Gratulerer med dagen TYRA!

I går kveld ble det feiring av den flotte rottisen vår. Selv om jeg til stadighet trur hun fremdeles er valp, fylte hun hele FEM år i går! Vår lille pøbel, vår lille rare, vår helhjertede bestevenn, vår aktsomme vokter, min sorte skygge.

Kjære Tyra! 

Jeg vet du er en hund og at du ikke kan lese, kanskje er det mest for meg selv at jeg nå sitter her å skriver til deg. Det er fort å glemme å sette pris på det vi har så nært, det vi ser, føler og tar på hver dag. Det er jo heller ikke uvanlig at du kan få mer ris enn ros enkelte dager, selv om du hadde fortjent ros til alle døgnets tider, med unntak av et og annet rampete påfunn du kan finne på.

Da jeg ble kjent med deg, var du en livsglad snørrevalp, rundt 8 måneder gammel og sjef i eget hus. Du plasserte deg godt til rette i sofaen og strakk deg ut så lang du var så vi andre måtte vike plass, du reiste deg på to da jeg møtte deg i døren og veltet meg i ny og ned over ende, du tygde i stykker det som tygges kunne (hvilket ikke var så lite for en rottweiler), og du dro så jeg var stiv i armer og bein etter en gåtur.

Jeg trur jeg ristet på hodet flere enn en gang, men det var umulig å ikke bli glad i deg. Jeg ble overrasket over hvor intelligent du var, og hvor lett det var å lære deg regler. Det er som om du alltid er parat for jobb, og du suger til deg lærdom så fort at jeg flere ganger lurer på hvordan jeg fikk deg til å forstå. 

Jeg kjente på bekymringen over hvordan du ville oppføre deg med to barn i hus. Jeg beklager Tyra, men rottis har ikke det beste rykte blant hunderasene. Derfor føles det så vanvittig godt å kunne si: 

Vi kunne aldri fått en bedre familiehund. Så forsiktig, så tålmodig, så lydig – med store, med små og med pusene vi har dratt inn i hus, selv hestene ønsker du å være bestevenn med, og godt er det da at Dronninga vår er like tålmodig ovenfor deg. 

Jeg blir oppgitt når du fotfølger meg inn på do eller bort til kjøkkenet, samtidig vet jeg at jeg hadde savnet den ekstra skyggen min, tassingen fra labbene dine i takt med mine, eller den tunge sovepusten din ved føttene mine, der du hver dag er uansett hvor i huset jeg befinner meg. 

Det hender jeg lurer på hvorfor vi har en så stor hund i røytetiden (som nå), jeg får fnatt av teppet som legger seg på gulvet, men så ler jeg igjen når du hopper rundt støvsugeren som en tulling, redd og tøff på samme tid. 

Takk for at du er du, vi er så ufattelig glad i deg hele gjengen! 

16 kommentarer
    1. Hunder er så herlig å ha i familien! Har selv en Flat Coated Retriever på 5 år (valp i hodet;) ), ganske mye hår der å gitt, men SÅÅÅ mye kos! Hadde hun borte i 8 uker for et par år siden når hun fikk valper, det var 8 laaange og triste uker. Ingen som følger etter deg, ingen som tar plassen i sofaen, ingen som tigger etter mat og ingen å gå tur med. Selvom de ofte er innpåslitne så er de virkelig en del av familien<3

    2. Gratulerer så mye med dagen til fine Tyra!
      Siden du er nokså kjent på stoff og stil lurer jeg på en ting.
      Vet du om de har strykemerker som du syr på klærne?
      Skulla ha hatt til en gave til lillebror på noe klær!

    3. Hurra for Tyra! Skal feire husets rottis her om få dager, da er han også 5 år! 😀 og er så glad for å se andre som skriver positivt om rottweiler som familiehund, for det er jaggu ikke ofte en ser positive ting om dem i det hele.. Her brukes rottisen som klatrestativ, kosebamse og bestevenn av mine to på 3 og 1 år:-) de kunne ikke hatt en bedre følgesvenn i oppveksten 😀

    4. Hei!
      Kjempe fin tekst, hunden din høres bare herlig ut 🙂
      Jeg har selv en rottweiler hannhund (2år) som er akkurat likedan som din beskrivelse av hvordan Tyra var tidligere. Så da lurer jeg på om du har noen tips i hvordan vi kan få han til å bli roligere? 🙂

    5. Tine: Tja, vanskelig å si, men jeg trur det er viktig å være bestemt og konsekvent med rottweilere. De har en så smart hjerne at de fort forstår hva som faktisk ikke er lov, men så er de smarte nok til å forstå at de kan lure seg unna om eieren ikke er kosekvent i beskjedene 🙂 Jeg brukte mye tid på å trene henne det første året jeg bodde her, da brukte jeg hundegodt til belønning. Vi trente på alt i fra å gå fot i båndet, komme på innkalling, og uendelige med triks. Jeg fant ut at det var fungerte best å trene henne opp i hagen, der var hun mye mer konsentrert på meg enn ute på tur med nye omgivelser rundt seg.

      Som jeg pleier å si når flere blir forundret over hvor lydig hun her: “Vi kan ikke ha en hund på 35 kg som ikke er lydig, det blir noe annet med en hund på 5 kg”

    6. Fine Tyra 😍 en av mine favoriraser når det kommer til hund uten tvil. Har dere hatt noen valpekull på henne eller vurderer dere det? :p

    7. Såå koselig innlegg 🙂 Hunder er virkelig menneskets bestevenn! Gleder meg til den dagen jeg kan kjøpe meg en egen hund, for det virker så utrolig koselig 🙂 Gratulerer med dagen, Tyra.

    8. Hipp hurra for Tyra!
      Så utrolig bra skrevet, jeg lo høyt for meg selv når jeg leste – kjenner meg såå igjen i hva du skriver – har selv ei rottistispe på snart 3 år som er klin lik 😉

    9. Gratulere så mye Tyra.
      En nydelig rottis<3 så kjekt å se di beskrivelse av henne for akkurat slik er min rottis også:)
      Og at til tross rasen er så gode med barn og forsiktige! Rottweilere har et ufortjent dårlig rykte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg