Jåle Jenter..

 

.. klare for barnehagen! 

Klokken var kvart på 8 da jeg gikk inn til jentene og vekte de i dag morges. Det tok ikke mange sekundene med summing før de med grøtete stemme spurte om de skulle i barnehagen. Solen skinte på gardinene og de hevdet at det var godt og varmt med sol. Vi turslet ned i stuen og skiftet om fra pysj til klær, jeg hadde strøket en del plagg før jeg la meg i går og viste frem noen alternativer de kunne ha på seg. Med en enighet og et svar som var så samkjørt at det hørtes ut som bare ei av jentene svarte ble det nettopp “KJOLE!”. Kjole er favorittplagget til begge to, jeg trur det er fordi de synes det er gøy å snurre rundt sin egen akse mens de ser at skjørtedelen svinger rundt dem. Ikke før jeg var ferdig med å kle de opp i kjolene sine oppdaget de at håret var løst, og spurte pent “mamma, flette meg?” 

Flette er også en viktighet, det trenger ikke nødvendigvis å være en flette, men noen strikk og spenner gjør dagen litt bedre. Til de mange som lurer på hvordan jeg får jentene til å sitte stille lenge nok til å lage en frisyre, så har jeg ikke så mange gode råd og komme med, da det om dagen er jentene som selv ber om flette og sitter da still til de er ferdige. 

Så er det neglelakk! Det må være det flotteste jentene vet om, og for to kvelder siden hadde jentene og jeg tidenes jentekveld. De badet lenge mens jeg ryddet og styret, etterpå satte vi oss i stuen i pyjamasen og stelte negler mens vi så på film og spiste frukt til kveldsmat. 

Jeg ønsket meg faktisk en gutt da jeg oppdaget de to strekene på graviditetspinnen, men jeg kan ikke si annet enn at jeg virkelig koser meg når vi jentene kan være skikkelig jenter sammen også! Alenetid sammen er bare det beste som er, og spesielt nå etter barnehagestart! 

Ha en super brilliant dag! 

Følg oss på Facebook om du vil – 

17 kommentarer
    1. For noen herlige henter du har! Selv har jeg en sønn på samme alder, og her går det kun i biler, båter, gravemaskiner og fly 🙂 Har et lite ønske om en jente neste gang, hadde vært litt stas å kunne ha jentekvelder, legge neglelakk og kjøpe kjoler 🙂
      Ønsker deg en super dag 😀

    2. Heldig du er som har så flotte barn 🙂 artig å lese at de koser seg i barnehagen.
      Jeg har lest bloggen din siden jentene var små og det er utrolig gøy å “være med ” på utviklingen 🙂

    3. Så skjønne de er! Og så fint du fletter dem! Synes det er litt vanskelig å få fine fletter på jenta mi :s 🙁
      Kjenner godt igjen det med kjole,hihi.. Her går det også mest i kjoler. Hvertfall sålenge det går greit ift vær og dagens aktiviteter 😉

    4. Herregud, så nydelige 🙂 Olivia er også veldig glad i kjole, men shorts står også høyt på lista 🙂 Jeg må si jeg misunner deg som kan ordne med håret deres! Jeg er fornøyd hvis jeg får lurt på min Olivia en hestehale, og det er noe sånt som en gang i halvåret! Og det er ingen overdrivelse! Bare jeg står og koser med håret hennes strekker hun seg bort og sier “neeeeeeeeiiiii” :p Hmm, det kommer seg vel 🙂
      Ha en fin dag i barnehage og på hjemmekontor 🙂

    5. Stine: Er så morsomt hvordan de naturlig tiltrekkes “gutteting” og “jenteting”. Jentene her er mest opptatt av å stelle med bamsene/dukkene sine, vugge de, synge og legge de. Helt merkelig og morsomt.

      Det blir vel slik, jeg håper på gutt om det hadde kommet en til, selv om jeg vet at jeg hadde blitt like glad om det ble ei jente, men tenk så spennende å få oppleve begge kjønn igjennom oppveksten <3

    6. Christina: Tusen takk 😀 Jeg har nok alltid vært veldig glad i leke meg med hår, jeg var ikke gamle jenta da jeg fikk et dukkehode med langt hår som kunne flettes og sminkes 😀

      Ja, helt klart! Kjole er jo et veldig behagelig plagg også, så da får det være greit 🙂

    7. Stine Skoli. Det er faktisk ikke barna som naturlig tiltrekkes jente og gutteting selv om det kan virke sånn for oss voksne. Det handler mest om hvordan vi voksne tilnærmer oss dem og hvilke krav vi har til dem.
      http://www.udir.no/Barnehage/Statistikk-og-forskning/Vetuva/Artiklene/Kjonn-er-mer-enn-rosa-og-blatt/?read=1
      Veldig koselig at dere kan ha jentekvelder sammen, men pass på at du ikke frarøver dem muligheter til å oppleve andre ting. (vet godt at du ikke gjør det da jeg leser om at de liker både traktor og stall og kan være noen tøffinger..men greit å ha i bakhodet.) Det samme gjelder jo også om man får en gutt som må få vise omsorg, følelser og jålete sider han også 😉

    8. Karoline: Jeg har lest en del om det der selv, og det er veldig fokus på å ikke kjønnsrette barn i barnehager osv. Har jo jobbet i en barnehage så har vært mye bort i det. Allikevel klarer jeg ikke helt å bli enig i at det kun er ytre påvirkninger som gjør jenter “jentete” og gutter “guttete.
      Min søster har to barn, storesøster og lillebror. Storesøster er den mest jålejenta jeg kjenner, min søster er forøvig veldig lite jålete av seg og klør seg i hodet for hvorfor datteren er blitt som hun har blitt.
      Da lillebror kom til verden har han vokst opp som storesøsters dukke, prakket på kjoler og bamser og dukker fra dag en, men det er ikke før han sitter med en bil i hendende at han virkelig smiler og koser seg.

      Det var også tydelig i barnehagen, om guttene lekte med dukker så var de mer “brutale”. De var mest opptatt av å kjøre de rundt i vogna i full fart. Jentene derimot, bysser og synger som et naturlig morsinstinkt.

    9. Ja da får vi nesten bare være uenige om å være uenige. Jeg er pedagog og jobber aktivt og bevist med dette hos mine elever, som dessverre alt er påvirket alt for mye av samfunnets press på at jenter skal se pene ut og gutter skal være tøffe. All forskning viser at det ikke er noe medfødt eller latent i genene til jenter som gjør at de er naturlig jålete.. Og barnet til din søster blir også påvirket av andre faktorer en mammaen sin. Dette handler jo om alle voksne rundt barnet og hvordan vi, fra ganske tidlig alder, roser jentene for at de er søte og snille og guttene fordi de er tøffe. Dette handler faktisk kun om hva man introduserer dem for fra tidlig alder 🙂 det er selvefølgelig greit at du er uenig, men flott at du iallefall har det litt i bakhodet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg