Plommesyltetøy

Etter frokost i dag gikk jentene og jeg ut for å plukke litt plommer. Jeg ringte bestemor for å snike meg til oppskriften hennes på plommesyltetøy etter å ha funnet alt for mange forskjellinge oppskrifter på nett. 
Oppskrift og oppskrift, eldre er mye flinkere til dette med en slump av ditt og en slump av datt, og så blir resultatet helt enestående. Jeg fikk i hvert fall en innførning i hvordan hun lager syltetøy og hermet etter beste evne. 

Mor fortalte at hun la plommene hele i en kasserolle, kun bittelitt vann i bunn for at de første plommene ikke skulle svi seg. Så var det bare å koke opp til plommene ble myke, i følge mor ble det bedre smak ved å la steinene til plommene være med under kokingen, så da stoler jeg på det. Steinene kunne jeg pelle ut etter hvert som jeg rørte rundt i grøten av plommer. 
Jeg brukte en stavmiksen for å fjerne klumper jeg da, haha, det var nok ikke etter boka! Så var det bare å blande inn sukker og frysetøy for at syltetøyet skal bli litt stivere og tåle lagring i fryseren. 

Syltetøyet måtte smaksprøves, og det var så vanvittig godt! NAM! 

Gamle tradisjoner er verdt å ta vare på ! 

Følg Speiltvillingene på Facebook – 

14 kommentarer
    1. Åh, det ser supergodt ut! 😀 Det er viktig å holde på gamle tradisjoner. Haha, jeg skjønner hva du mener med en dæsj av det og et hint av det :p
      Min farmor døde da jeg var 10 år og tok dessverre med seg oppskriften på “farmorkake” og “farmorbrød” med seg i graven. Mamma prøvde forgjeves å lage “farmorkake” til meg, men lykkes aldri. Nå er jeg 28 år og kjenner fortsatt smaken av farmorkake og farmorbrød hvis jeg kjenner godt etter. Jeg har ikke smakt det siden jeg var 9-10 år. Tips: Skriv ned slike oppskrifter 😉 🙂

    2. Hei
      Plommesyltetøy er magisk!
      Men bare enn ting, siden du har kokt syltetøyet så trenger du ikke fryse det, det kan da stå i kjøleskapet lenge.
      Hilsen Marie

    3. Cathrine Narum: Hihi, ja, skjønner det jo, de har jo ikke vokst opp med internett fulle av oppskrifter! HAHA.
      ÅH!! Der sier du noe, jeg må skrive med morbrødet! Elsker det brødet!

    4. :): Stivelse står på pakken 🙂 Sukker må smakes til, flere oppskrifter sier 1 kg plommer 0,5 kg sukker, men det hadde blitt litt for mye sukker for det supersøte plommene her 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg