Sy Hverdagskjole nivå 2!

Mønster til antrekket finner du her.

Stoff kjole
Stoff grå ribbb jersey
Stoff natur ribb jersey

 


SY Hverdagskjole med fremgangsmåte:

Bilde over viser alle delene jeg har klipt ut til denne kjolen. Som dere kanskje legger merke til har jeg noen flere delen enn hva tegningen av mønsteret viste, men de hvite delene trenger jeg ikke forklare i detalj, så jeg viser dere bare enkelt her: 

Den øverste hvite remsen av ribb jersey skal bli halslinningen på kjolen. Den er 4 cm bred og så lang at jeg med sikkerhet vet at den går rundt hele halsen, det gjør ikke noe om du klipper den litt for lang.
Den hvite remsen som ligger på skrå til ventre i bildet skal være en skjøt der den ekstra halsåpningen skal være og blir en fold som du fester trykk-knapper på. Denne delen er 4-5 cm bred og kanskj 25-30 cm lang (noe som er for langt) men det gjør ikke noe for du klipper den til. 
De tre delene som ligger over hverandre på kjolen skal bli sløyfen på kjolen. Det er valgfritt hvor stor du måtte ønske den om du ønsker den i det hele tatt, og inneholder to rektangler, en litt mindre enn den andre, samt en remse som skal knyte sløyfen. 


 

 

  1. Du starter med å sy armene fast til fremstykke og bakstykke. Her er det viktig at du får riktig arm på rett side, det kontrollerer du ved at baksiden av armen skal være litt lengre slik som bakstykket er sammenlignet med fremstykket. Husk også på å la en av sidene på fremsiden stå åpen. Den skal vi sy i åpning slik at kjolen blir enkel å dra over hodet på barnet. 
  2. På bilde nummer to ser dere at jeg har sydd sammen armene, den ene siden er armen festet til bakstykke og frem stykke og på den andre siden er armen sydd kun sammen med bakstykket. Når dette er gjort kan du ta for deg den armen som er sydd sammen i fremstykke og bakstykke legge det hele med vrangen ut, og brette amen dobbelt slik stykket ligger på bildet. Sy da en søm fra der hånden kommer ut og hele veien ned til enden av kjolen. 
  3. Så skal du sy siste søm av armen fast til fremstykket, men her skal du bare sy halvveis fra der armhulen vil være og opp mot halsen 
  4. Bilde number fire viser bilde litt nærmere. Og når denne lille sømmen er sydd han du sy den lange sømmen fra håndens utgang og ned til bunnen av kjolen slik du gjorde på andre siden.

  1. Nå skal du sy inn kneppestykket ved halsen. Du tar da frem den nest lengste remsen din med en bredde på 4-5 cm. Du bretter den på langs slik at den ligger dobbelt, og syr den fast langs kanten av den åpne splitten ved fremstykke/arm. Du retter bare ut stoffet mens du syr slik at den festet hele veien i samme søm selv om stykket er “v-formet”.
  2. Bilde nummer to viser stykket slik det ser ut når det er sydd fast i stoffet.
  3. På bilde nummer tre her jeg brettet stykket slik det skal være, da ser dere at mot armen vil stykket stikke ut, og mot fremstykke vil den legge seg bak og bli usynlig. Nå kan du klippe av endene om de ble for lange slik at de følger stoffet på kjolen.  

  1. Tid for halslinningen. Du finner frem den lange remsen din, bretter den på langs og syr fast enden før du vrenger den andre veien og får en skjult søm. Så legger du den sydde enden mot enden av halsen på kjolen. PS: har du knappeåpningen på høyre side slik som jeg har på denne kjolen, starter du å sy fast halslinningen der knappestykket til armen avsluttes. Har du åpningen på den venstre siden slik som jeg hadde på den første kjolen jeg sydde må du starte halslinningen ved enden av knappestykke på fremstykket – da er det viktig at du husker på at folden til knappestykket skal gjemmes bak stoffet til kjolen. 
    Mens på knappestykke mot armen skal den ikke foldes inn.
  2. Mens jeg syr fast halslinningen strekker jeg ribbdelen litt forsiktig. Da snurper den litt inn halsen på kjolen, dette kan være spesielt viktig om du syr med en vanlig symaskin fremfor en overlock som jeg bruker, da en vanlig symaskin har lett for å strekke ut streschstoff og la det bli slik og du ikke selv er bevist på det. Strekker du litt i KUN ribben mens du syr vil den strammes når du avslutten sømmen. 🙂 
  3. Når du næremer deg enden, stoffer du opp symaskinen. legger linngen mot kjolen og klipper av enden som er forlang slik at den ender der kjolen ender. Vreng ribben og sy en søm langs ende slik du gjorde på andre siden. Vreng tilbake, og sy den siste biten mens du strekker lett i ribben for at den skal ende pressis samme sted som kjolen ender. 
  4. For at bribben ikke skal brette seg selv og vise sømmen på vrangsiden er det lurt og brette sømmen nedover og sy en søm langs kanten av halsen hele veien. Da holdes sømmen på innsiden fast og kanten i halsen blir pen. Jeg bruker en tvillingnål som gir to paralelle sømmer, dette synes jeg ser litt ekstra profesjonelt ut, og dette er noe jeg trur alle symaskinen han bruke. Tvillingnåler selges separat. Brukes som en vanlig nål, men du trer du overtråder, en i hvert nåløye. 

  1. Nå som halsen er ferdig kan du enten sy knappehull og feste klapper eller ta den mer lettvindte varianten med trykk-knapper slik jeg har gjort. 
  2. Så skal klippekantet ved armåpningen sys inn. Jeg bruker overlock og syr lang kanten, da vet jeg ikke det ikke vil rakre, men har du ikke en overlock syr du bare en sikksakksøm helt i kanten. Så legger du kjolen med vrangen ut, bretter armåpningen 1,5 cm tilbake og syr en søm som holder brettekantet på plass, hele veien rundt. Legg merke til hvordan jeg plasserer stoffet i symaskinen, prøver du å legge stoffet inn annerleder gjør du det ti ganger vanskligere for deg selv og du “må” sy med rettsiden opp om du vil ha den peneste sømmen synlig. 
    Det samme gjør du langs hele bunnnen av kjolen. 

  1. Når du skal sy sløyfa bretter du de to rektangelene dobbelt, og syr de fast i seg selv. På den ene siden klipper du et hull slik at du kan vrekke biten og få sømmene gjemt.
  2. Stryk rektanglene flate og legg de på hverandre.  
  3. Som knytebånd til sløyfen kan du bruke sikebånd eller du kan lage bånd av samme stoff som sløyfa. Jeg har brett remsen min på langs, sydd en søm lang klippeendene på langsiden, og vrengt den igjennom seg selv slik at sømmen havner på innsiden av “pølsa”. Så stryker jeg den flat og kan bruke den som bånd. 
    Jeg har bare foldet sløya mi og lagt båndet på midten. Strammet til bånden, og sydd den sammen i seg selv på baksiden. 
  4. Til slutt er det bare å sy fast sløyfen der du ønsker den men noen små sting for hånd. 

 

Sy tightsen med fremgangsmåte:

  1. Brett et bein dobbelt, rette mot rette / vrangen ut. Sy en søm som går fra der foten skal ut og hele veien opp til der stoffet bytter retning, ved “utstikkeren”. Gjør så det samme med det andre beinet. Sørg for at du vrenger stofffet riktig slik at du får et høyre bein og et venstre bein, det kan være vanskelig å se på et stoff som ribb jersery (som jeg har brukt) da det ikke er store forskjellen på rettside og vrangside. Men rompa skal være høyere enn fremsiden, så du trenger du deler som speiler hverandre når du bretter de dobbelt. 
  2. Så finner du rompa på begge buksebeina (rompe høyeste side), legger de rette mot rett og syr en søm som går hele veien rundt og frem til du avslutter på fremsiden av buksa. Du vil nok legge merke til at det kan lønne seg å tre det ene buksebeinet ned i det andre etter hvert som du syr denne sømmen. 
  3. Beina der foten skal ut syr du på samme måten som armen på kjolen. 
  4. Livet skal også sys på samme måte, men her har jeg laget et en ganske bred løper slik at jeg kunne trekke en strikk i mellom. Det gjør jeg slik: 
    Vreng tightsen med vrangsiden ut. Brett ned linningen 3 cm om du har en bred strikk som meg eller du kan bruke to smalere strikker med en søm i mellom. Sy så fra rettsiden av tighten, kontroller hele tiden at du har en innbrett på ca tre cm om du er sløv på nålebruk som meg. Sy nesten helt rundt, men la det stå åpent et par cm, slik at du kan tre inn strikk før du syr igjen. 

Håper dette gikk strålende!! Det tar mye tid å lage disse innleggende så jeg håper dere vil dele deres versjoner på IG med taggen #skolissykrok, da får jeg sett at jobben jeg legger i slike innlegg gir resultater og det synes jeg er såå utrolig hyggelig <3 😀 


 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

 

Image and video hosting by TinyPic

26 kommentarer

Siste innlegg