“Jeg har en ball i armen”

Like før jeg skulle si farvel til jentene i barnehagen i dag snur Otilie seg mot meg og sier, 

“Mamma, jeg har en ball i armen min”

Siden hun verken sto med en basketball, en fotball, en håndball, en tennisball eller så mye som en liten sprettball i armene, måtte jeg spørre hvor ballen var. 

“Jeg har en ball der,” svarte hun og viste frem håndleddet sitt. 

“men i alle dager, det er jo en stor kul der!” utbrøyt jeg litt forskrekket, for den kulen var ikke en hevelse etter å ha dunket borti noe. 

“Nei, mamma, det er en ball. Nå vil jeg ikke at du skal se mer, jeg vil være i fred, mamma!” Svarte hun tilbake, og jeg skjønte at rekasjonen min var litt mer skremmende enn tanken på at hun hadde en ball i armen. 

“Du trenger ikke vise meg den mer, men kan du fortelle meg om den gjør vondt?” spurte jeg forsiktig, og det gjorde den ikke. 

“Mamma, mamma, Tile har en ball i armen. Tile, du vise meg?” Spør Olivia med omsorg i stemmen. 

“Nei, jeg vil ikke, jeg vil være i fred!” svarte Otilie og gjemte hånden sin i ermet på kjolen. 

“Det er helt greit Otilie, men det kan hende du må vise den frem til doktoren litt senere, slik at vi kan finne ut av hva kulen er!” 

“Mamma, det er en ball!” 

“Ja, ballen, mente jeg.” 

Jeg ringte legekontoret da jeg kom hjem får å høre hva de mente jeg skulle gjøre med den mystiske kulen, og jeg kjente det var litt godt å få time kort tid etter jeg måtte gå fra jentene i barnehagen med brist i hjertet. Det var ikke bare en god grunn for å komme tilbake to timer etter å ha tatt farvel, det var også en gyldig en. 

Det å vise frem en mystisk ball til en fremmed dame var ikke akkurat noe bedre enn å vise den frem til mammaen sin, og det er i enkelte situasjoner vi alle og en hver kan misunne det å ha en tvillingsøster/bror ved sin side. Olivia hadde ingen skumle baller på hånden sin og viste frem den ene hånden etter den andre og tok en liten kartfremvisning av sine nykommede føflekker i samme slengen til legen. Så så hun på legen vår med alvor i blikket og sa: “føflekk, det er ikke farlig det,” som en opplysning i tilfelle doktoren ikke skulle være klar over det. 

Mismodig måtte til slutt ballen vises frem. Alt er bare bra med Otilie, men kulen skal utredet vidre med ultlralyd og røntgen. Undersøkelsen var over nesten før den var begynt, og prøv bare å se for dere to ganske så like jenter som nettopp hadde mottatt en ring hver av doktoren. Den ene ringen med rosa stein, og den andre ringen med lilla stein. Jentenes første doktorbesøk har vært samtaleemnet gjennom resten av dagen. 

“Doktoren var så snill, jeg fikk ring fordi jeg viste armen min”
“Ja, Ja, jeg også!!” 

Legeskrekken trenger jeg ikke bekymre meg for i denne omgang. 

 

21 kommentarer
    1. Hei. Jeg har akkurat likens ball. Var hos legen par dager etter jeg oppdaget den. Legen sa det var væskelekkasje (men husker ikke hva han kalte det for). Han ville ikke gjøre noe med det så lenge jeg ikke var plaget med smerter. Han sa hvis jeg trykker på den, så går væsken ut der den kommer ifra og når jeg slipper, så renner det tilbake og blir til en ball. Han mente den skulle forsvinne av seg selv,men har enda den ballen og den har vokst litt. Det er ca 6 mndr siden jeg la merke til den.

    2. Uff så skummelt, satser på at det ikke er noe farlig! Må være koselig med en søster å takle alt med i slike situasjoner. 🙂 herlig at de begge to fikk ring i “sin” farge også, det var vel ekstra stas kan jeg tenke meg 🙂

    3. Jeg hadde også en “ball” når jeg var liten. Jeg oppererte den bort, det var bare et ekstra bein som vokste ut! (?)

    4. Ligner på min 😉 Litt irriterende fordi den blir innmari vond om jeg slår borti, og da vokser kulen. Men heldigvis helt ufarlig da 😉

    5. Deilig å få det sjekket. Er vel ikke ofte det er noe farlig, men samtidig, ikke vits i å ta sjanser. Jammen fin måte å få vist den frem på. Flink du er med dem.

    6. Har hatt en slik i årevis, på akkurat samme sted. Kommer og går, og legen sier at det ikke er farlig. Kommer når jeg bruker hånda mye, for eksempel mye håndball, forsvinner når det er roligere tider. Håper det ordner seg for dere. 🙂

    7. Kjæresten min har hatt helt lik kul på akkurat samme sted 3 ganger og legen sa det var fettkul. Han fikk det første gang da han var rundt 3-4 år og var visst helt ufarlig 🙂

    8. jeg hadde også en slik “ball” på håndleddet da jeg gikk i 7.klasse eller noe sånn. De va en slags veske som hadde samlet seg. På sykehuset stakk dem hål i den å bare klemte ut det som var inni 🙂 noen andre jeg kjenner hadde enn slags seneknyte som måtte oppereres ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg