Neste syoppskrift!

Husker dere antrekkene på bildet under? Jeg sydde dette for et par uker siden.

Stoffet til kjolene syntes jeg var så vanvittig lekkert og behagelig at jeg tok med litt ekstra da jeg var å handlet. Jeg kjøpte en og en halv meter med stoff,  prisen for det var da 165 Kroner. Etter at jeg hadde sydd kjolene hadde jeg fremdeles en del stoff igjen. Siden høsten har kommet og jeg kjente på mangelen av behagelige bukser til barnehagen bestemte jeg meg for å sy haremsbukser av restene. 

Faktisk så er det en stund siden jeg sydde disse, men jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått vist de frem. I dag hadde jeg planer om å legge ut mønster og oppskrift. Alle som har lyst får til å sy denne buksa. Den er super enkel, og du trenger ikke god tålmodighet heller, for den er raskt ferdig. 

Det ble en liten strek i planen i dag, jentene har blitt forkjølet. Ikke noe voldsomme saker egentlig, men siden de kun har vært forkjølet to ganger i sitt liv som den eneste sykdommen de har hatt så blir jeg tidenes hønemor. Derfor hentet jeg jentene i barnehagen litt etter ett, og siden har vi for de meste holdt sofaen med film. Ingen feber, men sår hals på begge og skikkelig mammajenter. 

Derfor kommer det i stedet for mønster og fremgangsmåte, en liten smakebit på hva neste syoppskrift blir. Det gjør meg ekstra glad at denne buksa passer like godt til gutt som til jentene. Stoffvalget avgjør utseende, og jeg kommer til å sy den i mørk blå når fremgangsmåten kommer 🙂 

Buksa er så tøff på, og jeg trur jeg er nødt til å forstørre mønsteret til meg selv, kan dere tenke dere noe mer behagelig å ha på? 🙂 

Liker du buksa, trykk på liker-knappen da vel 😀 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

31 kommentarer
    1. Så bra 🙂 Denne fremgangsmåten og mønsteret har jeg ventet på 🙂 da blir det matchende haremsbukser på tvillingene mine (jente&gutt)
      Takk 🙂
      God bedring til jentene dine 🙂

    2. Hei, jeg tenker å kjøpe meg en symaskin etterhvert og lurer på om du har noen tips? Jeg har lest litt om vanlig og overlock, har du noen erfaring med disse typene og evt. hva har du selv?
      Mvh Andrea

    3. Hei! Jeg blir så inspirert av syinnleggene dine, og har så lyst til å prøve å sy noe selv! Jeg er student, så litt billigere og unike klær kommer godt med 😉 problemet er at jeg ikke har symaskin.. Vet du om en maskin som er billig men bra, og som egner seg for en som ikke har så mye erfaring..? 🙂
      Håper på noen tips, hadde vært så morsomt å sy en sånn haremsbukse til meg selv! 🙂

    4. Må du gjøre noe spesielt når du syr i strechstoff? Tenkte å ta med oppskriftene dine og stoff til oldemor når vi reiser dit, men hun sier at hun ikke liker å sy i strechstoff fordi hun ikke har overlockmaskin lenger!

    5. Gleder meg til oppskrifta!😎
      Har akoratt fått vita at eg venter en gutt:-)
      Å har ett stort ønske om å sy buksa.
      Og begynte å sy for 1uka siden.
      Knallkjekkt!!

    6. Herlighet, jeg skjønner ikke at du rekker alt :p Jeg har begynt i ny jobb (for 2 uker siden) og jeg rekker jo ingenting lenger :p Nettopp gått opp til 100% turnus, og jeg rekker så vidt å lese de 2(?) bloggene jeg følger :p Haha.
      Buksene var supersøte! 🙂 Er det nogenlunde lik fremgangsmåte som ballongbuksa? Og kanksje vi kan se hvordan buksa ser ut på jentene? 🙂 Den ser veldig behagelig ut! 😀

    7. Ååhhh ☺ nå gleder jeg meg til å ta frem symaskinen igjen ☺ takk for at du deler oppskrifter med oss. Er evig takknemlig ❤❤

    8. andrea: Jeg ville gått i en symaskinforhandler var jeg deg, de hjelper mye bedre enn meg. Det jeg kan si er at om du ikke har symaskin eller overlock, så må du kjøpe symaskin før du kan kjøpe overlock. Overlock syr sømmer som er på innsiden av klær, men du kommer ikke særlig langt med bare en overlock. Så en symaskin er et must, en overlock er en luksus symaskin man bruker i tillegg til symaskina. Selv startet jeg med bernina bernette 46, det er en symaskin for nybegynnere, godt merke og billig, men ikke så billig som billigsymaskiner fra for eks IKEA.
      I dag bruker jeg Bernina B330 (symaskin) og Bernina 800DL (overlock)

    9. Julianne: Jeg har bare erfaring med få symaskiner dessverre og kun bernina. Jeg vet at det finnes billige symaskiner på for eks IKEA, men jeg kan ikke si noe om hvordan disse er i bruk. Selv startet jeg med Bernina Bernette 46, det er en nybegynner symaskin til en grei penge. Jeg synes den var helt ypperlig. 🙂

    10. Eva Catrine: Det kan være lurt å sette opp sømlengden litt. Sy med sømlengde tre, også er det viktig at du ikke holder igjen stoffet, for gjør du det strekker det seg mens du syr og da får du en veldig bølgete søm.

    11. Cathrine Narum: Haha, om det er noen trøst så rekker jeg ikke et snev av hva jeg skulle ønske jeg fikk til hver dag 🙂

      Tja, det blir jo mye av det samme, men denne er hakket enklere 😀 Det kommer nok bilde av buksene på 😀

    12. Der fikk jeg julegavetips tips til tantebarna, har lyst å prøve å sy til meg selv også 🙂 Håper du legger ut mønster for voksne etterhvert ? Du er kjempeflink 😀

    13. Flott bukse og flott blogg😃Kunne du tenke deg å lage mønster for voksne også,da jeg har lyst til å sy både til gullet og meg selv.Hadde vært knall viss du la ut et diagram med str fra xs til xxl. Du er dyktig.

    14. Line: Tusen takk 🙂 Jeg får se hva jeg får presset inn i tidsklemma, men jeg har ikke jobbet med voksenstørrelser, så jeg må se hva jeg kan få til også 🙂

    15. Tusen takk for at du har “lært” meg å sy, og tusen takk for at du deler oppskrifter!! Jeg kunne ikke sy noenting før jeg fant bloggen din, og nå har jeg kjøpt symaskin, og har prøvd flere av oppskriftene dine! De er lette å forstå (i motsetning til de jeg har prøvd fra Stoff og Stil), og klærene bli kjempefine! Håper du fortsetter å dele oppskrifter!! 🙂

    16. Du er så flink!! kjolene du har sydd til jentene dine er så fine. Fikk veldig lyst til å sy en slik til min jente på 1 år. Håper du kan legge ut mønster:)
      Takk for mye fin inspirasjon!

    17. Mari: Så utrolig hyggelig å høre 😀 <3 Du er ikke alene om å ikke forstå storr og stil siner mønster! Det er vanskelig når de bruker så mye fagspråk, og det ikke er noen bilder som viser.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg