Hjemmelagde Luer

I går våknet vi opp til en rimbelagt gårdsplass, så etter jeg hadde levert jentene i barnehagen dro jeg en svipptur til Stoff&Stil. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve å sy lua S&S har gratisoppskrift på, men ikke før i år er jentene store nok til å bruke slike luer. I fjor dro de like gjerne av seg lua, så da var det nødvendig med luer som hadde knyting under haka. 

Jentene har like utedresser i år, og derfor er det et “must” at de har forskjellige luer, votter og sko slik at det skal være mulig å skille de i fra hverandre. Jeg har rett og slett ikke klart å finne høstluer i hver sin farge i år, så da var det like greit å lage de selv. Nå kommer i hvert fall ingen til å ta feil av hvem de snakker til 😉 

To fornøyde frøkner før barnehagen i dag! 

Luene er veldig enkle å lage, og siden S&S har gratisoppskrift på luene, trenger jeg ikke dele hvordan de lages, det kan dere se HER.
Nå som jeg fant frem til gratisoppskriften så jeg også at de viser hvordan du kan lage dusk HER. Men siden jeg allerede har tatt bilder av hvordan jeg lager den og siden min har fyll så deler jeg også min dusk: 

1: Ta en liten remse med toalettpapir
2: Bløtgjør det og form papiret til en liten rund ball
3: tegn en sirkel på et fuskepelsstoff, og klipp ut. Klipp bare i stoffet slik at du ikke klipper i pelsen. 
4: sy med store sting rundt hele kanten
5: legg papirballen din i pelssirkelen 
6: stram til trådene og knyt de sammen slik at den lukker seg rundt ballen i midten. 
7: Sy dusken på lua. 

Jeg lekte meg også med bokstaver og nagler. Til det brukte jeg plast sjablonger, textil maling og stryke-nagler kjøpt hos Stoff&Stil. 

30 kommentarer
    1. Fine! Ser ut som dine er lengre enn de på bildet til stoff&stil, husker du hvor mye du evt la til på mønsteret? Og har du brukt str 2-4 år (tror jenta mi er ca like stor som dine)

    2. Har hatt tvillinger i barnehage før. Som var helt like og gikk i noenlunde samme klær. Utrolig kjipt for oss i barnehagen, og for barna som ikke får lov til å danne sin egen identitet og være lik seg selv på en måte. For barnehagepersonale er det kjipt å måtte gå helt bort til barnet for å se hvem det er. Hadde det vært meg hadde jeg foretrukket ulik farge på dressene og vanlige klær 🙂

    3. Mams: jeg tegnet ikke etter mønsteret, så det er jeg ikke helt sikker på, men på bilde til stoff og stil så ha de brettet opp kanten, så de er kanskje ca like lange 🙂

    4. Ingrid: de er alltid kledd slik at de skilles fra hverandre i barnehagen 🙂 når det kommer til ytterplagg er utvalget mindre, så da er det ikke alltid så enkelt å finne ulikt uten at den ene får en finere og dyrere dress eksempelvis 🙂

    5. Heisann…. kjempe søte luer men…. kommer jo ett men, men er ikke vondt ment… jeg synes d er litt riski med navn på fremsiden av luene eller på klær generelt men d er bare for hvis en fremmed kommer å ser navnet å sier hei “åså navnet” er det lettere for barnet å tro at de kjenner denne personen. Men veldig søte luer skulle ønske jeg var så dyktig som deg… ganske sjalu kan du si ☺håper ikke denne tilbakemld blir misforstått. Forstår veldig godt at d er kjekt for personalet å se forskjell

    6. Så søte luer! Jeg har også sett på den oppskriften, men har ikke rukket å prøve enda :p Jeg lagde et par tynne luer i fjor fra eget hodet, men dine er nok hakket finere 😉 Hehe.

    7. Så kjempesøte luer! Hva slags type stoff har du brukt? Ribb? Kan luene vaskes med den dusken på? Du lager så masse fint, kjempegøy å følge bloggen din! 🙂

    8. Så fine luer! Takk for tips om dusk av fuskepels, det skal jeg lage på en lue jeg skal strikke:)
      Har et spørsmål til deg. Jeg skal kjøpe meg symaskin og lurer på hva en trenger i tillegg til selve maskina (når en er nybegynner) ? Jeg tenker da på f.eks type sakser osv…

    9. Kan du blogge oftere eller mer om TVILLINGENE.. Hverdagen med tvillinger osv, tips/triks !! Skille deg litt mere ut fra andre vanelig unge mødre blogger..

    10. Du blogger så sjeldent for tida:/ Skjønner at du har mye å gjøre og vi kan ikke forvente at du skal ha blogginnlegg så ofte. Men synes det har gått lang tid mellom hver blogginnlegg idet siste:/

    11. Kristin: Tusen takk 🙂 ribb jersey ja. Ja, det funker fint, men dusken blir etter mange vask litt mindre pen 🙂 Har brukt samme pelsen på fleecedresser som er vasket mange ganger 🙂

    12. Mammatilto: Herlig. 🙂

      Jeg er litt usikker på hva som følger med den symaskinen du har i sikte, men da jeg kjøpte ny nå i sommer så fulgte veldig mye med, forskjellige syfot’er, sømspretter, undertråsneller med mer. Men tinge jeg bruker ved sying er :
      stoffsaks, målebånd, trådsneller i ulik farge.

    13. Nydelige luer! Jeg finner ikke oppskrifta, og kommer heller ikke inn på linken over.. Noen som kan prøve å linke til oppskrifta her?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg