man virkelig ser verdien av å ha gode relasjoner rundt seg<3
      Ang. inkassokrav så har det seg heldigvis sånn at du kan bestride en inkassosak mot deg. Jeg ville bedt om dokumentasjon på at det er sendt ut fakturaer og når. Ikke aksepter at noen kommer med et inkassokrav på noe du ikke vet at du er skyldig. Det finnes heldigvis klare regler for hva som må være på plas av purringer og inkassovarsel før en inkassosak kan opprettes. Hvis det har seg sånn at du aldri har mottatt purringer eller inkassovarsel så er det noen som ikke har gjort jobben sin!
      Takk for alle fantastiske innlegg - det gleder meg å lese bloggen din hver dag! Jentene er så flotte, og når jeg selv har en gutt på samme alder så blir det ekstra gøy å følge dere<3
      Klem

    4. Kristin Marie: takk, jeg leste en del om det i går. De det gjelder kommer til å få inn en advokat om de ikke kommer noen vei, skolen svarer ikke på deres hendvendelser. Lufter ikke godt av denne saken

    5. Huff Stine!!
      Så utrolig trist da, og såå mye på en gang. Det er ofte sånn at alt hoper seg opp. 🙁
      Sender deg en god klem <3

    6. Sender deg mange varme tanker og klemmer <3 . Ta vare på deg selv, og gjør noe godt for deg selv. Livet er ikke alltid rettferdig, og alt for ofte kommer alt på en gang. Det er lov å kjenne på det som er vondt og vanskelig, og det er lov til å falle sammen.

    7. Har selv gått på fhs og kjenner igjen følelsen av samhold som du snakker om. Hadde blitt helt knust hvis en av mine medelever hadde gått bort, men dessverre er det en stor mulighet når man blir glad i så mange mennesker på én gang.

    8. Uff, dette var ikke noe kjekt å lese nei.. Håper det går bra med deg! Lykke til hos legen 🙂
      All motgang kommer vanligvis samtidig ja, men du skal huske en ting, kjære vakre og modige Stine 🙂 Man blir ikke gitt flere utfordringer enn man klarer å takle <3 Og det er lov å bryte sammen og felle tårer, det er ingen skam å være menneskelig. Håper det går bra med eksamenen din oppi alt dette.
      Sender deg en stor klem!!

    9. Kondolerer:(
      Og øsnker deg masse god bedring! Håper at det ikke er noe farlig at at du blir bra igjen! Du fortjener at livet skal smile og at alt skal være bra, synes jeg!

    10. Verden er jammen meg ikke stor.. Når jeg leser at du mistet en medelev fra folkehøgskolen din på fredag begynte tankene mine å rulle. På fredag mistet jeg en gutt som var en av mine barndomsvenner. Hva er tilfeldighetene? Jeg måtte snike inne på facebook og jeg så at dere var venner, og skjønner dermed at vi snakker om den samme… Det er en tragedie, og man kan ikke annet enn å sørge.. Kjempefine ord du skriver Stine <3

    11. Disse vanskelige tingene får en til å verdsette det man har…
      Så trist å høre om vennen din. Til deg og, Christin Andrea Solberg.
      Lykke til hos legen, ikke at du trenger det – det er helt sikkert ingenting å være bekymret for.
      Klem 🙂

    12. Jeg forstår at du har det veldig vanskelig akkurat nå, og jeg håper at ting går bedre for deg fremover. Tenker på deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg