Smokkeslutt

Siden jentene nærmer seg tre med stormskritt har vi hatt store planer om å kutte smokken for godt. Hos oss har smokken kun vært forbeholdt sovesituasjoner som i sengen på kvelden, på lengere bilturer eller i vognen ved tidligere daglurer.

Smokk fikk jentene servert fra dag én på sykehuset, smokk til premature som får mat igjennom sonde hjelper de små til å sette i gang sugingen og trene opp sugemuskelaturene til senere amming. Dette fungerte helt perfekt, og etter bare tre uker (jeg sier bare tre uker, da de fagkyndig ventet opp til syv uker), kunne vi reise hjem med to barn som fullammet. 


 

Jeg har ikke ønsket å bruke smokken som en trøst i andre situasjoner da de så alt for lett skaper en stor avhengighet til den. 
Jeg synes det har fungert veldig godt å ha smokken kun ved sovesituasjoner, for da har det heller aldri vært noe mas om den utenom. 

For en stund siden spurte jeg jentene når de selv hadde lyst til å slutte med smokken. Ettersom de begge er veldig glad i smokken sin til kvelden, var svaret ganske overraskende: 

– I april vi slutte med smokken, sa Olivia, og Otilie sa seg helt enig. 

Det at jentene sa april er ikke fordi de har kontroll på hva de 12 månedene heter, men fordi det er en måned de har kjennskap til i og med at de har bursdag i denne måneden. På det daværende tidspunktet visste jeg at de ikke hadde noen formening om at april ville ankomme i løpet av tre uker. 

– Ok, da har vi en avtale jenter, i april så slutter dere med smokken. 

 

Jeg har hatt jentene hjemme fra barnehagen i dag også, da vi hadde omgangsyken i hus natt til torsdag. Under frokosten hadde vi en liten samtale, og den kom enda mer uventet enn svaret på når vi skulle avslutte smokkebruken: 

– Vet dere hvilken dag det er i dag jenter? 

– Det er fredag!

– Ja, det er faktisk helt riktig, men det er også en ny måned. 

– APRIL, mamma!! 

– Ja, det er helt riktig, og hva betyr det?, i det jeg spurte om dette spørsmålet tenkte jeg bare på bursdagen deres om under to uker, men svaret fikk meg til å glise av overraskelse.  

– Vi skal slutte med SMOKKEN!! I dag? 

Etter tannpussen i kveld la begge jentene smokkene sine i en liten eske før de krøyp under dynene sine. Jeg ante meg en diskusjon og liten kamp. De la seg riktignok ikke til å sove like lett som ellers, for nå sto snakkeapparatet fritt til lange samtaler og sangtekster, men ikke så mye som et spørsmål om smokken ble stilt, og nå sover de søtt i sengene sine uten smokken i munn. 

I morgen venter en overraskende premie på to små jenter som selv bestemte datoen for smokkeslutt, og gjennomførte! 

– Speiltvillingene på Facebook – 

 

5 kommentarer
    1. Så fin måte å gjøre dette på! Og en flott premie, får håpe vi lesere får lese om reaksjonen deres? Noen fine jenter som har høye ambisjoner høres det ut som;)

    2. Så utrolig greit det gikk da 😉 flinke jenter. Forbered deg på at de kan komme til å angre litt i morra eller senere, men uansett supert at de sovnet uten å spørre etter den første kvelden…. Tok noen uker her før den ikke var savnet lenger, men det går seg til 🙂

    3. Hege: Veldig fin, jeg trudde det skulle bli en kamp, men når de valgte det selv, var det ikke skummelt i det hele tatt. Jeg trur de bare følte seg veldig store 🙂

    4. Så flinke de er.😍👏🏼 Lillemin fyller 3 i september og tenkte det snart er på tide med smokke-slutt her også. Gruer meg litt for å si det sånn.🙈 Han eldste var det ingen problemer med. Jeg bestemte bare for å klippe av tuten en dag og så at tannfeen hadde kappet den av. Lol. Og vips så var det gjort, uten hyl og grin.😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg