Min lille hemmelighet..

Slapp helt av – det blir ikke noen treningsblogg! 

 

Det var en gang, da jeg selv følte meg riktig så sporty. Jeg gikk idrett på vidregående og elsket den dagelige treningen. I tillegg hadde jeg en hest som jeg trente fem dager i uken. 

Da jeg ble gravid hadde jeg den største intensjon om å trene til ungen ble født. Noe avbrekk skulle ikke være nødvendig – trudde jeg.
Jeg gikk riktignok lengre enn halve mitt svangerskap, før jeg ante at det befant seg to mirakler i magen. Så det var vel ikke så rart at det ble krig i magehulen da jeg humpet rundt på hesteryggen i god tro om at jeg kunne ri fram til fødsel. 

Det var da jeg forsto at bøker og artikler ikke kunne gi svaret på hva jeg kunne gjøre og ikke gjøre. Kroppen var fasitten og forklarte meg strengt at jeg ikke hadde noe på en hesterygg å gjøre, jeg hadde heller ikke noe å gjøre med joggeskoa på. For selv om jeg prøvde, så endte det opp i gravidegange og forsterstilling, i det bekkenet ble uenig. 

Da jeg var i den 26. svangerskapsuke var det legen som ble streng, og beordret meg til å bli liggende resten av svangerskapet. Det var kanskje ikke så rart, da livmorhalsen hadde begynt å åpne seg, og så fort den fikk litt press på seg, åpnet den seg litt til. 

6 uker senere var to nydelige piker født, og 6 uker etter det bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på å stramme opp det løse mageskinnet. 

I løpet av et nanosekund forsto jeg hva graviditeten hadde gjort med kroppen min. Jeg hadde ikke bare blitt bløt på innsiden i forelskelse til mine to barn, jeg var blitt slapp som fiskepuddig i resten av kroppen også.
Det tok drepen på treningsgleden så jeg la den på hylla og der fikk den støve i fred og ro.

Helt til …

August 2015. Barna begynte i barnehage og jeg innså at nå måtte noe gjøres. Ikke fordi jeg hadde lagt på meg, ikke fordi jeg følte meg ille i egen kropp, men rett og slett fordi jeg innså at kroppen min ikke ville takle det faktum at jeg hadde tvillinger stort lengre. 

Jeg var ikke blitt noe sterkere de siste åra, men barna sluttet ikke å vokse av den grunn. Det ble omtrent en umulig oppgave å bære begge samtidig, noe som ikke er helt uvanlig at jeg som mamma noen ganger må. Jeg hadde vondter i ryggen fordi kjernemuskelaturen min ikke var sterk nok, og energien debbet ut av meg. 

Nå har seks månder gått, siden jeg ble dratt med inn på min første Crossfit time, og kroppen min tatt en ny retning. At styrketrening kunne være så gøy ante jeg ikke, så i dag gir jeg meg selv rett og slett en liten klapp på skulderen. Treningen har fjernet vondtene, den har gitt meg styrke slik at jeg kan bære begge jentene opp og ned trapper uten og måtte gå to turer. Jeg har fått synlige muskler, og mye mer energi! 


Jeg har ønsket å holde treningen utenfor bloggen, fordi jeg har vært redd for sette fokus på feil budskap. Så det var altså min lille hemmelighet, som jeg nå ønsket å dele med dere. Trening trenger ikke å være bygd på kroppspresset, for meg ble trening en helt nødvendig faktor for at hverdagen min skulle bli enklere.

Men fortvil ikke, dere skal kunne være trygge på at treningskost og treningstips ikke blir en del av denne bloggen..

    1. Hei, jeg har det på akkurat samme måte som deg, etter et svangerskap og et år hjemme i permisjon har jeg selv slitt med mye plager i ryggen etter å ha bært på lillejenta, spesielt nå som hun nærmer seg året og begynner å bli tung. Har selv begynt å trene og kjenner merkbart forskjell på kroppen og ryggen. Synes ikke du viser noe feil budskap her, trening er en del av manges hverdag og det å skrive om det i ny og ne synes jeg ikke gjør noe. Kjempe morsomt at du også har fått synlige resultater av treninga!:-D

    2. Wow,så flotte resultater! Jeg trente mye før det siste svangerskapet, men ting gikk ikke min vei da jeg ble gravid.. Begynner å merke at jeg MÅ trene meg opp igjen snart,pga tung baby + vondter i rygg og bekken.. Ryggen min er ekstra svak pga et heftig fall fra hesteryggen da jeg var yngre/barn..så for å være en fungerende fler-barns-mamma,MÅ jeg trene meg sterk nok.. Veldig inspirerende å se hvor flink du har vært!

    3. Kan jeg få spørre hvor mange ganger (og hvor lenge) du har trent i uka for å få det resultatet du har fått? (Vet det er individuelle forskjeller, men er kejkt med litt motivasjon!!) 🙂

    4. Luringen 😉 Good job! 😀 Trening hjelper mot det meste 🙂
      Men helt hemmelig har du ikke klart å holde det. Jeg husker en “på vei til/fra trening-snap” for en liten stund siden 😉 🙂

    5. Wow, dette var inspirerende! Kult. Jeg ønsker også å trene, nettopp hovedsakelig for å takle hverdagen med 2 barn og minimere vondter i kroppen. Hvor mange dager i uken har du trent CrossFit? En ting må jo sies, du er virkelig en milf;) hehe

    6. Wow, du ser skikkelig bra ut!:) Trening er jo topp for alle og enhver, så jeg sier jatakk til noen treningsinnlegg i ny og ne:) Du er god!

    7. Wow, så bra du ser ut! Jeg er imponert, og litt sjalu, over at du har fått det til 😉
      Det er gått 9 mnd siden gutten min så dagens lys, og jeg er langt i fra i den formen jeg vil. Men har som deg valgt å legge det pp hyllen for en stund 😛

    8. W – o – w. Bra jobba!!! Og imponerende jobbet at du ikke har skrytet av treningen hele tiden! 😀 Det ville jeg gjort!
      Du viser at det å ha synlige muskler er sexy på jenter. Knall bra. (føler at det virker sarkastisk, men er helt oppriktig ment!)

    9. Så fint et innlegg du har om dette temaet også og en positiv og sunn innstilling til trening og kropp. Flott at det gikk så fort at du kjente at det hjalp på hverdagen din og for de nydelige godjentene som sikkert ikke er annerledes enn andre barn i den alderen — de har ikke så veldig lyst til å vente:-). Og så ser det ut for meg som de også veldig gjerne vil være nær hverandre det meste av tiden, og godt er det. Tenk om det hadde vært slik at de alltid var uenige, sloss og den ene syntes at den andre var helt PY, da hadde det nok vært behov for trening og styrketrening for både mor og far minst en gang for dagen:- Ha en kjempegod helg, hold dere friske og kos dere masse alle sammen.

    10. Så fint et innlegg du har dette temaet også og en positiv og sunn innstilling til trening og kropp. flott at det gikk så fort for deg at du kjente at det hjalp på hverdagen din og for de nydelige godjentene som sikkert ikke annerledes enn andre barn i den alderen — de har ikke så veldig lyst til å vente:-). Og så ser det ut for meg som de også veldig gjerne vil være nær hverandre det meste av tiden, og godt er det. Tenk om det hadde vært slik at de alltid var uenige, sloss og den syntes at den andre var helt PY, da hadde det nok vært behov for trening og styrketrening for både mor og far minst en gang for dagen:- Ha en kjempegod helg, hold dere friske og kos dere masse alle sammen.

    11. Christina: Uff, ikke noe særlig å ha et slikt fall på seg. Da er det i hvert fall fint å ha en kjernemuskelatur til å støtte opp kroppen med. Finn en treningsform du synes er morsom, så blir det ikke så hardt å starte opp 🙂

    12. Solveig: Jeg har trent crossfit en time ca fire dager i uka, mindre i november og desember grunnet skole 🙂 Nå kommer jeg til å gå ned til tre ganger i uken, fordi tiden ikke er helt på min side 🙂

    13. Krituf: Så hyggelig å høre at det var ispirerende. Det har variert litt fra uke til uke, men jeg har prøvd å få inn en time fire dager i uken 🙂

    14. Ida: Tusen takk! Så gøy og høre, var litt redd for “ikke hu der også”. Føler jo at veldig mange trener og deler sine tips og triks om dagen 🙂

    15. Marte: Tusen takk!
      Pytt pytt, det kommer en dag hvor tiden strekker litt bedre til (kanskje). Det tok jo to og et halvt år før jeg kom i gang etter fødsel 🙂

    16. Tone: Åh! Så utrolig hyggelig at dette ble mottat på en positiv måte 🙂 Jeg er stolt over at jeg for det første begynte, men også over at jeg fortsatte til resultatene kom og det for alvor begynte å bli moro 🙂
      Tusen takk!

    17. gerd: Tusen takk 🙂
      Phu, ja godt er det at de stort sett er veldig gode venner. Men det er jo også slik at hvis ei vil bli bært, så vil den andre det også 🙂 Alt skal jo helst være likt for dem 😀

    18. Inspirerende og likte din diskre måte å vise det frem. Jeg er 100% alenemamma uten avlastning, jobber fulltid, har hus og hund. Ungen min er fem år og jeg har helt siden jeg fikk han ønsket så inderlig å trene kroppen min sterkere, da jeg er deprimert, har store smerter i kroppen og er blitt veldig dvask. Men til min store fortvilelse klarer jeg det rett og slett ikke få det til da døgnet ikke har nok timer, og jeg er så ufattelig sliten. Så spm mitt blir; Jobber du? Er du alene? Hvordan klarer du trene fire ganger i uken? Hvordan kan jeg evt klare å stramme opp kroppen min til sommeren?

    19. Alenemamma: Tusen takk 🙂
      Jeg forstår godt hvor vanskelig det blir å få til trening da. Jeg har tre jobber, men alle jobbene mine styrer jeg selv, så jeg kan trene om morgen etter at barna er levert i barnehage, og jobbe en ekstra time på kvelden. Jeg bor også med jentenes pappa.
      Jobber du fulltid når barnet er i barnehagen og du ikke har noen avlastning på kvelden blir det jo verre 🙁
      Så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg annet enn at du kan trene hjemme, men etter egenerfaring, så vet jeg også hvor vanskelig det kan være!

    20. Hehe. Nei, absolutt ikke! Veldig imponerende å la være å skrive om det her på bloggen også! Og som flere har nevnt; for en kropp! 😀
      Tusen takk! 🙂 Lillebror er 8 dager i dag <3 Han heter fortsatt Baby :p Haha.

    21. Nå har jeg aldri vært gravid og har heller ikke barn, men jeg “oppdaget” også styrketrening på nytt for omtrent et halvt år siden, og det har virkelig endret synet mitt på trening! Jeg driver ikke med crossfit, men trening med tunge vekter er absolutt det jeg fokuserer på! Liker det rett og slett kjempegodt! Har tidligere dratt meg selv på trening og gått/løpt på mølla i 30-45 minutter og deretter 15-30 minutter med kroppsvektøvelser, og jeg hadde ALDRI lyst til å trene. Nå går jeg ikke en eneste dag uten å ville dra på trening 🙂

    22. Alenemamma: gå inn på youtube, søk på yoga øvelser. Start med en halvtime i løpet av dagen, det gjør underverker! Det kan hjelpe vanvittig bra på psyken, i tillegg til at det er god trening for hele kroppen (ikke nødvendigvis høy puls eller kondisjonstrening) 🙂 Stine du er et forbilde! Tusen takk for at du gir så mye av deg selv og din nydelige familie til så mange:):)

    23. Hei, jeg er gravid med tvillinger og har bestilt bugaboo vogn. Jeg var i dag og skulle se på stelleveske til vognen men ble overrasket da ansatte hos babyshop/barnashus fortalte meg at det ikke finnes stellebag til tvillingvogner fordi vognene ikke har noen festeanordning. Dette syns jeg var rart. Hvordan gjorde du det med stellebag? Hvordan festet du bagen og hvilke merke kjøpte du?

    24. Så flink du har vært! Du ser kjempebra ut! 😀 Jeg syns bare det er positivt og inspirerende at du deler litt om treningen din, jeg 🙂 For meg er det superviktig å komme seg ut på joggetur/fjelltur/fotballtrening for å få en pause fra hverdagen hjemme med barna. Er for tiden hjemme i permisjon med nr tre som har hatt kolikk og vært urolig i fem måneder nå. Det gjør utrolig godt når kvelden kommer og papsen kan være hjemme med barna mens jeg får trent en liten time. Da er jeg fit for fight igjen når jeg kommer hjem 🙂

    25. Til alenemamma over her: har du prøvd å trene feks mens ungen ser barnetv eller noe? Mange øvelser man kun trenger egen kropp for å gjøre (knebøy,push-up,div mageøvelser og ryggøvelser osv osv).. Eventuelt er en treningsstrikk relativt billig på feks claes ohlson. Vannflasker kan fylles med vann og bruker til vekt. Ta med ungen ut på en liten gåtur..
      Selv brukte jeg(og bruker fortsatt deler av) Mutu-programmet, de første ukene i programmet har øvelser som er ikke er så harde for kroppen,litt milde, sånn med tanke på at du sliter med smerter..
      Har trent hjemme i lang tid, og gikk fra store smerter i rygg til å være sterk og 12 kg lettere!
      Min erfaring er at treningssenter tar for mye tid, og dørstokkmila er hard.. Men det blir raskt lettere! Lykke til!

    26. Så dette er grunnen til at du publiserer så lite på bloggen om dagen 🙂 Det er utrolig hvor lite tid man får til andre ting når man trener, men den følelsen man får etter hver treningsøkt gjør nok at det er verdt det likevel. Bare ikke glem bloggen i mellomtiden. Det blir i såfall vanskeligere å vanskeligere for min del å klikke seg inn på den mår det går to dager mellom hvert innlegg.

    27. Flotte muskler! 💪
      Jeg vurderer å prøve crossfit selv. Sliter med å finne motivasjon for trening, og tenker at kanskje dette kunne være noe å prøve. Men har hørt litt negative ting om denne type trening, ang belastning av kroppen og en del skader. Gjorde du deg noen tanker om crossfit som treningsform før du begynte?

    28. Else: Det har litt negativ omtale. Som du sier, overbelastning og skader som følge, men da må du også være av dem som gir alt! 🙂 Det er i hvert fall ikke vært noen skader eller overbelastning der jeg er på min tid. Jeg har fått resultater raskt og treningen er morsom, det holder for meg 🙂

    29. Heia deg spreka!!
      Jeg henger med på timen på fredag om jeg rekker! 😉 Ser deg da!! Ps: du ser smashing ut! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg