DIY for små barn / DIY julekalender #5

I år har jeg lett etter DIY prosjekter der barna kan delta, og da helt ned i toårs alder, men det var ikke så enkelt å finne noe passende. For de fleste DIY prosjekter krever en litt større grad av finmotorisk trening og erfaring. Men så fant jeg det perfekte, og skapte en egen vri. 
Når jentene får male går de nesten i taket, for det å male er GØY! Og med litt voksenhjelp før malingen kommer på bordet kan selv en toåring lage et mesterverk som kan henges på veggen i etterkant. 

I dag har nemlig jentene malt sine kunstverk som vi har valgt å kalle “en snøstorm”. 

Og jeg viser dere fremgangsmetoden: 

Det du trenger er: Kontaktpapir på rull (fås kjøpt på bokbutikk eller i hobbybutikker), blyant, ark, tapetkniv, malelerret (jeg kjøpte stive lerret på europris), malepensel og maling. 


Det første du skal gjøre er å tegne en mal for motivet du ønsker på bildet ditt. Jeg har valg en snøkrystall, men det kan like gjerne være noe helt annet. Tegn malen på et ark. 

Slik er utgangspunktet for malen min. Jeg har skjært ut snøkrystalldelen med tapetkniv, men saks går også an å bruke. 

Så legger du malen på kontaktpapiret og tegner etter slik at du får hele malen på kontaktpapiret. 

Skjær ut motivet ditt med en tapetkniv. 

Mål ut hvor du skal ha motivet på lerrete. Jeg tegner de fire rombene i midten, for å legge arket riktig på når jeg fjerner papirsiden av kontaktpapiret. 
fest motivet på lerrete. Om du ikke har vært i borti kontaktpapir før, så virker det som et ark av teip, når baksiden fjernes er det bare teipdelen du sitter igjen med. 

Lerrete er klar for maling når motivet er limt på. 

Finn frem malingen og la barna leke seg, eller deg selv så klart! 

Jentene malte hele bildet sitt selv, jeg trengte bare å hjelpe til så vidt rundt kantene for å få mailing over hele bildet. 

Når maleriet er tørt er det bare å forsiktig rive bort kontaktpapiret. 

To stolte jenter av sitt eget maleri som skal få henge på veggen i stua! Hurra, så enkelt og så pent enda det er et mesterverk fra toåringer 😀 

– Få med deg alle DIY julekalender innleggene på facebooksiden til Speiltvillingene – 

25 kommentarer
    1. Jeg er litt spent på de husene du bygde rundt sengene til jentene, tror du kanskje vi kan få se en update på hvordan det ble? 🙂

    2. Ååh wow – dette var skikkelig fint! Med den her metoden kan jo til og med jeg bli “kunstner” haha! Du er så utrolig flink til å komme på kreative ideer altså, synes det er så inspirerende å lese alle DIY-innleggene dine 🙂

    3. Glimrende ide👌 Du er så flink md alt, blir så inspirert av deg😄 Kan du gi meg ide om hvilket andre mal jeg kan bruke?

    4. Takk for inspirasjon. Det ble jo kjempeflott. De klarer så mye bare man lar de prøve. Jeg og toåringen her i huset skal absolutt prøve oss på dette til neste helg 🙂

    5. reyhan: Tusen takk 🙂 Ide til en annen mal kan være alt mellom himmel og jord, så her får du finne ut hva du selv liker 😀 Og hvilket motiv du kunne tenke deg å ha på veggen 🙂

    6. Vet ikke om du har lagt merke til det eller om det er meningen men et bilde av tøfflene har kommet seg inn i dette innlegget, hehe 🙂
      Syntes du er veldig flink og blir veldig inspirert av bloggen din!

    7. Så fine! 🙂 Og det beste av alt er at man ser så stolte jentene er! Jeg trodde først du hadde klippet ut en snøkrystall og limt oppå, men dette var jo like smart.

    8. Tusen takk for dette innlegget! Jeg studerer barnehagelærer, så dette tipset skal jeg absolutt ta med meg videre, kjempefine bilder 🙂 God adventstid, liker bloggen din så godt 🙂

    9. Hei! Lurer på hva slags maling du har brukt? Synes resultatet av fargene ble så fint 🙂 er gravid så ønsker helt å bruke en så mild maling som mulig. Tror du vanlig akrylmaling kjøpt på hobbybutikk vil gi samme resultatet? 🙂

    10. T: Hei, malingen jeg har brukt er den som vist på bildet. Altså Vintage Matt Furniture Paint fra Panduro.
      Dette er vanlig akrylmaling, så ja, så du får nok samme resultatet av en annen akrylmaling også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg