Ingen skaptyv

Jeg kom hjem til min søster, en dag for ganske lenge siden. Det må ha vært før mine egne barn ble født. Min første niese på rundt ett år hadde kost seg på kjøkkenet sammen med sin mamma som lagde middag. En latter spredte seg fra munnen min i det jeg kom inn på kjøkkenet. Hele gulvet var dekt av rørepinner, stekespader, øser og annet gøy. I den ene skuffen satt den lille hjerteknuseren og smilte så bredt jeg aldri hadde sett henne smile før. 

Da jeg fikk egne barn ventet jeg på denne tiden. Du vet vel hvem tid jeg snakker om? Den tiden der alle skuffer og skap skal åpnes og alt inni der skal sjekkes ut, smakes på og flyttes til gulvet for å se hva som er enda dyper inn. Jeg trur mange kjenner seg igjen i denne tiden, for hvor mange hus har jeg ikke vært i der jeg ikke har klart å åpne et skap. “Oh, det er barnesikring her ja” 

Den tiden kom aldri hit, det motsatte skjedde i dette hjem, og jeg kan ikke forstå hva som “gikk galt”. 

“MAMMA, gåkke igjen!” (“mamma, lukke igjen”) Hører jeg mine to håpefulle si hver eneste gang en skuff er åpnet, hver enste gang en skapdør står på gløtt, lukker jeg ikke igjen med det samme, nei da går de å gjør det selv. Litt vanskelig er det da å legge bestikk tilbake i skuffen sin med to små som dytter på, mens jeg prøver å holde igjen. 

“Jenter, skuffen må stå åpen til jeg er ferdig med å rydde inn bestikket” prøver jeg meg på. “Gåkke igjen!!” Kommer det, mer bestemt denne gangen. 

Verst av alt er det hvis ikke dolokket er nede, vi får i alle fall ikke skiftet noen bleier før alt er på stell, dolokket nede og skapdørene igjen. 

Her i hus går det vist heller ikke an å spise eller drikke før lokket på syltetøyglasset er skrudd på, eller korken på melken er på plass. Her i hus må vi nemlig “gåkke igjen!” – alt som lukkes kan. 

 

“Hvor i alle dager kommer dette fra?” Må jeg til stadigheten spøre min samboer om, for han og jeg er kanskje litt for late med disse tingene, det er ikke uvanlig at vi glemmer å lukke en skuff, eller en skapdør, og det er vel ikke så viktig å sette på korken på melk og syltetøy før vi er ferdig med å spise? 

“MAMMA, GÅKKE IGJEN!!!” 

“Ja, ja, ja, vi får lukke igjen da” 

 

Kun de voksene som roter i skuffer og skap i dette hus! 

Følg Speiltvillingene på facebook –  

25 kommentarer
    1. Herlige jenter du har!
      Her driver også jenta på 2 år å lukker alle skuffer og skap.Oppvaskmaskinen kan heller ikke stå oppe, så det er alltid vanskelig å rydde med henne på kjøkkenet :p

    2. Heheheh 🙂
      Så herlige de jentene dine er !
      Her er det kun de “farlige” skuffenen og skapene som har lås. Men min liker godt å leke i gryteskapet 😉 de andre skapene har han egentlig ikke brydd seg så mye med.
      Etter at vi hadde sett på gråtass (som er er stor favoritt), gikk han i gryteskapet og fant to lokk, løp rundt mens jeg laga middag og sa gogga 😉 (Goggen) de skremte fugler i filmen 😉
      Ønsker dere en fin helg, med alle lokk og dører på plass 🙂

    3. Samme her i dette huset! Snuppa mi på 19 mnd har alltid lukket skuffer, skap, dører, oppvaskmaskin, trappegrinda, etc.

    4. Slik er det her i huset å! Aldri dratt opp en skuff og aldri rota! Lurer også på om det er normalt;) men jeg tror noen barn aldri har den perioden!

    5. Haha! Sånn er det hos oss også. Vi har en som lukker dører og skuffer. Hvis vi har glemt noen glass på stuebordet tar han de med seg rett inn på kjøkkenet og slenger dem i vasken 😛

    6. Så heldig du er! Her må vi sikre alt av skuffer og skap fordi Lucas på 16 måneder skal åpne og kaste alt som er på gulvet. Han er også så opptatt av oppvaskmaskinen og skal ta ut alt av den også. Når det gjelder vaskemaskinen er det ganske greit. Han er i skittentøyskurven og henter klær før han stapper det i vaskemaskinen, haha. De søte små gjør nå mye rart 🙂
      For noen hærlige jenter du har forresten. Har følgt deg en god stund nå og jeg smelter hver gang du legger ut bilder og spesielt videoer av dem.

    7. Tiden er ikke en person, derfor heter det hvilken tid, ikke hvem tid. Ville si i fra siden du har sagt du vil ha fokus på grammatikk og rettskriving mtp studiene dine 🙂

    8. Andrea: tusen takk 🙂 den der er tøff for meg, for vi sier ikke hvilken i dialekten vår, hvem til alt, “hvem film skal vi se?” “Hvem bil da?” Osv osv 🙂 takk for rettelsen, du får si i fra neste gang også, for den kommer nok igjen.

    9. er slik her og. Ingenting skal stå åpent 🙂 er veldig greit egentlig at hun ikke roter i skuffer og skap 🙂 især på badet. Der skal hun lukke døren mens jeg har hendene i skapet, og ikke gir hun seg heller før døra skal lukkes den 🙂 Og hun skal nesten alltid lukke badedøren når vi har vært på badet 🙂

    10. Hah, noe så søtt!
      Husker noen småting fra da jeg jobbet i barnehage, og de er vel i den alderen der de har skjønt hvordan ting skal være, og begynner å kjefte litt, eller tar annsvar selv når det ikke er gjort.
      Når jeg ikke hadde skjært epler bra nok var det ofte noen toåringer rundt bordet som oppgitt sa “ida-daaaaaaaa..”
      Utrolig søt alder, filming er lurt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg