“Væj Så Sniill”

Barnehagestart har gått over all forventning, at det var verst for meg er det ingen tvil om. Men allerede etter en uke kunne jeg levere de med god samvittighet uten klump i halsen en ukjent ekkel følelse i magen da jeg svingte ut fra barnehagen. 

Planleggingsdagene på torsdag og fredag gjorde barnehageuken kort, og helgen lang for jentene. Ikke en dag har gått uten at de har tenkt tilbake på dagene i barnehagen og spurt etter den. I dag var endelig dagen for en ny barnehagedag. Jentene sto opp tidlig, og jeg er nesten sikker på at det var fordi de visste hva de skulle i dag morges. Klokken ni var jeg på vei hjem igjen, i dag hadde de knapt tid til å si ha det og vinke da jeg dro. 

Vel hjemme var overnattingsgjesten min våken. Jeg har hatt besøk fra Lillesand av en nær venninne, i dag var hennes siste dag sammen med oss. Jeg nøt hver time vi hadde sammen denne siste dagen, det var så godt å kunne ha litt alenetid, bare henne og jeg, etter at barna var levert. Tiden tikket seg fort til hennes avreise litt etter kl 15 og jeg vendte nesen mot barnehagen igjen. 

På vei til barnehagen tok jeg meg i å kjøre for fort, klokken var nesten halv fire da jeg var på plass. Tiden var triggeren til at gasspedalen ble tråkket for hardt ned, jeg kjente stikket av dårlig samvittighet over å ha latt jentene være i barnehage i syv timer! SYV timer! Det er lenge det.!! Jeg tenkte på hvor slitene de antagelig var, og i mitt lille hodet så jeg for meg to jenter som ventet på og savnet mammaen sin. Jeg klarte å vri tankene til fornuft ved å tenke at syv timer fremdeles er mindre enn hva kanskje de fleste barn tilbringer i en barnehage om dagen, og roet den dårlige samvittigheten. 

Da jeg kom frem, kikket jeg meg rundt ute blant flere barn, siden jeg ikke dro kjensel på verken voksene eller barn, gikk jeg inn på avdelingen. 

Jeg ble pekt videre av en ansatte og gikk til rommet de lekte på. To små frøkner smilte opp til meg. Og   det   var   det.

Om de var slitene? Nei! Om de savnet mammaen sin? Nei! Om de ville være med hjem? NEI!!!! 

Etter litt overtalelse fikk jeg de heldigvis til å ombestemme seg og bli med ut i bilen før vi kjørte en tur innom butikken for litt middagsmat. Da frøknene var på plass i bilen igjen og vi skulle kjøre siste lille stykke hjem til gården, spurte hun:

“Mamma?”

“Ja, jenta mi?” 

“Bajnehagen, væj såå sniiiill?” 

15 kommentarer
    1. Så bra de trives så godt! 😀 Olivia er helt vill når vi henter henne. Hun skal vise oss alt hun har gjort og alt hun kan. Dumpe, huske, sklie, osv :p Hun har vært veldig dårlig en stund nå, så i dag var første dagen i barnehagen etter hele 1,5 uke hjemme! Hun er bedre og storkoste seg heldigvis 🙂
      Jeg er enig i at det er godt å få litt alenetid på dagen noen ganger 😉 🙂

    2. Så utrolig nydelige jenter 💖 Og så flott at de trives så godt i barnehagen! Her starter min vesla i 2 klasse i morgen og jeg synes vi akkurat hadde tilvenning i bhg 😯 Ønsker deg en fantastisk flott uke 😀

    3. Så utrolig herlig. Men det må jo være en god følelse for deg også når de ikke vil hjem egentlig. Da slipper du å ha dårlig samvittighet neste gang de er i barnehagen i hele 7 timer. 🙂 Så herlig lesing, også så utrolig søte jenter *dåner* 🙂

    4. Anonym: De spør etter flere av de andre barna, og de andre barna spør etter dem 🙂 De ansatte ser forskjell ja, men jeg gjør dem heller ikke like ved levering.

    5. Heia 🙂 har lest Bloggen din fra Begynnelsen,og jeg liker
      den veldig godt.
      Nydelige Småpiker har du og en veldig fin Kleskolleksjon😊
      Kan du lage en Oversikt over hvilke Blogger du synes er best/ hvilke Blogger du leser?
      Ha en fortsatt fin dag

    6. Hehe så fint å høre at det ikke bare er jeg som sliter med å få barna hjem igjen fra barnehagen 😆

    7. Mette: Så koselig å høre <3 Tusen takk!
      Tja, jeg følger ikke så mange blogger fast, så det blir vel stort sett de som ligger blandt toppene om jeg er inne å leser 🙂

    8. Så deilig å høre 🙂 Min sønn er like gammel som dine jenter, og elsker barnehagen, heldigvis – for jeg er nødt til å levere tidlig å hente seint. Samvittigheten stikker godt ganske ofte, men med jobb et stykke unna er det sånn det må bli! …. :/ Men som sagt så er det jubel å glede hver dag han kan komme i bhg 🙂 det hjelper <3
      Dine jenter er så utrolig nydelige - og du er en inspirerende mamma, et godt forbilde!

    9. silje: Da er det godt du vet han trives! For det er ikke alltid et valg, og da må det jo bare bli slik. Jeg trur heldigvis de glemmer tid og sted når de er i barnehagen! 🙂

      Tusen takk, så utrolig hyggelig å høre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg