De var utslitt – for julen har startet…

Jeg kjørte bilen med begge jentene i baksetet, vi var på vei hjem og klokken var blitt mye. Jeg spurte etter noen minutter langs veien i den mørke bilen; “er dere våkene?”, men det var ingen svar å få. 
Da vi kom hjem tenkte jeg over hvordan jeg skulle løse situasjonen med to sovende barn i bilen. Skulle jeg ta med et barn inn, skrifte og legge henne. Kanskje hun ikke våkner om bytter om til pyjamas i sengen – tenkte jeg. Men kunne jeg la mitt andre barn vente i bilen? Jeg ombestemte meg og bar de søvnige kroppene inn og la de på sofaen. 

Etter noen minutter var de begge på plass i sengen sin, med dynen pakket godt rundt kroppen. Jeg spurte hvilke sanger vi skulle synge for natten og de ønsket seg “på låven sitter nissen”, “trollmor” og “purr purr”. Jeg sang og de sang til vi til slutt var ferdig med den tredje sangen og jeg sa: ” God natt mine skatter, sov godt og drøm søtt, jeg elsker dere høyere enn himmelen.” 

Så ble det helt stille. Deres kropper var utslitt,  og hodet utmattet. Helgen var over og det var ingen ting igjen å hente, for julen har startet. Selv var jeg utmattet etter julebordet dagen i forkant. 

I vårt tilfelle av at klokken var mye, så var den bare pasert 19:30, det vil si 30 minutter over normal leggetid for barna. Deres energi som i bilturen indikerte “no battery”, var blitt brukt opp etter en dag med peppekakebaking sammen med 12 andre familiemedlemmer. Det hadde vært en dag hvor latter satte kramper i ansiktsmuskelaturen og mel og melis dekte store deler av kroppen. 

For et annet barn kunne helgens utmattelse vært et resultat av frykt og dype sår. Usynlige arr for resten av deres liv. 

Det er jul! Årets beste måned for de fleste, men den verste for alt for mange andre. Det gjør vondt å tenke over de flere tusen barn her i Norge som gruer seg til denne måneden. 
Jeg nevnte at jeg var på julebord dagen i forkant, og jeg følte meg fyllesyk hele dagen. Det var bare et resultat av for lite søvn, for jeg valgte brus fremfor alkohol den kvelden. Det var flere som ristet på hodet da jeg viste frem colaglasset i det jeg fikk tilbud om den ene drikkevaren etter den andre, men jeg ble også møtt med respekt og forståelse da jeg begrunnet mitt svar. 

Jeg er småbarnsmamma, og blir antagelig vekt av to prinsesser mellom 7 og 8. Det betyr ikke at jeg ikke kan ha det like gøy ute med kolegaer og venner, men det betyr at jeg gjerne vil velge bort giften for å kunne ha det gøy med de viktigste personene i livet mitt dagen etter. 

Rus og fattigdom er årsakene til at mange barn gruer seg til julen. Jeg kjenner det går kaldt igjennom kroppen min, jeg kjenner meg så maktesløs for at jeg ikke kan redde julen til de som har det ille. 

Julen skal være varm av latter og julelys, julen skal gi magesmerter av for stort inntak av julemat og slikkerier, julen skal hindre nattesøvnen i iver etter å stå opp dagen etter. Det er det som er jul. 

Men for så alt for mange så er det ikke jul, det er vinter. Det er kulde og mørke, som gir redsel og tårer. 

…. 

 

 

19 kommentarer
    1. Utrolig bra skrevet, helt fælt at mens vi kan ha det så godt at det er noen som ikke har det. Viktig og tenke på de også i tider som denne! Utrolig skjønne jenter du har. Ha en fin dag 🙂

    2. alkohol er godt, men jeg må ha kjempemye for å bli full beruset. Elsker alkohol og det kommer jeg alltid til å gjøre

    3. Åh.. får tårer i øynene. Såklart for de barna som gruer seg til måneden som kan være den værste i året, men også fordi du som faktisk når ut til mange mennesker velger å skrive om det. Håper så mange som mulig bidrar på en måte for å gjøre julen bedre for de som gruer seg. Vi har halvert summen på alle julegavene i år og skal bruke resten på julegaver til barn som ellers ikke ville fått noe. En dråpe i havet da gavene ikke er det som betyr mest.. Skulle ønske det var mulighet til å gi trygghet og kjærlighet til alle som trenger det <3
      Takk for at du bruker stemmen din gjennom bloggen på denne måten. Har lest den lenge nå, og det kommer så tydelig frem at du er et menneske det bor mye godt i <3

    4. Jeg smilte da jeg leste begynnelsen av innlegget ditt, men smilet ble borte da jeg nærmet meg slutten 🙁 Det er helt forferdelig å tenke på hvor mange barn som har en utrygg oppvekst. Både i julen og resten av året <3
      Veldig søte pepperkakejenter forresten 🙂

    5. Man kan fint kose seg med et glass vin til maten uten å bli fyllesyk dagen etter. 🙂 Alt med måte. Jeg respekterer valget ditt altså, bare syns det er rart at det må være nulltoleranse eller fyll. 🙂

    6. Thea Andersen: Så godt å høre <3 Jeg har lyst til å starte en tradisjon med barna mine som ei barnehage assistent fortale meg, og det er å rydde i alle leker til barna i desember, og sammen velge ut en rekke leker som skal gis bort til barn som trenger det mer. På julaften vil de få så mye nytt, og da er det viktig å lære dem at julen også handler om å gi.

    7. Irmelin: Jeg har ikke nulltoleranse, men siden vi var ute så var det lettere å kunne ta bilen hjem etterpå fremfor å betale for taxi etter noen glass med vin 🙂

    8. Det skjønner jeg. Det valget tar jeg også ofte. Jeg har absolutt ikke behov for det ene glasset så ofte er det mye enklere å bare kjøre selv. 🙂 jeg syns formuleringen din antydet at valget stod mellom alt eller ingenting. Men jeg tror vi er helt enige. 🙂 forøvrig et viktig tema du tar opp. ALLE barn burde glede seg til jul og det er helt forferdelig å tenke på alle barna som får julen ødelagt av foreldrene sin rus 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg