DIY nissetroll / DIY julekalender #6

På stoff&stil sto slike nisser utstilt, og jeg falt pladask for de med det samme. Nissene er bare så utrolig kule, så jeg ble nødt til å sy de selv. Og siden de er veldig enkle å tegne mønster til og sy, så deler jeg fremgangsmetoden med dere: 

Du trenger:

– Stoff, jeg har brukt grove ullstoff, dette er relativt dyre stoffer, men det gir et veldig stilig resultat. Jeg har kjøpt 1,5 m med det lyse grå stoffet og 1 m av det mørke grå stoffet – Disse stoffene holder til i hvert fall 6 nisser som avbildet over, der den største nissen rekker over en meter over bakken, og den miste ca 60 cm over bakken. Alle stoffer uten stretch kan benyttes, og vil gi ulike inntrykk av nissene. 
I tillegg har jeg fuskepels fra stoff&stil, dette får du kjøpt på rull, og du trenger ikke mer en minstemålet på 25 cm. 

Matpapir på rull for å tegne opp mønster. 

Symaskin, saks, fyll og ris. 

Møster: 

Du kan kjøpe mønster på Stoff&Stil, men jeg er 100 % sikker på at du klarer deg like fint uten. For lua er en trekant med en svakt buet bunn. Kroppen er en fortsettelse på trekanten. Du kan selv velge hvor stor eller liten du ønsker å tegne mønsteret. Den største nissen her har en nisselue på 95 cm, og den minste 45 cm.
Så trenger du en sirker der omkretsen av sirkelen er like lang som bunnen av kroppen til nissen. I tillegg skjegg og to deler til nese. 

Begynn med å legge nesedelene rette mot rette og sy de sammen rundt den buede delen. 

Vreng nesen og ha litt fyll i slik at nesen ikke blir helt flat. Sy en søm som holder fyllet inne i nesa. 

Finn kroppen til nissen og legg skjegg og nese midt på kroppdelens fremside. Fest med noen nåler slik at det sitter fast. 

Sy en søm over skjegg og nese slik at dette blir festet til kroppdelen. 

Legg så nisselua rette mot rette på kroppen, og sy delene sammen. 

Da vil du få dette resultatet: 

Brett nissen dobbelt med retten inn og sy en søm langs langsiden. 

Ha nissen fremdeles på vrangen og sy bunnen fast til nissen, men la det stå åpent ved baksiden av nissen slik at du kan vrenge og putte inn fyll. 

Jeg har brukt et billig bomullstoff der jeg har klipt ut to deler i samme størrelse som det første sirkelen. Disse syr du sammen, la det stå opent 4 cm. Så fyller du posen med ris og syr igjen de fire cm.  

Nissens fyll: Mest vanlig er det å bruke fiberfyll (samme som er i puter) til å fylle en nisse som dette. Men siden fiberfyll ville økt prisen av disse nissene betraktelige valgte jeg å fylle nissene med sagflis jeg hadde liggende i låven. For hva nissen fylles med spiller egentlig ingen rolle. Sagflis kan kjøpes mye billigere enn fiberfyll.  

Til slutt legger du inn risposen, og syr igjen åpningen for hånd. 

Så enkelt har du hjemmelagd pynt og gaver til jul. 

Ha en god andre søndag i advent! 

– Følg alle DIY julekalender innlegg på facebooksiden til Speiltvillingene –