DIY Duftbeholder / DIY julekalender #10

Jeg delte duftbeholdere på bloggen i fjord, men jeg kan ikke annet enn å gjøre det i år også. For etter at en mus antagelig har dødd i en av veggene her hjemme så ble jeg nødt til å lage meg en duftbeholder med det samme!Det Det utrolige er at den svake eimen av kadaver forsvinner så fort duftbeholderen har blitt varm og damper fra seg den skjønneste lukten av jul! Appelsin, kanel og nellik ♥

Det er så utrolig enkelt, og mye billigere enn et duftlys som faktisk lukter godt. 

Alt du trenger er en beholder som tåler varme, en varmekilde, det kan være en ovn eller det kan være en telysvarmer til mat. 
Hvilke dufter du liker er opp til din nese, men blandingen av appelsin, kanel og nellik gir den ultimate juleduften. 

Jeg tenker at en duftbeholder både er noe du kan ha i stuen som pyny ved siden av den praktiske delen ved duften, men en duftlysbeholder er også en veldig koselig vertinnegave om du skal på besøk. 

Da kan det være koselig å gjøre litt stas på utseende.

Skrell appelsinen i spiral. 

Snurr den sammen

Bruk en limpistol til å feste enden. Brukt godt med lim og trykk blomsten på bunnen. 

Fyll beholderen med nellik og kanel..

Så legger du tilslutt appelsinen i beholderen og fyller opp med vann. 

Når beholderen blir varm dampes lukten ut i rommet. Beholderen fylles med vann før den damper seg tørr, og det holder seg godt i en ukes tid. 

– Se også fjordårets duftbeholdere – 

24 kommentarer
    1. Det der var ett supert tips 😁 vi har og litt ptoblemer med mus som dør i veggene (sånn er d og bo på gård/landet) så i morgen blir d DIY på meg 😉
      Men tåler det glasset og stå rett på peisen,eller bare varmer du det der og tar d vekk??

    2. Ååh lukten av appelsin og nellik er såå julestemning <3 Denne DIY'en har jeg skikkelig lyst til å lage! Lo forresten for meg selv av den fine setningen "eimen av av kadaver", haha. Den lukten er virkelig ikke deilig, så forstår behovet for duftlys godt 🙂

    3. PSSSST! Velment råd fra en frilansjournalist:
      Det heter i fjor, og fjoråret. Ikke fjorD. Fjord er noe helt annet 🙂

    4. Er det glass fra IKEA du har? Hvordan vet man at det tåler varme?
      Nå har jeg tenkt på denne siden du delte i fjor, så nå må jeg lage en selv 🙂

    5. Hahaha, beklager, men jeg måtte le litt av den døde musa i veggen :p Huff, det skal ikke være greit å bo på gård! :p Vi merker også musene i veggene/taket noen ganger, men ikke så ofte heldigvis. Du får lage en sprekk i veggen og sende inn en av pusene 😉
      Så fin duftbeholder! Ja, jeg kan tenke meg den lukter godt av jul! 😀

    6. Det var lurt. Krydder er jo en del billigere enn om man kjøper en vanlig “romduft” 🙂 Og julelukt gjør det som regel ikke så mye om den ikke varer så lenge.
      Stjerneanis er fantastisk god lukt av også. Kanskje det passer i lag med 🙂

    7. Cecilie: Ah!! Hater hater hater det. Men hva gjør man. Kan jo ikke rive ned veggene for å lete etter en nål i en høystakk! 🙂

      Dette glasset tåler å stå på oven, men det blir ikke så varmt at vannet koker når den står der.

    8. Hanne: Nei, vet egentlig ikke hvor det kommer i fra. Det er sikkert forskjell på ovner også, for i slik dette glasset står blir det ikke så varmt av vannet koker. Men du kan bruke en ildfast liten form, den gjør samme nytte og da vet du at den tåler varme 🙂

    9. Ja det er gruuuuuusomt, her er de i veggene på loftet OG i boden 😭😭😭 heldighvis for oss er d mulig og gjøre noe med, MEN ikkje før vi har råd til å bytte kledning og musesikre under kledningen..
      Men med ditt supre tips slipper vi hvertfall lukten 😉😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg