DIY nissetroll / DIY julekalender #6

På stoff&stil sto slike nisser utstilt, og jeg falt pladask for de med det samme. Nissene er bare så utrolig kule, så jeg ble nødt til å sy de selv. Og siden de er veldig enkle å tegne mønster til og sy, så deler jeg fremgangsmetoden med dere: 

Du trenger:

– Stoff, jeg har brukt grove ullstoff, dette er relativt dyre stoffer, men det gir et veldig stilig resultat. Jeg har kjøpt 1,5 m med det lyse grå stoffet og 1 m av det mørke grå stoffet – Disse stoffene holder til i hvert fall 6 nisser som avbildet over, der den største nissen rekker over en meter over bakken, og den miste ca 60 cm over bakken. Alle stoffer uten stretch kan benyttes, og vil gi ulike inntrykk av nissene. 
I tillegg har jeg fuskepels fra stoff&stil, dette får du kjøpt på rull, og du trenger ikke mer en minstemålet på 25 cm. 

Matpapir på rull for å tegne opp mønster. 

Symaskin, saks, fyll og ris. 

Møster: 

Du kan kjøpe mønster på Stoff&Stil, men jeg er 100 % sikker på at du klarer deg like fint uten. For lua er en trekant med en svakt buet bunn. Kroppen er en fortsettelse på trekanten. Du kan selv velge hvor stor eller liten du ønsker å tegne mønsteret. Den største nissen her har en nisselue på 95 cm, og den minste 45 cm.
Så trenger du en sirker der omkretsen av sirkelen er like lang som bunnen av kroppen til nissen. I tillegg skjegg og to deler til nese. 

Begynn med å legge nesedelene rette mot rette og sy de sammen rundt den buede delen. 

Vreng nesen og ha litt fyll i slik at nesen ikke blir helt flat. Sy en søm som holder fyllet inne i nesa. 

Finn kroppen til nissen og legg skjegg og nese midt på kroppdelens fremside. Fest med noen nåler slik at det sitter fast. 

Sy en søm over skjegg og nese slik at dette blir festet til kroppdelen. 

Legg så nisselua rette mot rette på kroppen, og sy delene sammen. 

Da vil du få dette resultatet: 

Brett nissen dobbelt med retten inn og sy en søm langs langsiden. 

Ha nissen fremdeles på vrangen og sy bunnen fast til nissen, men la det stå åpent ved baksiden av nissen slik at du kan vrenge og putte inn fyll. 

Jeg har brukt et billig bomullstoff der jeg har klipt ut to deler i samme størrelse som det første sirkelen. Disse syr du sammen, la det stå opent 4 cm. Så fyller du posen med ris og syr igjen de fire cm.  

Nissens fyll: Mest vanlig er det å bruke fiberfyll (samme som er i puter) til å fylle en nisse som dette. Men siden fiberfyll ville økt prisen av disse nissene betraktelige valgte jeg å fylle nissene med sagflis jeg hadde liggende i låven. For hva nissen fylles med spiller egentlig ingen rolle. Sagflis kan kjøpes mye billigere enn fiberfyll.  

Til slutt legger du inn risposen, og syr igjen åpningen for hånd. 

Så enkelt har du hjemmelagd pynt og gaver til jul. 

Ha en god andre søndag i advent! 

– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebooksiden til Speiltvillingene – 

40 kommentarer
    1. Tips til alternativ til fiberfyll: IKEA selger puter til 7 eller 9 kr, hamstrer disse og bruker fyller i heklede bamser, så funker sikkert til disse også 🙂

    2. Så utrolig kule! Du har så mange kule og overkommelige DIY-innlegg! Og forøvrig min favorittblogg, du er så flink!
      Det er nesten så jeg vil komme med en kommentar om at det nesten er FOR mange bra DIY-innlegg du deler! 🙂 For åh, jeg vil så gjerne lage alle sammen, men så har jeg ikke tid, også glemmer jeg det, også er de forsvunnet langt nede i bloggarkivet ditt! Kan du kanskje lage et samleinnlegg med alle adventsprosjektene når du er ferdig?? Jeg prøver å lagre som bokmerker, men det er så mye jeg vil lagre! Og lage!
      Du inspirerer 🙂

    3. Åh herlighet Stine – disse nissene var nydelige! Helt siden jeg så slike nisser med “lua ned i øynene” for noen år siden har jeg vært helt hodestups i dem, haha. De er SÅ søte! Har en kjøpt en sittende på bokhylla ved siden av meg nå, haha. Veldig artig å se fremgangsmåten på hvordan man kan lage slike nisser selv. Det blir jo både mye mer personlig enn dem man kjøper på butikken og trolig en hel del billigere også! Jeg må virkelig prøve dette en gang. Listen med ting jeg må lage som du inspirerer meg til blir bare lenger og lenger den, hehe. Ha en fortsatt strålende søndagskveld! 🙂

    4. Kan du ikke ha en house-tour en gang?☺️ Utrolig spent på se hvordan huset ditt ser ut, på grunn av all den fine pynten du lager💗

    5. Supersøte nisser, fikk lyst å lage noen selv! 😄
      Et tips til å få tak i billig fiberfyll (til senere prosjekter) er å kjøpe Slån puter på Ikea til 9kr stk og sprette opp. Mye fint fiberfyll som kan brukes til f.eks sengeslanger og babyreder. Og om en skal ha platevatt så kan en kjøpe Myskgräs dyne fra Ikea 👍🏻

    6. Jeg har laget nøyaktig de samme nissene hele rom jula. Det er flere som har bestilt dem i Julegave. Kan nevne at du også kan bytter ut skjegget med litt flott rødt og hvit julestoff, flette et par garnfletter og fester på, så har du Nisse- mamma også 🙂

    7. Camilla Malvine: Tusen takk, kjempehyggelig å høre!

      Åh, så god du er. Alle innleggene havner jo i katekorien DIY julekalender, så der burde det ikke være så vanskelig å finne tilbake 🙂 Hvis ikke kan du jo skrive ned hva du vil lage til senere og søke det opp i søkefeltet øverst til høyre (dataversjon) 🙂

    8. Så tøffe dom var!Henn er det du kjøper stoff, når du syr kleder til ungane dine? Eg fekk så lyst til å prøve å sy litt sjølv.
      Veldig bra blogg, du er veldig kreativ, kjempeartig å følge deg 😀

    9. Kunne du ha linket til stoffene du har brukt? både her og i bukse-innlegget? prøvde å finne fuskepelsen, men, men er så usikker på hvilken du har. Btw, knall julekalender, likte denne bedre enn den i fjor *tommelopp* (mulig fordi det er en blanding av ting, også som ungene kan lage:))

    10. Så fiiine nisser! Kan du skrive hvilket stoff du har brukt? Eventuelt link? Syns det er så vanskelig å finne stoff på stoffogstil.no da jeg ikke ser tykkelse osv.

    11. Hei! Jeg har aldri kommentert hos deg, men syns det var på tide nå. Jeg har lært meg å sy pga deg!! Har kjøpt flere mønster fra Stoff og Stil, men aldri forstått hvordan jeg skal bruke de. Dine mønstre og fremgangsmåter er fantastiske, så forståelige og lette å følge. Nå har jeg nettopp sydd to slike nisser, og de ble så søte! Da var julegaven til besteforeldrene mine i boks 🙂
      Jeg ville bare si TUSEN takk for alt du deler, både interiør, DIY, syoppskrifter og familieliv. Desidert favorittbloggen!!
      Ønsker deg og dine en god førjulstid.

    12. Cecilie: Jeg prøver å gjøre det når jeg husker og har tid, men poenget er at det skal være tips til hva som kan lages, det som er gøy da er å bruke egen kreativitet på stoffer for å få det til å bli “din” stil 🙂

      Men på nissene er det: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4826&ArticleId=30585
      http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4827&ArticleId=16938
      http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4860&ArticleId=34738

      Buksa: http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=12623&ArticleId=36382

    13. Tonje: Jeg ble så lykkelig inni meg av tilbakemeldingen din 😀 <3 Tusen tusen takk, det er slike tilbakemeldinger som dette som gjør at jeg elsker å dele fremgangsmåter og mønster.

      Og hvis det er noen trøst så forstår jeg svært lite av fremgangsmåtene til stoff og stil selv 😛

      Tusen takk, og god førjulstid til deg også 😀

    14. Hei😊
      Kanskje helt feil tid å lage disse, men jeg har lyst til å prøve meg på dem. Men jeg er veldig usikker på hvor bred lua skal være nederst. Hvis du husker, hvor bred hadde du lua nederst når du lagde nissene?😊

    15. Hei Stine.
      Du e så kreativ og full av nye prosjekt hele tiden. Har satt meg som mål og lage noen slike nissa som du har laga her. Prøvde og gå inn på stoff&stil for å kjøpe mønster, men de selges ikke lengre. 😕
      Har du mulighet og sjekke hvor bred luene er nederst?
      Virkelig flott blogg du har. 😊👍🏻
      Mvh Angelica

    16. Angelica: Det har jeg dessverre ikke muligheten til uten å dra fram all julepynten. Men det er egnetlig helt valgfritt hvilken størrelse du vil ha i bunnen. Lag de gjerne litt forskjellige 🙂

    17. Hei!
      Ville bare stikke innom og si at du er utrolig dyktig og flink! Nå har jeg sydd to slike nisser, og har 4 til ferdig klippet. De blir jo kjempefine!
      Du inspirerer virkelig når det kommer til å både sy og lage andre kreative ting. Hadde det ikke vært for sy-oppskriftene dine som ligger på bloggen her hadde jeg aldri satt meg ned for å prøve å sy, men fytti så gøy det er når en får det til!
      Stå på, du er utrolig god <3

    18. Har du et tips til hvordan man skal få flisa så fast at de står av seg selv? Hva bruker du for å “stappe” dem?
      Har sunn slike nisser, men får ikke stappet dem ordentlig 😔

    19. Hei Stine 😊. Disse var kjempefine. Har du mulighet til å sjekke hvor brede luene er nederst, og hvor høy kroppene er?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg