Påskeversksted med barna

Hele dager hjemme med barna går faktisk raskere enn dager uten. Med noen aktiviteter for dagen suser den bare forbi, det er rett og slett or- og datterhygge på sitt beste. 

Etter en handlerunde, og en tur ute satte vi oss rundt stuebordet med hobbyduken på. Jentene fikk på seg noen for små pyjamaser til malefrakk, og vi satte i gang med gris og begeistring. 

Jeg har lyst til å dele det ene prosjektet jentene lagde sammen med meg i dag. Et bilde, som både passer fint til høytiden, men som også er tenkt som bilder jentene kan ha på soverommet sitt. 

Jentene lagde lignende bilder i DIY julekalenderen, men kanskje er det noen som ikke så det, i tillegg til at de nyebildene har et ekstra “3D” moment. 

Jeg synes det er veldig gøy med hobbyverksted, og da spesielt at jentene får ta del i det. De kan så klart male på et ark eller klippe i papir, men jeg synes det er ekstra stas når de kan lage noe som kan dekorere og være gode minner og tilbakeblikk den dagen de blir eldre. 

Så i dag har vi laget kaninbilde, der jentene har malt i sine favorittfarger, og jeg har hjulpet de litt med forarbeid og kaninhalen i etterkant. 

Det første jeg har gjort er å tegne og klippe ut en mal, i dette tilfellet en kanin. 

Så har jeg brukt malen oppå kontaktpapir og tegnet rundt. Så har jeg skjært ut kaninen med en tapetkniv. Jeg legger da kontaktpapiret på en skjærefjøl og skjærer etter strekene. 

Papirdelen av kontaktpapiret fjernes, og tape-delen festes på et lerret. Så er det bare å la barna fylle hele lerrete med maling.

Mens malingen tørker lages en dusk til kaninrumpa.
Jeg har brukt fuskepels på stoffrull, klippet ut en sirkel, sydd en tråd rundt kanten, lagt en ball av toalettpapir (formet med litt vann på) i dusket, og strammet igjen åpningen. 
Det er også mulig og lage en dusk av garn. 

Når malingen er tørr, fjernes kontaktpapiret, og kaninene kommer frem. La barna gjøre den jobbet, for i følge mine er dette ganske så magisk! 

Til slutt har jeg festet halene med limpistol. 

Speiltvillingene på Facebook – 

14 kommentarer

Siste innlegg