En buksehater..

Jeg finner den fram, til tross for at det går et lite sørgmodig grøss igjennom meg. Jeg lurer på om jeg orker, om jeg i det hele tatt klarer. Jeg begynner å hale og dra, mens jeg vrir hofter, rumpe og bein i de rareste retninger. Etter noen minutters drakamp er buksa på plass, det gikk akkurat – men jeg kjenner at rumpe og lår har vokst etter all treningen. Jeg føler meg vel i det jeg passerer speilet, buksa ser ut til å sitte som et skudd. I det jeg setter meg ned skriker klaustrofobien fra de nedre lemmer. Det strammer ubehagelig ved knær og hofter, og knappens bakside borer seg inn i magen. 

Like etter buksa kom på blir den dratt av og jeg kan ikke annet enn å slippe et befriende sukk.. 


Med en så stor misnøye til stramme bukser, er det fort å havne i “slække klærna”. En pysjbukse med en t-skjorte til, eller en tights med en oversize genser over. Siden jeg stort sett ikke ser så mange andre enn bikja i løpet av en arbeidsdag, er det jo ikke så farlig? Jo faktisk, det gjør noe med selvfølelsen.

For at jeg ikke skal føle meg som en dass, er jeg nødt til å kle meg i noe annet enn joggeklær. Siden bukse heller ikke er et alternativ er det hverdagskjoler og skjørt som dominerer klesskapet. 

Men som mamma, har klesskapet mitt gått ut på dato for flere år siden, og det som er nytt av klær havner i klesskapet til barna. I går satte jeg meg ned foran symaskinene og sydde til meg selv, nå husker jeg ikke sist jeg prioriterte noen nye plagg på meg, så det føltes virkelig godt. 

I løpet av kveldstimene etter at barna var lagt rakk jeg å sy to nye kjole. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal bli flinkere til å sy til meg selv, og ikke bare jentene. 

Fortell meg gjerne hva du synes om de to forskjellige kjolene. 

– Se mer av mine syprosjekter

– Speiltvillingene på Facebook – 

 

96 kommentarer
    1. Så utrolig flotte kjoler! Og så utrolig flott du er – wow! Veldig lekker farge og lekkert stoff på den røde kjolen, og fin passform. Den gråe kjolen var utrolig flott med den spennende passformen. Selv om stoffet og fargen er basic, fikk fasongen kjolen til å “poppe”. Ja takk til flere voksen-klær, jeg er så imponert over deg! 😀

    2. Hei!
      Kjolene ser helt fantastiske ut, og de er perfekte til deg. Du er virkelig flink til å sy, skulle gjerne ha hatt det talentet sjøl. Men alle kan jo ikke ha det. Så godt å se at det finnes flinke folk som deg.
      Det er viktig å prioritere seg sjøl også, så stå på videre!
      Hilsen Ina

    3. Kjenne meg så igjen i den følelsen me at det er ikkje så viktig åkle seg opp..skal jo berre til barnehagen..😫😝
      Kjempe fine kjoler! Skulle så ønske vi hadde stoff og stil butikk i nærheten! Veit eg kan bestille på nett men de e noke me å gå i butikken å kjenne og sjå på stoffet og ikkje berre sjå de på dataen…

    4. Tror dette er første gang jeg har kommentert noe på en blogg.. Men din er avsolutt verdt å kommentere! For en fantastisk kreativ og inspirerende person du er! Jeg har begynt å sy klær selv, og jeg er så glad for at du deler fremgangsmåter! Jeg håper det kommer til å komme flere oppskrifter for klær til voksne! Stå på, du er virkelig dyktig!

    5. Kjempe fine kjoler da! Du er så flink 😀 Likte spesielt den røde. Ja det er viktig å huske på seg selv også. Gleder meg til å se de neste prosjektene til deg selv 🙂 Og så må jeg bare få si; så nydelig du er! 😀
      Ha en fin dag videre!

    6. Du er en flink syerske, de var knallfine begge to, og du var jo rålekker i de👏👏👏👏

    7. Hei – så flink du er, og så fin du var i de kjolene… må jo få lov å si at du har en flott kropp da 🙂 Lykke til videre med selvproduksjon og god-følelsen. Hilde

    8. De. Var. Dødslekre!!!!! Du kan ikke legge ut mønster og sånt til disse? Syns jeg ser megselv først sitte å knote med å lage mønster selv også når jeg endelig blir fornøyd, begynne å sy til jeg ikke gidder mer fordi det ble overhodet ikke slik din ble:p

    9. Wow, så utrolig fine kjoler! Hvilke plagg var de opprinnelig?? Tok det lang tid? Fulgte du en oppskrift eller tok du det på sparket?? Skulle ønske jeg klarte å sy slik selv også! 😛

    10. Fine 😊 likte den grå best. Men begge kjolene var litt for korte. Fem – 10 cm til så toppkarakter 👌👍

    11. Er nok som deg; trives bedre i kjoler og skjørt..! Håper på at jeg skal trives bedre i bukser når kroppen er litt mer som før siste graviditet.
      Kjolene dine var kjempefine,likte spesielt godt den røde! Og så digger jeg den lengden på ermene😍👌

    12. Haha, ler av skrivefeilen i overskriften… Leste den, begynte på innlegget, skjønte ingenting, leste overskriften igjen, startet på innlegget igjen, og tenkte… Lurer på hvordan et innlegg om bukser og trening skal bli til å handle om at du hater BUSKER…
      Ler!! Men fantastisk fine kjoler, elsker den grå 😀

    13. Jeg er også en buksehater. Jeg jobber på sykehuslaboratorium, så der har jeg labklær på og ellers bor jeg for det meste i tights og pysjbukser. Bukser er jo så ukomfortabelt?!
      Kjolene dine er nydelige! Kunne tenkt meg begge to, hehe 🙂

    14. Ina: Hei, tusen tusen takk <3
      Det er som du sier, det er godt vi har ulike talenter 🙂 Men jeg håper jo at jeg kan inspirere til at alle som har lyst til å sy, vil klare det selv 🙂

    15. Renate: Hihi, jeg kan gjerne være slik at jeg tar på buksa for å levere i barnehagen, men så fort jeg er innenfor døren hjemme igjen er det rett i pyjamasen ! Haha. 🙂

      Tusen takk! Ja, det skjønner jeg, jeg har aldri bestilt på nett, for som du sier, det er noe med å kjenne på og kunne legge de ved siden av andre farger og stoffer. Ikke like lett på en data.

    16. Du er god å få det til😁 kjempe flotte begge!
      Liker deg og blogger din, eneste blogg en jeg fortsatt følger fast- følge mange før😜 liker at du har begynt å sy og blogger om det, da får e mer inspirasjon, syr en del selv, og hr anbefalt å følge deg til folk jeg kjenner som har lyst til å starte selv😃 hvor er det røde stoffet fra? 😍
      Et tips foresten ang sying og faste stoffer er den magiske 《hakke》sikksakk saksa, da raker ikke
      stoffet og du slipper å sy mer en rett søm😃😃

    17. Så fine kjoler! Jeg likte spesielt godt den røde. Har du lagd mønsteret selv eller er det et mønster man kan få kjøpt? Hvilket stoff er det? Du er utrolig flink og ser fantastisk bra ut 🙂

    18. Nydelige begge to, men likte spesielt godt den grå. Var så nydelig passform. Skulle ønske jeg klarte å sy…. Har lyst til å prøve, men er tryggest på strikking:) Du er i allefall veldig inspirerende:)

    19. Så fine kjoler! Kommer det fremgangsmåte på disse? Burgunder kjolen var typisk min stil 😍 PS, sydde meg en sommerkjole i jersey (samme stoff som du sydde en av sommer jumpsuitene til jentene av) og den havnet rett i søpla etter en liten gåtur 🙁 den nådde meg til rett over knærne men skled opp for hvert skritt 😳😞 opplevd dette, noen tips?

    20. Mari: Tusen takk 🙂 Jeg har sydd kjolene ut i fra kjøpt stoff, så det har ikke vært noe annet enn stoff før det ble til kjoler. Jeg har brukt en kveld på begge to, og jeg har tegnet mønster til stoffdelene selv 🙂

    21. Heii!! Så utrolig fine begge to 😍😍 Likte spesielt godt den grå og krysser fingre og tær og alt som er for at det blir en oppskrift på den i nærmeste framtid 🙌🏼

    22. Christina: Phu, hjalp ikke for meg å få kroppen tilbake 😀 Men kjoler og skjørt er jo ikke feil, utrolig behageli er det også 🙂

      Tusen takk. Veldig fornøyd med trekvart arm jeg også. Litt mer stilfullt enn lang arm, samtidig som lang arm fremfor kort arm gjør kjolen med hverdagslig, og jeg slipper det evige stresset med å finne noe som passer å ha over kjolen 🙂

    23. Fine, men kunne tenkt meg noen vide. Disse er kjempefine på deg siden du er så tynn, jeg ville hatt noen som er vide I overkroppen.

    24. Maria: Tusen takk 😀

      Så gøy å høre! Er jo ikke så alt for mange som syr lenger. Det røde stoffet er fra Stoff og Stil 🙂

      Ah! Genialt, da lærte jeg noe nytt i dag også 🙂

    25. Veronika: Tusen takk 🙂 Jeg har tegnet mønster selv, men det burde jo finnes noe lignende å få kjøpt, siden den er så basic. Stoffet er fra Stoff og Stil, men jeg har ikke mulighet til å finne det frem til deg akkurat nå 🙂

    26. Kamilla: Tusen takk 😀 Ja, det er nok en mulighet for det 🙂

      Ah, det hvite med små blomster? For det rullet seg ja. Tipset er å lage en større brettekant i bunn, slik at du får litt tyngde i bunnen om stoffet har lett for å rulle seg inn. 🙂

    27. Nydelige kjoler!!<3 Elsker å følge bloggen din! Tror du at du kunne laget noen fremgangsgreier på alle de vakre flettene/frisyrene dine??
      Stor klem!

    28. Jeg følte du skrev om meg når jeg scrollet nedover siden her. Kjenner meg så igjen (bare at her skyldes ikke trange bukser trening 🙊)
      Fantastisk nydelige kjoler! Så utrolig dyktig du er! Det er ikke så alt for lenge siden jeg trykket meg inn på bloggen din for første gang selvom jeg har fulgt deg på Instagram lenge. Etter å ha bladd gjennom store deler av arkivet, tok jeg med meg mamma på stoff og stil for her skal det læres å sy 😄 Jeg har ikke vært borti symaskinen siden barneskolen, så nå gleder jeg meg til å sette i gang og øve meg på sengesett til mini når stoffet er vasket og klart. Takk for en inspirerende og kreativ blogg – jeg blir så glad av ditt smittende smil og energien du sprer om deg ☺️

    29. Så nydelige kjoler! 🙂 får så lyst til å prøve meg på å sy når jeg ser resultatene dine! 🙂 jeg vet du har sydd mye barneklær for å spare penger (og for å kunne designe helt lekre outfits såklart). Sparer du noe penger på å sy klær til deg selv? 🙂

    30. Ida: Jeg synes bukser er trange selv om de egentlig er helt passe også, det er noe med den bevegeligheten som bremses :O

      Åh <3 så koselig å høre 😀 Da ønsker jeg deg bare masse lykke til bak symaskinen, så håper jeg du finner gleden og roen slik jeg gjør 🙂

    31. Karoline: Tusen takk 🙂 Godt spørsmål, og svaret er egentlig defust. Disse kjolene kom på 150 kroner stykke. Så er du på en av billigkjedene kan du kanskje klare å finne noe av det samme til tilsvarende pris, i hvertfall hvis det er salg (som det ofte er). Men hadde du betalt noen for å skreddersy en kjole til deg, ville prisen vært betraktelig høyere.

      Det er uansett mere penger å spare på barneklær da det går så lite stoff, og prisene på barneklær i butikk er omtrent den samme som klær til voksen i butikk. 🙂

    32. FANTASTISK! Er det mulig? Jeg blir mektig imponert av deg Stine! Jeg har dessverre ingen kunnskap, interesse eller tålmodighet til å i det hele tatt prøve meg på håndarbeid, men jeg blir likevel imponert og på en måte inspirert over hva du får til!
      Og siden dette er første gang jeg kommenterer her på bloggen din vil jeg bare benytte anledningen til å si at jeg elsker å lese bloggen din, og at jeg følger med hver dag. Jentene dine er nydelige. De ser så lykkelige ut, og jeg tror de har en supergod mamma 🙂 Den gode og trygge barndommen du gir dem betyr så utrolig mye for dem nå og i senere tid, og ut fra hvordan vi på utsiden av bloggen ser det, ser det ut som barna dine har en eksemplarisk barndom. De er, og kommer til å bli fine jenter 🙂

    33. Hei Stine 🙂
      Satt å såg på bildene da jeg kom over dette innlegget og begge kjolene traff meg midt i hjerte, spesielt den grå som var så enkel men så fin, og håpet jeg skulle finne en link til hvor du hadde kjøpt den, men skuffet innsåg at du hadde sydd selv! Må bare si at jeg blir imponert over din kreativitet, du er kjempe flink! 🙂

    34. Så fine – kan ikke du sy klær til voksene også, jeg vil kjøpe. Begge var flotte i snittet – og den grå var jo ikke som alle andre kjoler. Flink du er 🙂

    35. Leste ikke teksten først – så bare på bildene. Det første jeg tenkte var; hvor er de kjøpt? Jeg vil også ha de kjolene!!
      Du er seriøst dyktig! Burde starte en kolleksjon for voksne damer også 😉

    36. Wow, så utrolig flink du er til å sy, og så utrolig kult at du syr dine egne klær, du er som Jenny Skavlan og tryller frem lekre plagg, så misunnelig.. For de kjolene der så utrolig digge ut og du ble så fin i dem, du er utrolig søt, det føles rart å skrive til en fremmed, men du er jo super søt <3 Kunne ønske jeg klarte å sy selv, mye kulere å eie plagg ingen andre har og mye mer å velge i om man velger stoff og farge selv, du inspirerer, tror jeg må ta meg et sy kurs og starte med egen design av klær, det du og Jenny Skavlan gjør, er seriøst kult..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg