Vi må bare ta et passbilde.

Det var først svigermor som gjorde meg oppmerksom på at det å få pass til to smårollinger ikke var like enkelt som jeg hadde forestilt meg. I mitt hode skulle jeg dukke opp på den lokale politistasjonen med jentene, ta bildet og vips få to pass. Det var vist ett og annet jeg ikke hadde fått med meg. 

Lengere ned i innlegget kommer det noen tips om det er flere en meg som skal ut å reise med smårollinger for første gang, men først over til bildet. 

Barn under tre år skal ha med passbilde som man tar selv. Lett som en plett, tenkte jeg etter å ha lest de mange kriteriene for godkjent bilde. 

Det er viktig at

  • Fotoet er riktig eksponert og i fotokvalitet
  • Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger
  • Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder
  • Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 millimeter
  • Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en hvit bakgrunn
  • Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge
  • Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 millimeter
  • Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår
  • Begge ørene skal være helt synlige
  • Både hake, panne og begge kinn skal være synlige
  • Munnen må være lukket
  • Briller må tas av ved fotografering
  • Hodeplagg skal ikke benyttes på passbilder. (Capser, luer, hatter, hårbånd, skjerf etc.)

Jeg satte det hvite kjøkkenbordet på høykant og fant frem en boks de kunne sitte på. Da skulle bakgrunnen være i boks. 
Så fant jeg frem spenner og fikk bort panneluggen til jentene, og vi var klare for photoshoot.
“Kom så skal vi ta et bilde på kjøkkenet” beordret jeg jentene. Det er jo ikke slik at kamera er en fremmed greie for mine to små, så jeg gjorde meg klar da ei av jentene satt på plass.

“se i kamera” “nei, ned med hånda de” “ikke fingeren i nesa da lille” “lukk igjen munnen din” “hold hendene på beina dine du” “sitt rett er du grei” “se hit” “ikke lukke øynene” “lukke munnen” “nei, ikke knip munnen sammen” “tunga inn i munnen” “henda ned” “rett deg opp” “se hit” “se på mamma” “se i kamera” “se litt blid ut også da”

Haha! Er det mulig, når jeg tar bilder av mine små til det vanlige, innebærer ikke det en rekke kommandoer. Jeg er opptatt av at fotograferingen skal være gøy, de skal løpe og leke mens jeg knipser nå og da. Det å få to toåringer til å sitte rett og se inn i kamera uten å snakke, smile eller le bød på et par utfordringer og bestikkelser i form av kjeks om de klarte å sitte stille i to sekunder. 

Men det gikk til slutt, så da får jeg håpe de blir godkjent på politistasjonen. 

Skal du ut å fly for første gang med småbarn er det lurt å lese seg opp på hva du skal gjøre og ha med før du står på politistasjonen.
Les på politiets sider HER

Reiser du uten pappaen til politistasjonen, må du ha med fullmakt og legitimasjonen hans for å få pass. Fullmakt papiret får du skrevet ut fra politiets sider.

Du må også ha med legitimasjon på barnet, fødselsattest for småbarn som ikke har fått sitt første pass. 

Og sist men ikke minst, du må sjekke opp hvor du kan få laget pass. Jeg trudde jeg møtte opp på den lokale politistasjonen slik jeg gjorde før, men i Vestfold har all passbestilling blitt flyttet til Vestfold politidistrikt, og der er det timebestilling. Obs, obs, vær tidlig ute! 

33 kommentarer
    1. Du får trøste deg med at bildene som er “mislykkede” etter politiets krav, er utrolig underholdene og gøy og ha senere 😉 dekorasjoner på bord under bursdager eller andre greier 🙂

    2. Er veldig vanskelig å få et bilde av de små til pass. Tror det endte opp med 300 bilder av min 3 mnd gamle baby. Nærmest umulig å få et bilde som fugler alle kriterier. Artig du la ut litt forskjellige bilder 🙂

    3. Ja, det er mange nok regler å følge :p Jeg tror jeg tok 20 bilder da Olivia skulle ha pass da hun var 3 mnd. Hun hadde stort sett munnen igjen og øynene lukket, men det var ikke bare bare heller :p
      Bildene blir helt sikker godkjente 🙂 Da jeg var på politistasjonen sa de at de er litt rundere i kantene med små barn 🙂
      HAHA, hvis én av jentene ikke samarbeidet kunne du brukt samme jenta på begge passbildene :p De er jo veldig like for utenforstående! Haha, neida :p

    4. Uffda, hørtes veldig avansert ut da men, fint du tilslutt fikk noen bilder som forhåpentligvis ble godkjent 🙂 Hvor er det hen dere skal reise forresten? Ha en fin Torsdag vidre 🙂

    5. Jeg tok bilder av mine gutter hjemme når de var rundt 8-9mnd. Kom på politistasjonen og de kunne ikke brukes på grunn av lyset. Så da var det inn i fotoboksen med en hvit plate i mellom oss. Det kosta vell 70kr pr, og da gikk man 12forsøk. Tv1 blei bra på 2 førsøket, så var det Tv2 sin tur. Inni fotoboksen var det en skjerm man skulle trykke på og som blinka noe – det trakk til seg all oppmerksomheten så ungen så jo ikke dit han skulle når kameraet først fikk surra seg til å ta bildet etter jeg trykka. På forsøk 35 turte jeg ikke ta ett til i håp om at det funka med det jeg hadde og forsøk 36 førte til nok en runde med betaling… Han ser ut som en zombie, men DET godtok de. Det var en koslig, svett, dag på politistasjonen! Håper du slipper det 😀

    6. Artig at du skrev om dette akkurat i dag. Jeg har nemlig vært på politistasjonen i dag og fikset pass til mine søte små. En på 2 og et halvt og en på 2 måneder. Fotograferingen gikk overraskende lett denne gangen, men jeg husker jeg hadde fotoshoot i flere dager sist gang vi skulle ha pass til eldstemann 😛 Heldigvis er de ikke så strenge når man skal ha pass til så små barn 🙂 Dine bilder blir helt sikkert godkjente 🙂 utrolig søte alle de andre bildene da!

    7. hehehe.. nå fikk jeg meg en god latter! 😀 Ikke for at du måtte streve så fælt, men for alle de gode morsomme bildene det ble ute av det 😀 Bra du fikk et av hver som følger kravene da, resten kan du jo bare kose deg med! ;D

    8. Haha, lo godt når jeg leste dette. Godt skrevet:) jeg har prøvd selv hjemme med en baby på et par måneder (som dermed var ganske stille), men endte opp med å ta på Japan Photo i Tønsberg. Der fikset de det enkelt og greit:)

    9. Jeg har søskenfotografering hos fotograf friskt i minne. Mammaen trodde hovedutfordringen var å finne egnede klær. Der tok jeg feil. Prøv å få en toåring og fireåring til å smile, og stå på samme sted samtidig. frister ikke til gjentagelse med det første. Passfoto hadde nok blitt litt av et prosjekt her og, men det blir neste års prosjekt:) Du fikk i det minste mange minneverdige bilder!

    10. Vi fikk egentlig ikke ha hårspenne på 2 åringen vår når vi skulle ha pass, men når vi tok den ut og den heftigste panneluggen som gikk til under nesen ramlet fram som en rullegardin, visste dem ikke hva godt dem skulle gjøre. helt latterlig regel som jeg ikke tror overholdes noe særlig..

    11. Vi har nettopp fikset pass og hun på 2,5 år tok bilde på passkontoret. Hun ser ikke i kamera og har munnen litt åpen. 6-åringen har mye pannelugg og den dekker godt panna. Så de er ikke så voldsomt kritiske.
      Jeg, som ALLTID har briller (ellers ser jeg jo ikke), fikk ikke lov å ha på brillene… 😛

    12. Jeg var p fikk pass til 7 åringen i dag, hans første.
      Lite tips: du må ikke ha med fødselsattest eller annen legitimasjon til barnet. Det holder med fødselsnummer. Men husk legitimasjon til foreldrene 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg