Bloggleserne.

Over 400 000 sidevininger de siste 30 dagene, et mangfold av mennesker som kan si og mene om meg og mitt liv. Til tider kan tallet skremme meg, for hva vet jeg om deg? 

Jeg opplevde for to år siden et menneske som stjal mitt liv og gjorde det til sitt eget. Hen hadde laget en facebook-profil med et navn jeg ikke kjente til, men jeg kjente mer en godt hvem hen utga seg for å være. Bilder på bilder var lastet ned fra min samboers og min profil. Profilbildet var av meg og hen kunne dele et bilde på veggen sin av hesten min og fortelle om dagen sin i stallen. 

Personen bak hadde blokkert meg før jeg viste om profilen, men jeg ble tipset fra andre blogglesere, og leserene hjalp meg med å rapportere profilen til den omsider ble slettet. 

Jeg forteller deg gjennom ord og bilder hvem jeg er, og hva jeg gjør. Det er så klart bare bruddstykker av den totale virkeligheten, men over tid skal det godt gjøres å late som en er en annen enn den jeg utgir meg for å være. Jeg deler glede, men også sorg, så uansett om det bare er små deler av en hel hverdag så kunne jeg ikke løyet om hvem jeg er. Det skal sies at noen tenker større om meg enn jeg fortjener, for jeg er et helt gjennomsnitts menneske med både tempereament og andre negative sider. 

Tallet som indikerer hvor mange som er innom denne siden hver dag, er vanskelig å forstå. Kommentarfeltet mitt derimot er portalen min til dere lesere, for det er der jeg kan kommunisere med dere. Noen dager er jeg redd for å lese det dere har å fortelle, men så fort jeg oppdager at du ikke vil meg vondt så er kommentarene det beste ved å kunne skrive denne blogg. Kommentarene gjør leserne levende, flere av dere som kommenterer hyppig kjenner jeg igjen, noen vet jeg mye om, mens andre bare er et navn jeg skulle ønske jeg hadde et ansikt på. 

Det er en god del som legger seg under “anonym”, jeg misliker det. Årsaken er jo enkel, de som har noe negativt å meddele vil aldri stå inne for hvem de er, patatisk når de kan skrive direkte til meg. Men det er også de med positive tilbakemeldinger som skjuler hvem de er, personer jeg skulle ønske jeg kunne takket med et navn.

Jeg liker å kunne ha en dialog med de som leser om livet mitt, leserne er grunnmuren for bloggen, uten lesere ville bloggen for lengst forsvunnet i virvaret av den digitale verden. 

Jeg får titt og ofte noen kritiske kommentarer, men i all hovedsak er kommentarfeltet et positivt sted å være. Så fort jeg møter tøffere tider så “holder dere meg i hånden”, støtter og trøster meg. Dette viste dere senest det siste døgnet etter jeg publiserte min situasjon angående hesten min. I slike situasjoner er det så godt å ha dere, så betryggende og beroligende. Dere får meg til å le og dere får meg også til å gråte av vakre ord. 

Men en og annen gang dukker det opp en kommentar som får meg til å gråte av smerte, kommentarer som stikker så dypt at jeg blir redd for å se hva neste skriver. Slike kommentarer har desserre også den virkningen at de fester seg til hjernebarken i alt for lang tid. 

Jeg føler at noen følger med for å oppdage feil, og hele tiden begrenser jeg meg og sletter linjer jeg har skrevet i frykt for “å bli tatt”. Og jeg vet etter to år som bloggskribent at den miste feil blir oppdaget. Dette kan være et uttrykk, det kan være et bilde av mine barn med en skitten genser på. Det finnes ikke grenser for hva som kan bli oppdaget, og blir en “feil” oppdaget så får jeg høre det. 

Alle av oss, ja selv meg, irriteres over at bloggverden ofte fremstiller “det perfekte liv”, til tross for at vi vet at verden ikke er slik. Men rart er ikke det når det alltid finnes noen som ønsker å rive deg ned. Det er ikke for ingen grunn at Norges to største bloggere har stengt sitt kommentarfelt. 

Jeg har ingen planer om å stenge mitt, for som nevnt er dialogen med leserene av stor betydning for meg. Men det er trist at nettroll har så stor makt at de klarer å begrense virkeligheten slik den er. 

-baEVDDxhP
Takk til deg som gir tilbakemeldinger, eller stiller meg spørsmål. Takk til deg som gir ros, og deg som gir konstruktiv kritikk. 

 

 

63 kommentarer
    1. Herlig innlegg! Blogget selv aktivt før (på en annen plattform) og man kan virkelig få kommentarer som setter igang følelser fra alle ender av spekteret. De fleste kommentarene er jo fine, men så er det den lille andelen av folk som absolutt skal pirke på alt mulig og fortelle deg hvor dårlig du er. Vi er jo alle bare mennesker, det skader ikke å være hyggelige mot hverandre 🙂
      For det det er verdt så synes jeg at bloggen din er helt fantastisk. Det har aldri falt meg inn å tenke en eneste negativ tanke om noe av det du skriver 🙂

    2. Flott skrevet stine.
      Det er nok rett å slett mesunnerlse fra personene som skriver negative komentarer til deg, mesunnerlse på deg å ditt liv!
      Du er ei helt nydelig jente men verde søteste jenter, du er utrolig kreativ å flink på det meste 😀 prøv å se på det positive vi lesere skriver, det er bare synd på di netttrolla som kommer med negativt,di kan ikke ha det bra med seg selv.
      Stå på stine! Elsker å lese blogger din <3

    3. Du har en bra blogg leser hvert blogginlegg som jeg har gjort i 1 og en halvt år💙
      HILSEN ET BARN (11)

    4. Du er så sykt flink å skrive som sagt! Og jeg har aldri sett noe feil med bloggen din, den er helt perfekt!! Stå på, å ikke bry deg om de stygge komentarene, vet det er vanskelig. Men prøv. Du er fantastisk! <3

    5. Så utrolig fint skrevet, Stine! Du er så dyktig til å skrive, du skriver slik at det blir lett og avslappende å lese det du skriver! Jeg trenger ikke å lese noen setninger på nytt eller noe! Du er utrolig dyktig, og det skal du ta med deg videre, for jeg er garantert ikke den eneste som mener dette!
      Håper du får en helt fantastisk kveld, mange klemmer til deg og dine<3

    6. Jeg koser meg hver eneste dag når jeg klikker meg inn på bloggen! Du har en fantastisk familie, og jeg blir alltid i godt humør av innleggene dine, og bildene! 😁 Stor klem fra leser i Sarpsborg

    7. Du er et fantastisk menneske! Jeg finner nye blogger å klikke meg inn på hver uke. Blir så fort lei. Men, din blogg er den eneste jeg klikker meg inn på flere ganger i uken, hver uke. Stå på! Ikke la trollene gå inn på deg.

    8. Det er så utrolig dumt når folk skal ødelegge og være helt ufyselige på kommentarfelt… Altfor mange mennesker sier stygge og sårende ting, både på kommentarfelt og høyt i grupper.
      Du er jo også en av de mest jordnære bloggerene som finnes! Er så utrolig gøy å lese alle de forskjellige humørene dine og at man kan kjenne seg igjen og innse at man ikke er den eneste som føler seg skikkelig dårlig.
      Har jo fulgt bloggen din en god stund og kommentert i ny og ne, du har inspirert meg utrolig mye. Tusen takk for at du skriver den beste bloggen i Norge!

    9. Et godt og reflektert innlegg! Det er ikke bare bare når “hele Norge” skal mene noe om deg og ditt liv. Noen negative kommentarer stikker dessverre helt inn til beinmargen, men som du skriver er mesteparten heldigvis positivt 🙂

    10. Kjempeflott innlegg. Stå på videre. Jeg digger bloggen din. Du virker som et herlig menneske 🙂 En varm klem sendes nå direkte til deg 🙂

    11. Du er den eneste bloggeren jeg faktisk har blitt glad i! 😊
      Hvordan går det med jentene dine og de store sengene?

    12. Hei fine fine Stine ❤️
      Du gjør en fantastisk jobb både som bloggskribent og som Mamma ❤️ Jeg vil bare si at jeg alltid blir glad av å lese bloggen din. Godt skrevne tekster og fine bilder. Du er flink!

    13. Stine! Jeg har fulgt bloggen din en stund nå og jeg må bare få si at du er så god! Du er tøff som vil dele livets oppturer og nedturer med oss. Jeg blir alltid så glad når jeg ser at det er kommet et nytt innlegg. Du tar alltid opp interessante temaer og herlig blikk fra hverdagen! Stå på, du er god!:)

    14. Hei Stine.
      Må bare si at dette er virkelig er en av mine favoritt blogger. Det er så herlig å lese om din hverdag med jentene. Ønsker deg alt vel. .
      Kanskje litt rart spørsmål, men kan du legge ut en vidio med jentene enten her på bloggen Facebook Instagram eller Snapchat. Elsker de daglige innleggene dine på Snapchat. Blir så glad hver gang jeg ser det er noe nytt der

    15. …,,,
      Heia-:) jeg har vært så heldig å få fulgt me Bloggen din
      fra Begynnelsen.
      Jeg kommenterer innimellom.og jeg har valgt å være anonym pga personlige
      ting,har overhodet ingenting med deg å gjøre,og jeg har aldri gitt deg ‘slemme’
      kommentarer.Jeg må få sagt det att jeg blir veldig skuffet når jeg leser det du skriver om
      De som er anonym,att du aller helst ikke vil ha sånne som meg rundt bloggen din.
      Jeg ønsker deg å dine søte små alt godt,og jeg skal ikke lese Bloggen din noe mer!!!

    16. Bloggen din er den som gir meg mest inspirasjon, både på grunn av alle sy-oppskriftene og DIY-inleggene (som jeg digger), men også bare for den du er. Jeg kjenner deg jo bare gjennom bloggen, men har en bilde av deg som jeg liker utrolig godt! Du er så effektiv, energisk og positiv, og samtidig får man et nyansert bilde med at du også forteller om livets tøffe dager. Bloggen din gir meg inspirasjon, motivasjon og energi. Stå på videre, du er kjempeflink!! Jeg gleder meg til fortsettelsen 😀

    17. Cathrine Narum: Tusen takk, Cathrine 🙂 Ja, de kan stikke dypt, men så er det slike som deg da som får meg i godt humør igjen 🙂 Fine bukser du har sydd nå nylig forresten, var en liten tur innom #skolissykrok i går 😀 <3

    18. Sigrid: Åh, så hyggelig å høre 😀 Jeg vil jo nødig bli mislikt, det kommer ikke noe godt ut av det 🙂

      Du det går strålende, nå er de så fornøyde med å; “sove i stoj jenteseng” 😀

    19. Nathalie: Åh!! Herlighet, jeg er ikke det, bare en helt en vanlig jente på 172 cm, ops, jeg trur kanskje jeg skrøyt på meg en cm der, 171 🙂 Men tusen takk, det varmer veldig <3

    20. Ida Helene: Tusen tusen takk 😀

      Også jeg som til tider er alt for dårlig med snap! Phu, dagene flyr og mobilen blir glemt, det er vel kanskje egentlig en positiv ting, men. 🙂
      Grunnen til at det sjeldent er filmer her er fordi mr. mac ikke er spesielt glad i slik. Han henger seg opp og går i stå hver gang :((

    21. Hei Stine 🙂 takk for alt du deler, av “toppbloggerne” er du den eneste som jeg kan kjenne meg igjen i! Som mor til 2, hestejente, diy slave og ellers bare en ganske normal jente:)
      Ha en fin kveld/natt videre:)

    22. Mette: Nå vet jeg ikke om du kommer til å se svaret jeg skriver til deg, siden du skriver at du ikke skal lese bloggen min noe mer, men jeg svarer allikevel.
      Jeg har aldri sagt eller skrevet at jeg ikke vil ha “sånne som deg rundt bloggen min”.

      I innlegget står det skrevet: “Men det er også de med positive tilbakemeldinger som skjuler hvem de er, personer jeg skulle ønske jeg kunne takket med et navn.” , og med det mener jeg bare at jeg skulle ønske, slik som nå, at jeg kunne sagt, Mette: tusen takk for tilbakemeldingen.

      Om dette ikke er en forklaring god nok så må jeg beklage det.

      Jeg skrev vidre i teksten:
      “Og jeg vet etter to år som bloggskribent at den miste feil blir oppdaget. Dette kan være et uttrykk..”

      Om du mener at jeg ikke vil ha “sånne som deg” som bloggleser ut i fra denne teksten, så har du tolket mitt utrykk feil i mellom linjer jeg ikke har skrevet.

      Jeg håper du forstår, og beklager at du følte det på denne måten <3

    23. Synes det er så gøy å kommentere på bloggen din, fordi du alltid svarer alle 😀 Du har virkelig verdens beste blogg, vet ikke hva jeg kommer til å gjøre den dagen du slutter!!
      Men over til noe helt annet, jeg har et spørsmål jeg håper du kan svare på 🙂 Jeg er gravid (6+2 i dag), og har en merkelig følelse av at det er to der inne :O I tillegg synes jeg magen min allerede viser veldig godt! (Vet det kan være fordi man er oppblåst at man ser gravid ut så tidlig). Så jeg bare lurte på om du hadde noe mistanke til at det var to i magen før du fikk det bekreftet? Min mor er tvilling, så da er det vel kanskje større sjanse for at det er to? Vet du har skrevet noe om hvordan det er arvelig med tvillinger før, men husker ikke helt hvordan det var ^^, Er bare 18 år, men tenker at det kommer til å gå bra uansett om det skulle være to der inne 🙂

    24. Jeg synes du er utrolig flink med ord, blogg, jobb, kreativitet, studie og ikke minst det viktigste og kjæreste du har. FAMILIEN din:-) steng ute det negative og ta innover deg det positive. Det er i motbakke man blir sterkere og jeg lever av ordtaket; vær mot andre, slik du vil de skal være mot deg, og evig optimist<3 smil for hver dag som går så skal du se hvor mange venner du får:-)

    25. Syntest det virker som denne type jobb og sånn som kjendiser er virker veldig “bitter sweet” På en måte skulle jeg ønske og være en super rik/kjent person for EN dag, men for meg virker det som at disse livene betaler mer enn det er verdt. ( ikke rettet direkte til deg Stine)
      Men når man er en offentlig person så gjør folk opp seg meninger om stort og smått. Og for og ikke snakke om presset, eks: Caroline B E har en kjenpe fin blogg og inspirerer mange til og ta godt vare på seg selv.
      Hun lever det perfekte plettfrie liv.
      Haha jeg har prøvd utallige ganger, meeen ender opp med type “hjemme klær” med litt baby søl osv 😛
      Og huset da 😛 haha her er det leker og dyr, så ja 😀
      Poenget mitt er at mange bruker ordet missunnelse hele tiden og jeg tror ikke dette alltid er tilfellet.
      Men mange fremstår som så perfekte og det er da jeg tror noen reagerer, ikke nødvendigvis med misunnelse.
      Hvor slitsomt er det ikke og leve det perfekte liv da.
      Derfor er jeg så glad jeg fant DENNE bloggen for nesten ett år siden 🙂
      Her er det alltid hyggelig og komme innom og jeg blir så inspirert til og lage både klær og diy, Har selv rottis og en pus og barn og selv syntest jeg at du er kjempe flink med både dyr og mennesker 🙂
      Men savner litt fler diy innlegg da jeg ikke har helt teken på symaskina enda 😉
      Stå på Stine

    26. Fint skrevet, jeg liker bloggen din kjempe godt 🙂 leser bloggen din hver dag. Du er kjempe flink til å sy,jeg liker og å sy men er ikke så flink som deg 🙂 herlig blogg Stine 🙂

    27. Hei Stine,
      Jeg kommenterer aldri blogger, men jeg tenkte på det i går før jeg leste dette innlegget at jeg ville skrive en kommentar til deg. Ville bare fortelle deg at blant alle blogger der ute, så er det din som får meg i best humør. Det er noe hjemmekoselig og godt over din blogg!
      Jeg startet å lese ut av nysgjerrighet over navnet på bloggen. Aldri har jeg funnet mammablogger noe interessant, rett og slett fordi barn ikke opptar meg noe særlig for øyeblikket (selv om de nok vil gjøre det om noen år!). Men å lese om deg og din flotte familie (dyr inkludert) har fattet interessen min i større grad enn andre typer blogger. Det er noe med din formidlingsevne som er unikt – og det syns jeg du skal berømmes for. Jeg syns du virker så ekte og godhjertet, samtidig som du som nå deler med leserne at du ikke er et glansbilde. Det gjør deg jo bare enda mer inspirerende!
      Håper du får en kjempefin dag i dag! Lykke til med eksamen når den tid kommer, jeg krysser fingrene for deg! Jeg vet akkurat hvordan det er med det å grue seg… men nå er det ikke lenge til jul og et lite pusterom! 🙂

    28. Caroline: Så koselig å høre, det å svare er veldig viktig for meg 🙂

      Åh, gratulerer så mye! 😀
      Jeg ante ingenting før ultralyd i uke 20, men det var flere rundt meg som hadde en mistanke fordi magen kom så fort. Riktignok ikke så tidlig som du er nå, men i uke 12 var det en synlig babykul.

      Det kan være arvelig for deg om din mor er toegget tvilling. Det er toeggede tvillinger som går i arv på kvinnesiden, da den arvelige faktoren er at kvinnen slipper to og to egg ved eggløsning framfor ett som er mest vanlig. 🙂

      Eneggede tvillinger er ikke arvelig i følge forskning.

      🙂

    29. Iren: Elsker refleksjonen din rundt dette, jeg trur du har veldig rett.
      Jeg kan love deg at det ikke er plettfritt i dette hjem, men jeg flytter gjerne på rot for at jeg ikke skal få høre at barna kan få astma av klær som flyter rundt, for ja, så ekstremt kan det være.

      Flere DIY skulle jeg gjerne hatt selv, men dagene slukes i tidsklemma, men… I desember da blir det DIY på DIY, så jeg håper det kan veie opp litt for resten av tiden 🙂

    30. Andrea: Tusen hjertelig takk for tilbakemeldingen 🙂 Du kan umulig bli noe dårligere for hver gang du prøver, så en dag er du en mester bak symaskina 😀

    31. Du er eit forbilde med stor F! Kikker innom og leser her kvar dag. Takk for all inspirasjon du gir ved å vere deg. Gler meg alltid til nye blogginnlegg og du lyser opp kvardagen når du legger ut dine kreative påfunn og fine bilder av to flotte jenter med eit stort smil om munnen, du er ei flink mamma, stå på vidare 🙂 klem frå fastleser <3

    32. Idunn: Nå ble jeg så utrolig glad. Ble faktisk sittende å smile igjennom kommentaren din.
      Herlighet, så vanvittig koselig tilbakemelding! Tusen hjertelig takk <3

      Jula skal bli skjønn, og fra nyttår drar vi på ferie, så da skal jeg virkelig få samlet tilbake kveftene jeg mister av dette skolepresset 😀

      Ha en nydelig uke!

    33. Jeg har fulgt bloggen din siden høsten 2013, og har blitt avhengig av å titte innom så og si hver dag. Du skriver kjempebra, og bloggen din handler om så mye forskjellig som folk kan interessere seg i; barn, interiør/hobbyting, diy, hest/dyr, sying, foto, hverdag. Jeg har både barn, har hatt hest og drevet med det lenge, og elsker hobbysysler, så din blogg er midt i blinken for meg til å få inspirasjon 🙂 koser meg med å lese den! Ikke bry deg om negative kommentarer, prøv da heller å tenke på hvor vanvittig mange lesere du har som digger bloggen din. Jeg kommenterer aldri omtrent, men fikk lyst til å gjøre det nå 🙂
      Stå på videre 😀 du er en kjempedyktig og tøff dame! Og jentene deres er så nydelige 🙂
      – To-barnsmor fra Kongsvinger 🙂

    34. Elsker å lese bloggen din! Vær så snill og ikke bruk energi på nettrollene. De fortjener ikke tiden din. Det jeg liker best er at du er så produktiv og positiv, og at ikke bloggen din drukner i annonseinnlegg. Og barna dine blir jeg aldri lei av å lese om eller se bilder av <3 fortsett sånn du gjør!

    35. Hjelp, mamma er jo toegget tvilling :O Hun og søsteren er så ulike som det går an å bli 😉 Blir såå spennende å se om mistanken min stemmer, hihi!

    36. Stå på Stine! Drit i alle som berre har negativt å komme med! Du kan trøste deg med at livet deres er antageligvis så kjedelig at dei må få utløp på ein måte som går ut over andre. Digga bloggen din, og håper du fortsetter lenge! 😀

    37. Veldig enig med deg i det du skriver her, du er så flink med bloggen og selvom om du har mye å gjøre gjør du det bra! 🙂 Håper du får en fin Torsdag videre 😉 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg