Fra kast til nytt for dukkene..

En bitte liten symodel 

Om noen hadde fortalt meg: “Du er som snytt ut av nesa på mammaen din!” Så hadde jeg blitt nødt til å svare ja i dag. Som barn hadde dukkene og bamsene mine de fineste klærne og tilbehøret blant alle mine venner. Jeg var så heldig å ha en mamma som sydde til meg og dem. Det er ikke lenge siden jeg fikk en eske med dukkeklær fra barndomshjemmet og da jeg bladde meg igjennom, ble jeg sittende med tårer i øyekroken. Minnene strømmet på fra barndommen, men jeg ble også veldig oppmerksom på de unike plaggene, på sømmer og snitt. Med ett kunne jeg forstille meg mamma foran symaskinen, der hun satt og sydde nye plagg til dukkene mine. 

Da jeg satt og sydde til jentenes dukker, kunne jeg selv kjenne på meg at jeg begynner å bli likere og likere min egen mamma. Jeg lager til og med den samme ubeviste konsentrasjonslyden når jeg sitter å syr… 

 

Etter en stor-opprydding på jentenes soverom i helgen, bestemte jeg meg for å sy om gamle sengetrekk som jentene hadde da de var mindre. Sengetrekkene har blitt liggende å støve i skapet, noe jeg trur ikke er så uvanlig hos flere av oss. Vi tenker kanskje at vi kan få bruk for det en dag, kanskje får vi ett til barn? Kanskje vi kan gi det til noen andre som får barn? Men så blir det bare liggende.. 

Sengetøy er ofte 100% bomull og myke og behagelige stoffer, så hvorfor ikke gjøre gjenbruk av det gamle. Slik gikk det altså til i dette hus. Siden jentene har fargekoder: rosa og lilla, og siden de selv elsker sin egen farge, passet det veldig godt å sy ut av sengesettene som var i hver av deres farge. 

Jeg tegnet derfor opp mønster til pyjamas i går, og klipte ut stoffbiter til dynetrekk, putetrekk, madrass og pyjamas. Alt av stoff er fra gamle sengesett og siden jeg hadde vatt ligende kunne jeg sy uten å dra og handle. Wohoo. Det gir virkelig følelsen av at noe er gratis her i denne verden, til tross for at jeg en gang har kjøpt sengesett og vatten jeg hadde liggende. 

Jeg vet at de to snuppene mine kommer til å bli superglade for det nye natttilbehøret til dukkene sine, for dukkelek står øverst på listen her i hus. 

– Speiltvillingene på Facebook – 

15 kommentarer
    1. Så herlig. Jentene blir helt sikkert superglade! 😀 Dette blir jo også i samme sjanger som da du skrev om restestoff for litt siden. Det er utrolig hva man kan bruke selv de minste stoffbitene på. Jeg sparer på nesten alt og jeg er også av de som har sengetøy bakerst i skapet “i tilfelle jeg får bruk for de en dag! :p Haha.
      Jeg har også sydd sengetøy til dukkene/dukkesenga til Olivia. Hun ble hoppende glad da hun så at dukkesengen hadde fått en oppgradering!
      Så smart med borrelås i pysjen til dukkene! Veldig enkelt for barnehender samtidig som alt sitter på plass! 😀

    2. Cathrine Narum: Ja, det helt gull å spare på stoff om det er fra gamle plagg eller rester, for det er mye fint som da kan lages uten å koste. En fin måte å lære barn at man ikke trenger å kjøpe alt også 🙂

      Kan tenke meg hun ble fornøyd ja, så koselig <3

      Gøy at du la merke til at det var borrelås 😀 Det er jo mye lettere enn trykknapper for små barnehender og litt mindre jobb enn å sy i glidelås 🙂

    3. Gunhild: Tusen takk 😀
      Hmm, nei jeg har vel ikke det, men min første tanke om jeg skulle funnet noe selv, hadde vært å sjekket pinterest.com og søkt på for eksempel: DIY Karneval 🙂
      Da kan det hende du finner noe som passer 😀

    4. Wow,så fine klær/sengesett til dukkene! Skulle virkelig ønske jeg var så flink! Men jeg er nok kjappere på å finne fram strikkepinner og garn, enn symaskin..:/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg