Nyttårsforsettene..

De gjeve nyttårsforsettene er vel alt i full sving hos mange? Jeg vet med meg selv at jeg hvert år tenker over de tingene jeg burde bli flinkere til, og lager meg noen nyttårsforsetter, selv om de så langt ikke har holdt stand ut året. En ny uke byr på nye utfordringer, men det er noe ekstra stort med et helt nytt år i vente. 

Alledrede har vi kommet til 10. januar, men siden vi har hatt en lang juleferie i år, så er det ikke før i dag at jeg tenker at nå starter hverdagen igjen. 
Det betyr også at jeg ble nødt til å lage meg noen nyttårsforsetter om jeg i det hele tatt skal ha et håp om å bli litt bedre på det jeg er helt elendig på. 

KLESVASK

I år skal jeg prøve å ta kontroll over klesvaska, for her i hus har klesvaska ledd av meg gjennom hele året, mens jeg har kuet meg under med bøyd nakke. 
Jeg er ikke så dårlig på å vaske klærne, men etter at tørketrommelen har tørket hvert et plagg (fordi jeg er for lat til å henge opp vaska), så havner den i en egen reneklær-haug. Den reneklær-haugen har hatt en tendens til å bygge seg opp til et ubestigelig fjell. Det eneste det fører med seg, er en evig frustrasjon hver gang jeg må finne frem klær til barna eller meg selv.
Så mye tid jeg har brukt på å lete etter klær i klesfjellet, kunne jeg helt sikkert halvert på tiden det tar å brette hver klesvask etter tørk.

I år skal hver vask brettes før neste går i tørketrommelen!!! Så får vi se hvor lenge det varer.

UKESHANDLING

Tenk at jeg handler hver dag!! Hver dag vrir jeg hodet av meg for å finne på en spennende middag. At jeg handler hver dag må være det som irriterer meg mest i hverdagen, og det virker kanskje som et lett sak å løse, men tro meg – jeg har prøvd å få til ukeshandling i et år uten spesielt gode resultater. Det er ikke bare slitsomt å finne på mat hver dag, jeg bruker også så vanvittig mye tid på å reise innom butikken hver dag, for ikke å snakke om at pengebruket på mat blir skyhøyt av denne amatørhandlingen, og alt for mye mat blir kastet.

I år skal ukesmenyer skrives hver søndag, jeg gleder meg til å se hvor mye tid og penger jeg kan spare på dette, for ikke å glemme frustrasjonen over å komme på en god middag mens jeg står i butikken som en torsk og måper. 

PLANLEGGING

En annen ting jeg må bli mye flinkere til. Jeg fikk en kraftig smell de to siste månedene før jul hvor jeg innså at tiden ble alt for knapp i forhold til alt jeg skulle blitt ferdig med. Jeg kom i mål, men jeg var totalt utslitt på slutten og da det roet seg ble jeg syk av utmattelsen. I år må jeg prioritere slik at jeg ikke blir sittende med mer enn jeg faktisk klarer å få gjort uten å måtte kutte ned på nattessøvnen. 

BAXtS4hDxou

Det var vel de tre viktigste nyttårsforsettene mine, så kanskje jeg kan få høre dine? 

 

 

 

33 kommentarer
    1. Tips til planlegging av middag: Sett deg ned en dag, og skriv opp retter dere liker og er greie å lage + kanskje noen nye (+ ingredienser) . Så skriver du en 2-4ukers plan for middagene. Gjerne litt sånn at du får brukt opp det du kjøper den uken. Det gjorde jeg, endrer innimellom og holder meg ikke til den slavisk, men den hjelpe slik at jeg kan bare handle inn for en uke. Fungerer for meg og samboeren, og vi vet at vi får i oss noe grønt og grei næring.

    2. Veldig gode nyttårsforsetter, har samme problemene jeg også 😊 utfordrer deg til å skrive ukesmenyene her på bloggen hver søndag. Når du skal vise de frem må de jo skrives, og det kan hjelpe mange av oss andre småbarnsmødre her ute😊

    3. En lur måte å få ned middagspris og tiden i matbutikken er å Vær flink å bruk fryseren. Kjøp mer enn en av middagsting på tilbud og/eller til vanlig pris og frys ned. Etterhvert får du et ok utvalg av ting dere bruker og liker i fryseren og du kan gå i fryseren kvelden Før og bestemme middag av det du finner i stedet for å kjøre innom butikken hver eneste dag. Så må du selvsagt ha noen greie grønnsaker i kjøleskapet og/eller i fryseren til enhver tid også. Når det gjelder klesbretting har jeg ofte store hauger selv, men synes det er greit å ta ut av tørketrommel, legge det som er i vaskemaskin over i tørketrommelen, legge ny vask i vaskemaskin og deretter brette det som jeg tok ut av tørketrommelen, føles veldig effektivt 😆 nu for tiden er jeg fri for tørketrommel siden den tok natt Før jul, og i helga knekte kidsa tørkestativet. …😄

    4. Hei! Vil anbefale deg å skrive ned alle middagsretter du/dere kommer på!
      Da er det mye enklere å lage meny😊 Her planlegger jeg gjerne ( i gode perioder dog… ) for 4 uker av gangen.
      Bruker en “mal” på minst 1 fiskemiddag, 1 kjøtt , 1 suppedag , en kjapp/lett middag , 1 til rester , veldig ofte taco iløpet av helga , + en “søndagsmiddag. Da står du igjen med 1 dag som er valgfri. Ofte må man på butikken å fylle på med brød og melk iløpet av uka så da er det greit å kunne ta noe man har lyst på😊

    5. Jeg har ingen nyttårsforsetter og har ikke hatt det på veldig mange år. Jeg tenker at dersom jeg bør endre på noe gjør jeg det med én gang i stedet for å vente til mandag, neste måned eller neste år. Jeg skjønner at mange trenger nyttårsforsetter, men jeg vil ikke ha det. Jeg synes det f.eks er superteit med “januartrenerne” som nitrener i januar, for så å droppe ut fordi de har gått lei allerede i februar :p
      Jeg burde også bli flinkere til å planlegge middager og ukeshandle. Jeg handler ca. 2-3 ganger i uka. Men det er IKKE et nyttårsforsett 😛 Haha *ler av megselv*

    6. Vi var veldig flinke til å handle en dag i uka, men da jeg blei så utmatta av skolen tok det helt slutt.. Satser på å få det i gang. Vi beregna også restemat dager i uka på ting vi viste ikke ble spist opp, veldig deilig å ikke ha kjøleskapet fult av restemat i lengre tid!

    7. Et lite tips til det og ukes handle ( noe jeg har gjort I mangen år ) ikke start med en uke men gjerne mandag til torsdag og torsdag til mandag øk gradvis dagene du handler for slik at en bli vandt med hvor my melk osv det går på den tiden en handler for. også ikke fly på butikken med en gang noe er tomt bli vandt med har vi brukt det opp må vi finne på noe annet. Vi handler for ca 10 dager om gangen og da er det gjerne litt stusslig på slutten men vi får brukt opp all maten Før en ny handling .

    8. Å gå fra å handle hver dag til å handle 1dag i uken kan kanskje bli litt mye, hva med å starte med shopping på mandag som gjelder for man-tor, og deretter ny shopping på fredag som gjelder for helgen? Greit å handle litt frisk frukt til helgen også som holder helt til matboksene skal lages på mandag.

    9. Jeg har aldri lidd av klesvasken. Tror dette er en vanesak man bare må legge seg til for at det skal fungere. Noe som hjelper veldig er å brette hvert plagg en tarutav maskina. Eller ta ut et par plagg om gangen og brett dem før du tar ut mer. Og hemmeligheten er å få klærne plassert i skap, da får man plutselig oversikt på vaskerommet også 🙂

    10. Kjenner meg alt for godt igjen med dette med klesvask. Så dette havnet selvsagt på listen over nyttårsforsetter. Det andre nyttårsforsettet går på mammarollen – jeg skal bli flinkere til å leke med mini på hans primisser. Han er 2 år, og jeg har merket så veldig i det siste at jeg er sliten på ettermiddagene etter skole og jobb, og har fort for å sette meg i sofaen. Jeg er også fæl til å si “du må ikke gjøre sånn med leka, da blir den øderlagt” om han kaster og vender på alt. Så der skal jeg prøve å skjerpe inn, hvis han vil snu togbanen på hodet, så kan han vel det 😉

    11. Jannicke: Fryseren er et problem i min verden, den er alltid full, fordi jeg aldri husker å ta opp mat fra den 😛 Men med planlegging er det lettere 🙂

    12. Kine: Kjempe smart 🙂 Tenker også at om jeg klarer en ukeshandlig så er det greit å ta et par små turer for det som mangles og litt ferske råvarer til helgen 🙂

    13. Mia: Ganske ironisk egentlig, jeg kjenner meg så alt for godt igjen, men sannheten er jo at det er mer stress å handle hver dag enn å holde på ukeshandlingen 🙂

    14. Kristine: Joda, jeg har ikke planer om å forby flere handleturer. Målet er å få til en hovedhandel for uken, så kan jeg heller suplere litt mot helgen eller om det er noe som mangles 🙂

    15. Sara: Så flott nyttårsforsett. Jeg trur vel alle foreldre kan kjenne på den dårlige samvittigheten over å ikke egasjere seg nok i barns lek. Dessverre har de en langt bedre utholdenhet enn oss, og litt alenelek trur jeg er fint. Men jeg er helt enig med deg, det gir mye å sette seg ned og leke med de også 🙂

    16. Synes du skal ukesmeny med oss 🙂 kanskje det også blir litt letere å lage de, hvis du kan vise de på bloggen etterpå?

    17. Så fint innlegg både med start i ny barnehage og nyttårsfortsetter. Hadde et lite tips med klesvasken som i allefall fungerer her hos oss. Vi har fire store kurver. Når jeg bretter sammen etter vask og tørk, så putter jeg mine klær i mammakurven, storebror sine klær i hans kurv o.s.v. Når de er
      full bæres de til soverommene. Tar ikke så mye lengre tid, og det
      er utrolig mye mindre ork å rydde dem på plass når de er sortert.
      Da kan barna etterhvert hjelpe til å legge de inn i skapet selv, eller jeg kan bære de inn på rommet deres, og neste gang jeg kommer
      den veien så rydder jeg klærene inn om jeg ikke har tid der og da.
      Mannen må rydde inn sine egene klær. Innemellom må man
      spørre etter kurvene, men stortsett ikke. Ha en fin mandag. Håper tilvenninga til barnehagen går fort.

    18. Så fine nyttårsforsetter! Jeg har ikke laget noen konkrete mål egentlig, men mye av det jeg vil bli bedre på er det du har skrevet her 🙂 Planlegging og disponering av tiden min, innenfor ulike områder av dagen (skole, jobb, handling, hestene mine osv). Har rett og slett kommet i litt dårlige vaner som bør omgjøres, hehe 🙂 Ønsker deg godt nyttår, litt på etterskudd <3

    19. Går fint å hente opp av fryseren til et par dager om gangen også, tar jo evigheter å tine i kjøleskap 😆 lett å glemme å hente opp ja, har gått i den fella noen ganger 😊 Lykke til med nyttårsforsettene 👍 selv har jeg bare et forsett, det er å fortsette å prioritere tid til trening og å sy 😆

    20. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her! Handler selv stort sett hver dag og har alltid masse rene klær liggende i flere overfylte blå ikeaposer..umulig å finne klær til meg og ungene;) Ble inspirert til å forsøke forbedring på disse to punktene nå:) Takk for inspirasjonen! 🙂

    21. Jeg bruker kalenderen når jeg planlegger. Skriver inn alle middagene for neste uke, og noterer samtidig hva jeg må handle inn og hva jeg skal huske å ta opp fra fryseren. Da ser jeg også om noen dager er spesielt travle og prøver å planlegge deretter.
      Naboen min er hjemmeværende og har fire barn. Hun har ansatt en hushjelp en gang i uken for å brette klær, så kanskje det er en mulighet hvis du ikke orker selv..? 😉

    22. Ukeshandel var nyttårsforsett i fjor, og vi klarte det veldig fint takket være en app vi fant som heter Paprika. Man legger inn (eller importerer fra nettsider) middager med ingredienser. Så er det bare å dra inn i kalenderen de middagene man vil ha, hake av hva man har hjemme og så lager appen handleliste. Denne synkroniseres på våre mobiler, så når mannen drar på butikken kan jeg legge til hvis jeg plutselig kommer på noe, så får han det på lista 🙂
      Når vi har blitt vant til å bruke den kan vi lage ukesmeny og handleliste (inkludert sjekke i skapene) på 10 min. Helt genialt!

    23. jannicke: Ja, det er veldig fort gjort å glemme, men hadde en liten periode da jeg satte opp ukesplan, og da var det jo også mye lettere å huske og ta opp mat fra frysen 🙂

      Takk for det, så langt, går det ganske så bra! Hahaha, kanskje litt tidlig å si etter to dager 🙂

    24. Syns dine nyttårsforsetter var veldig fine å vansklige nok 😉
      Mine nyttårsforsett er:
      1. BLI GRAVID Å FÅ BARN. Jeg hadde samme målet ifjor men mistet desverre når jeg var 7 uker på vei :/ nå er jeg gravid på ny og er 10 uker imåren.
      2. Få billappen 😉 veldig treg med å skaffe meg den desverre :/
      3. Prøve å holde huset ryddig 😉 ( pga at jeg er gravid med kraftig kvalme og oppkast har jeg måttet holdt sengen/sofaen og har dermed måtte latt mannen i huset styre ståket, derfor er dette blitt et punkt på min liste og la meg si de sånn mannen min gir fort opp å rydde, 5 uker har jeg tilbrakt på sofaen og han gidde opp etter 1 uke XD )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg