Julefred eller julepes ?

Det forevige bilde av julen som stammer fra et sted langt tilbake fra den spede barndom, vet du hva jeg snakker om? La meg ta deg med på et lite øyeblikk av julens bilde: 

Familie, lykke, sommerfugler i magen, forventninger, tid, julesendinger på tv, mye av det usunne, gaver og ekstra flotte hjem. 

I år bristet alle minner om den perfekte høytiden, jeg vet ikke om jeg har følt så mye annet enn et evig stess, redsel for måtte avlyse julen, og mang en søvnløse netter på rad og rekke. 
Hverken har det skjedd meg noe illebefinnende eller sårt, det har bare vært mangel på tid og en jul som kom fortere enn jeg rakk å løpe. Så medlidenthet håper jeg ikke på å møte, men denne julen har gitt meg perspektiv. 

Jeg skjønner for alvor at julen er barnas høytid, de perfekte bildene på julen stammer fra den gangen vi kunne sveve på skyene mot nordpolen. Vi kunne slenge oss på sofaen med julekaker og se kalenderepisodene. Tid var noe det var alt for mye av, for hva kunne vi vel ikke gjort for å få julen til å komme litt fortere da begynnelsen av desember traff oss? 

Jeg skjønner at det er på tide å takke mamma og pappa for alle de gode juleminnene jeg har fått. Jeg må også takke for at dere gjorde så mye bare for at min søster og jeg skulle elske høytiden over alle høytider. 
Takk, mamma og pappa, lite viste jeg om hvor mye tid, energi og penger som lå bak en hver julefeiring for oss som bare gikk og gledet oss over hva som var i vente. 

 

Nå er klokka 23:30, og det er lille julaften. 
Det kommer ingen bilder fra meg i dag, for jeg vet ikke hvilken krok jeg kunnet tatt et bilde som tilfredstiller julebildet. Her står huset fremdeles på hodet, og enda venter de siste pakkene på å bli ferdig. 

Nå er det på tide å fortsette julestresset, og kanskje, men bare kanskje kan julefreden senke seg over meg når julen ringes inn i morgen klokken 17.00

Håper for guds skyld at dere der ute er i bedre rute enn denne mammaen med stresskviser og svette armhuler! 

Gledelig jul 🙂

 

2 kommentarer
    1. Uff da, så kjedelig når det bare blir stress! Jeg håper du kom i mål med det viktigste og at dere bare koser dere og nyter dagen. Spesielt jentene! 🙂
      God jul til dere alle! 🙂

    2. God jul til deg og dine. Merkelig nok så kommer alltid julefreden til slutt likevel, uansett hvor mye stress man har hatt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg