Syskole Del 3

M Ø N S T E R


Hvor finner du mønster?

Det å sy er ikke i seg selv så vanskelig, verre er det kanskje å vite hvor du skal finne gode mønster og fremgangsmåter. Stoff og Stil er vel den største stoffbutikk-kjeden i Norge. De selger enkeltmønster på diverse plagg og forklarer både hvor mye stoff du må kjøpe og hvordan du trer frem. Dessverre er det ofte et innviklet syspråk og vanskelig å følge syveiledningen.

Det finnes en rekke bøker med mønster og syveiledninger. Det er å anbefale og ha et par av disse, og det gjelder å bla igjennom for å finne det du selv liker. Har du noen forskjellige mønster i hjemmet kan du enkelt gjøre de om får å lage flere og unike mønster.

I SYOPPSKRIFTER finner du oppskriftene jeg har delt, disse er gratis, men krever at du må tegne mønster selv etter forklaring.


Det finnes noen grunnregler på mønster når du skal sy bukse/tights/shorts og genser/body/t-shorte/langermet kjole. For mønsteret tegner ikke helt som du kanskje forestiller mønsteret i hodet.

Buksemønsteret ser ut som under, og ved enkle variasjoner kan du lage alt fra shorts til tights. Men det er viktig å få med seg at buksa er høyere bak enn foran for å få den over rumpa. De viktige målene er innside bein, omkrets lår og halve livvidden. Med disse tre måleenhetene kan du faktisk klare å tegne et buksemønster selv. Når du bretter buksebeinet dobbelt skal selve beinet være lik hverandre, men midt foran skal stikke litt lengre ut enn midt bak, og være litt lavere.

Gensermønsterene har jeg tegnet i to forskjellige modeller. Begge er veldig fine, men legg merke til armene som er tegnet ved siden av hver genser. Det er viktig at en genser med hull til arm har en arm som ender ved skulderen i en bue. Dette gjør at armen får bedre passfasong siden den skal over skulderkulen vår.
Den andre modellen har armer som går helt opp til halsringen, og tegnes derfor annerledes. Jeg går alltid nærmere inn på hver enkelt når vi vidre skal begynne å sy.

Når du har det mønsteret du ønsker å bruke, om det er fra Stoff og Stil, en bok eller meg, så er du klar for å klippe ut stoffdelene. Jeg har derfor et siste tips før du kommer igang med syingen: Om du skal sy av et stoff med stretch er det veldig viktig at du legger mønsterene med riktig trådretning. Et stretch-stoff har alltid strechen bare den ene veien, som er horisontalt. Mønster dele dine må alltid legges slik at stretchen er der hvor delene går i bredde og ikke i høyde. Du ønsker ikke at plagget skal kunne strekke seg på lengden, men på bredden slik at plagget blir enkelt å tre over en stor bleierompe, eller skuldre.

Da er vi faktisk klare til å sy! Om du ikke har tålmodighet til å vente en uke, kan du sjekke ut SYOPPSKRIFTER og sette i gang med det samme.

Les også:

– Syskole Del 1 –  Hvordan komme i gang? 

– Syskole Del 2 – Mønster, stoff og søm


– Speiltvillingene på Facebook – 

8 kommentarer
    1. Skulle ønske du skrev dette for 2 dager siden, før jeg lærte om “strech-retning” the hard way…hehehehe..det var en meter stoff jeg aldri får tilbake:) Ble superfornøyd når jeg klippet og sydde plagget for andre gang da..i riktig retning.

    2. Ane: Hmm, nei egentlig ikke. Jeg lånte en av min søster en gang, men husker ikke navnet. Kanskje er det lettest å besøke en bokbutikk for å bla litt i forskjellige. Ofte synes jeg en bok kan ha veldig mange antrekk jeg selv ikke liker så godt, så da får jeg ikke brukt boka så mye som den er verdt.

    3. Dagens store spørsmål. Skal mønsteret legges på rettsida eller vrangsida av stoffet når det skal klippes ut?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg