Har foreldrerollen sviktet?

Fridagene.. det merkes så inderlig godt.. at det føles galt i ha de i barnehagen.. 

Fridagene som strekker seg lengre enn den normale helgen, uttarter seg også på et helt annet vis. En helg kan til tider være mer slitsom enn avslappende, men når de to regelsmessige fridagene er over og fridagene går over til en ferie, så skjer det noe. 

Barna trenger ikke lenger å sloss om oppmerksomheten, de trenger ikke lenger å krangle om plassen. De slutter å krangle over filleting, og de henter opp et humør jeg nærmest trudde de hadde glemt. 

For etter en dag i barnehagen, er det ikke mye krefter igjen å hente. Lageret nærmer seg tomt, og latteren kan snu om til tårevåt gråt i brøkdelen av et sekund. Alt og alle er teite, og ikke lenge etter at humøret fikk en liten løft fra middag, er det som å knuse gleden igjen ved å finne frem pyjamas og tannbørste.

Dagene flyr, og vi ser de viktigste personene i livet vårt, så alt for lite. Jeg er heldig, jeg leverer sent og kan hente tidlig, men pappaen ser de bare fra 17- 19. Det er to timer av en dag.. 

Så er det ikke rart at tårene kommer når søsteren kaprer fanget til pappa først. Så er det kanskje ikke rart at verden faller til grus når jeg må be dem vente så ikke maten svir seg på plata. Så er det kanskje ikke rart at de prøver å finne gode unnskyldninger for å hale ut tiden før leggetid. 

 

Det er ikke det at de ikke har det bra i barnehagen, for de elsker den, og det er ikke uvanlig at de ikke vil være med hjem. Like tydelig er det at barnehagen river bort noe viktig i livene våre – tid med familie – den viktige tiden. 

Det gikk bare tre dager av vår ferie før jeg tenkte – kanskje jeg bare skal ha de hjemme til skolestart? 

Det blir ikke slik, for vi vet alle hvor viktig barnehage er for sosial trening, og læring. Det stopper allikvel ikke urkvinnen i meg til å ville holde igjen, og ta vare på barna jeg har satt til denne verden. Det føles som jeg deler ut den eneste viktige oppgaven i livet til noen jeg ikke kjenner særlig mer enn navnet på. Det får meg til å undre på hva som egentlig er best, og hvorfor verden vår har blitt som den har blitt… 


 

Takk og lov for at det er fire dager igjen til å stryke seg opp i familielivet, før hverdagen atter igjen stjeler timer og dager i fra oss!

 

– Speiltvillingene på facebook – 

33 kommentarer
    1. Forstår tankene dine veldig godt.. Hadde selv sønnen min hjemme til han var fire, fulgte et “hjemme skolering”program jeg tilpasset han, og han har hatt en herlig utvikling. Skulle holdt han hjemme enda lenger, men han trives veldig i barnehagen.. Korte dager har han og, finner en trøst i det..

    2. Jeg kjenner meg så godt igjen, og er så takknemlig for at jeg jobber hjemmefra, og kan vente til jenta er 4 eller 5 før hverdagen snus på hodet og hun sendes i barnehagen <3

    3. Her er jeg så enig – og jeg er en av di som må levere tidlig og henter sent pga lang reisevei til jobb og at vi begge jobber…. Det skjærer seg i hjertet og jeg tar han fri fra bhg så ofte son jeg bare kan ! Men vi er avhengig av at vi begge jobber og heldigvis elsker han bhg og di som jobber der – men det føles feil å ha han så mange timer der. Så jeg forstår akkurat hva du mener, og disse fridagene nytes til det fulle !!
      Ha noen fine dager dere og – jeg virkelig elsker bloggen din og det du står for. Du er et fantastisk forbilde når det kommer til balanse i livet 🙂

    4. Høres herlig ut.. Nyt feriedagene med familien 🙂
      Og du, jeg håper ikke at argumentet om sosial læring og utvikling er det som avgjør at du ikke følger mammahjertet ditt, for det vil de kunne få på mange andre måter, ikke minst siden de er to. Jeg tror ikke det finnes noen fasit, og tror at det er både fordeler og ulemper ved å gå i barnehage. Men er overbevist om at man ikke nødvendigvis blir hengende etter om man ikke går i barnehage, det er jeg og mine søsken gode eksempler på.. Håper ikke du lar samfunnet og “alle andre” få styre mer enn hjertet ditt.. 🙂

    5. Kjenner på de samme følsene!
      Samtidig ser vi at treåringen blir fryktelig lei av å være sammen med mamma og pappa etter en liten uke bare. Uten søsken, søskenbarn eller andre unger å leke med så blir ferie med oss voksne kjedelig, og humøret ganske varierende. Selvom vi koser oss og finner på masse gøy, så kan vi visst ikke måle oss med vennene i barnehagen 😉

    6. Jeg er enig med deg, hvorfor har samfunnet blitt sånn? Det er mere normalt at 1 åringer begynner på bgh enn at de er hjemme med mor eller far. Jeg har full forståelse for at noen ganger har man ikke noe valg og barna må begynne tidlig, men har man mulighet så burde man absolutt prioritere å ha barna hjemme en stund. Jeg tenker at rundt 2 år er en bra start. Selv er gutten min 13 mnd nå og vi velger å ha han hjemme et år til. Men du skulle bare visst om de reaksjonene vi har fått fra familie og venner. De er sjokkerte over at vi velger å ha han hjemme.

    7. Jeg er så enig! Og derfor har jeg valgt å jobbe 80% til høsten når min 2-åring skal begynne i barnehagen. Ingenting betyr mer enn tid med mini. 🙂 fortsatt god påske!

    8. Igjen setter du ord på akkurat det jeg selv føler. Hver ferie når jeg har blitt vant til å ha barna hjemme sammen med oss, synes jeg det er fryktelig vemodig å igjen skulle sende de i barnehagen. Tiden med barna er så dyrebar og vi får den aldri igjen, og da føles det så feil å overlate de til noen andre. <3

    9. Mina: Ja, da må du jo trøste deg med all tiden du har fått som de fleste bare kan drømme om, men uansett og barnet er 1 eller 4 er det nok like vanskelig å løsrive seg fra timene sammen. <3

    10. silje: De fleste er jo i deres problemstilling med tanke på jobb, og som du sier koser de seg veldig i en barnehage. Men gud så feil det føles hver dag jeg vinker hadet 🙁

      Tusen takk, for en nydelig tilbakemelding <3

    11. Smil: Så god tilbakemelding å få <3 Jeg er enig med deg med tanke på læring, det vil si, det kommer jo så klart veldig an på om mor ønsker å lære barna på hjemmefronten. Men det sosiale er nok viktig, og kanskje desto viktig for våre som er så nære. Tvillinger har lett for å holde seg til hverandre og utelukke andre. <3

    12. Anja: Det skjønner jeg godt <3 Vi har jo ikke helt det problemet med to som er hverandres beste venner, og i tillegg er på samme stadie. Her går timer av dagen til lek hvor jeg ikke får lov til å blande meg. Haha, de er så rare. <3

    13. Linni: Det er i hvertfall en stor overgang, bare fra vi var små. Jeg synes det er litt skremmende, for småbarnstiden går så fort, og vi får den alldri tilbake. Jeg er veldig glad for at vi valgte å ha jentene hjemme til de var 2 og et halvt, den tiden fløy jo bare forbi!

      Samtidig vet jeg at de fleste ikke har den muligheten, og det jeg synes er verst er at barna våre må ha lengre “arbeidsdager” enn de voksene som skal kjøre til og fra jobb i tillegg.

    14. Jeg tenker det samme selv. På en måte er det helt forferdelig at Olivia er i barnehagen hele dagen (fra 09-15.30), men på den andre siden så trenger både hun og jeg det. Vi får heller kose oss ekstra når vi er sammen. Kvalitet fremfor kvantitet 🙂 Men ja, feriene er fantastiske! 😀

    15. Gruer meg til mini begynner i barnehage til høsten… men jeg tror han vil ha godt av det. Han er en bestemt liten kar, som vet hva han vil, og han trenger nok mer stimulans utenfra etterhvert… Han er enebarn og jeg er alene med han, så han vil nok få mye jeg ikke vil klare å gi han hjemme. Selv elsket jeg barnehagen da jeg var liten, og tenker tilbake på den tiden med varmt hjerte – ennå nå, 20 år senere!; )

    16. Forstår godt hva du mener. Barna benytter mer tid i barnehagen enn med foreldrene i hverdagen, men det er slik samfunnet har blitt. Veldig sjeldent at man kan gå hjemme lenger enn permisjonstiden ettersom det økonomisk er ganske vanskelig. Har akkurat fått vårt første barn og har ordnet slik at han i allefall er et år når han begynner i barnehagen. Vurderer å redusere til 80% stilling etter det, men får se når den tid kommer.
      Håper du får en fin påskeferie sammen med familien :D.

    17. Cathrine Narum: Jeg synes kanskje problemet er at den lille tiden hjemme i hverdagen er en tid hvor jentene er så slitene at det er mere mas enn kos 🙁 Og at det er først i ferier de kommer til hektene med nok overskudd, og at de ikke lengre trenger å kjempe om oppmerksomheten <3

    18. malinmadeleine: Så sant, så sant! Men på den andre siden har vi aldri vært rikere, så det handler igjen om hva vi trur vi trenger i livet for å ha det bra? Og er da svaret: en fin bil, eller litt mindre penger å tid med familie? 🙂 <3

      Tusen takk 🙂 God påske til deg og dine også 🙂

    19. “Family first” sier jeg bare :). Vi har valgt mindre hus og mindre bil, det gir mer økonomisk frihet til å velge hva man skal bruke penger på i hverdagen. Har aldri angret et sekund på det, spesielt ikke etter vi fikk vårt første nurk :D.
      Utrolig vakre tvillinger du har forresten.

    20. Er så utrolig enig med deg… Trist at samfunnet har blitt slik – det var nok aldri ment slik fra naturens side.
      😢

    21. Å, de tankene er det nok mange som vil kjenne seg igjen i! Synd at samfunnet har gitt oss så få valgmuligheter knyttet til hvor barna våre; er jo ikke noen som går hjemme med barn lengre, så hvis de skal få sosial omgang, må de i barnehagen (som absolutt kan være bra!) men som på ingen måte erstatter foreldrenes rolle og viktighetene av tiden vi bruker med barna våre.. Her i huset jobber far turnus og jeg er student, så vi leverer sent og henter tidlig så ofte vi kan, og det er så godt for alle! Men så er det også den økonomiske situasjonen ved det hele for mange, ikke alle som har mulighet til å gå hjemme, men der kan man vel også gjøre noe selv(?).. Uansett! Liker tankene dine!!

    22. Er så enig så enig! Mammahjertet er det som tar den største støyten. Vi har vært veldig heldig og satt ikke eldstemann der før hun fylte 3. Et riktig tidspunkt for vår del, hvis vi så at det vi kunne tilby ikke lenger var tilstrekkelig. Hun blomstret i barnehage, for å ikke snakke om den sosialeutviklingen. Hun har fast fridag hver onsdag, og holder henne gjerne hjemme flere dager enn deh. Hun bestemmer selv hvor hun skal spise frokost, og dagene blir ofte fra 10.00-14.00/14.30 med mindre hun er fast bestemt på å få spise frukt der. Vi har nummer to hjemme i dag (1 år) og skal heller ikke i BHG da vi får nummer tre om forhåpentligvis bare få dager! 🙂 mellom dette tok vi noen valg, vi har moderert oss veldig for å kun ha det nødvendigste. Vi har en nydelig bolig, og to biler, og mat på bordet til enhver tid. Ungene Har alltid det de trenger, kommer langt med salg og gjenbruk. Tiden fra 0-6 går så altfor fort, og når de begynner på skolen blir også forpliktelsene større. Tiden nå får vi aldri igjen, så hos oss jobber jeg kun 50% til vanlig, noe som genererer i fantastisk tid med barna! Både jeg og mannen min er glad for de valgene vi har tatt, selvom det til tider kan gå litt utover uforutsette økonomiske ting, ferie og “eget behov” er det absolutt verdt det!

    23. Fantastisk bra innlegg! <3 Følg hjerte ditt, det er det beste for barna <3
      Du er utrolig flink <3 Fortsatt god påske til deg 🙂 🙂

    24. Jeg er både mamma og barnehageassistent. Og som mamma vil jeg jo så gjerne være all min tid med jenta mi, og på jobb så vil jeg bruke all min tid på at andre sine barn har det så bra som overhodet mulig. Kanskje du kan bli litt bedre kjent med de ansatte ? barnehagemedarbeidere og ped ledere er fantastiske folk. Og barna er heldige som også får den dele med seg. Ja takk begge deler mener jeg 🙂

    25. Barna trenger ikke barnehagen for sosial utvikling, det får de fint hjemme med familien, kusiner/fettere i ulike aldre, om man tar med barna til steder hvor andre barn er.
      Er så misforstått at barn trenger barnehage. Syns du burde høre på dine instinkter jeg, altså din urkvinne.
      Heia instinkter!

    26. Jeg har min 2åring i barnehage 3-4 dager i uken. Har fulltidsplass, men har jeg anledning og form til å ha han hjemme en dag ekstra i uken, så gjør jeg det. Hatt mye dårlig samvittighet for å ha han i barnehage når jeg “bare” går hjemme (fordi jeg er syk), men tror balanse er det viktige her.
      Har du mulighet til å ha de hjemme av og til, så kanskje kvalitetstiden strekkes ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg