Sy Tutorial JakkeGenser med hette

Da er det tid for å prøve ut første sy-tutorial med digitalt mønster. Jeg har laget mønsteret i størrelse 80 til 110 denne gangen, men gi meg gjerne tilbakemeldinger på ønskede størrelser. Dere ser nok lett hvordan dere kan øke elle minke en størrelse også 🙂 

Jeg tar dere igjennom steg for steg slik jeg pleier, nå som det i tillegg bare er å skrive ut ferdig mønster håper jeg enda flere henger seg på og prøver seg bak symaskinen. Det er faktisk overraskende enkelt så lenge en har en mal og en oppskrift å følge. 


Mønster 

Skriv ut de 9 A4 arkene som hører til dette mønsteret:

OPS: Møsteret er uten sømrom, fest møsteret til stoffet med noen knappenåler, og klipp så 0.5 – 1 cm på utsiden av tegningen. 

Forstykke del 12 og Klippes x 2. Tips: brett stoffet dobbelt, legg mønsteret oppå og klipp ut. Da får du to deler, en høyreside og en venstreside. 
Bakstykke del 1 og 2 Klippes x 1. Tips: Brett stoffet dobbelt, og legg mønsteret med midtsiden (brettekant) ut mot bretten på stoffet. Klipp så rundt, uten å klippe bretteskjøten på stoffet slik at det ferdige mønsteret er i ett helt stykke. 
Arm del 1 og 2 Klippes x 2. Gjør på samme måte som bakstykket, slik at de ferdige klippestykkene er i hele stykker, selv om mønsteret kun viser halve siden av armen. 
Hette del 1 og Klippes x 4. Gjerne i to forskjellige stoff/farger for å lage en kontrast på hettens innside. 

Stofftips: Isoli, jersey, ribb, fleece. Hette: tynnere stoff, alt er lov, her har jeg brukt bomull. 


Sy – Tutorial 

1: start med å sy sammen skulderne, rette mot rett. 

2: Fest armen til genserens armhull ved å finne midtpunktet av skulderens bue. Fest midtpunktet mot skuldersømmen på genseren og nål sammen genser med armes buede del bortover på hver side. Sy så delene sammen. 

3: legg genser slik en genser ser ut, men på vrangen. Sy deretter en søm som går helt fra armen der hånden skal ut og ned til genserens bunn i en og samme søm. Gjenta på den andre siden. 

4: Ha genseren på vrangen, og lag en brettekant opp fra armen der hånden skal ut. (Jeg har overlocket enden, men har du ikke det kan du brette opp to ganger, hvis ikke er det ikke så farlig å la klippekanten synes på stoffer som jersey, isoli, ribb og fleece som ikke rakner.) Sy så en søm som bestet oppretten rundt kantet. Sy alltid fra rettsiden, og det enkleste er derfor å gjøre det som bildet under viser. Gjenta på den andre armen.

5: legg hettedelene med rette mot rette og sy langs de to kantene som vist under. Det vil bli baksiden av hetten og på toppen av hetten. 

6: Vreng den ene hettedelen slik at den får rettsiden ut, og tre den andre hetten med vrangsiden ut over den andre. Slik at hettene ligger rette mot rette. 

7: Nål sammen de to delene, og pass på at sømmene på toppen av hetten treffer på samme sted. Sy derettter en søm som fester ytterhette og innerhette. Vreng hetten slik at rettsidene kommer ut, og sy gjerne en sym langs kanten av hetta slik at delene holder seg der de skal. 

8: Nål fast hetten til genseren. Begynn alltid fra midten slik at du ikke kommer skjevt ut. Sy så en søm som fester delene sammen. 

9: Snu genseren slik at baksiden kommer opp, legg sømmen på hetten slik at den peker nedover, og sy en søm fra genserens åpning til åpning slik at sømmen til hetten blir festet nedover. 

10: Brett inn knappestykket på hver side av jakkens åpning. Fest med nåler. 

11: Sy knappebrettene fast med en søm. 

12: Brett opp kanten i bunn til vrangsiden, og sy fra rettsiden en søm som fester oppbretten. 

13: Til slutt måler du opp og lager knappehull og fester knapper. En enkere variant er å bruke trykknapper. 

Til deg som fulgte denne sy – tutorialen med stoff i hendene og symaskinen på bordet: Gratulerer! Nå har du sydd en nydelig genser. 

Lag persolige vri med lommer, bånd, tekstilmaling eller annet. 

Lager du klær med mine oppskrifter og deler på Instagram er det svært hyggelig om du adder: @speiltvillingene #skolissykrok. På den måten får jeg sett deres verk, som er min lille belønning <3

– Se flere sy – tutorials! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

 

34 kommentarer
    1. Så flott!! Gratulerer med å ha lagt ut første digitale mønster, blir gøy å prøve! Jeg hadde også syntes det var gøy å ha mønster i str 62 til tutta mi som sommer jakke. 🙂

    2. Så nydelig jakke, denne gleder jeg meg til å sy😊Brukte du vanlig rettsøm eller elastisk søm på den sømmen på knappestolpen?

    3. Jeg må bare tipse deg om å kjøpe knapper på ebay hvis du ikke allerede gjør det.
      I Norge syns jeg det er dyrt med knapper, men på ebay har de virkelig alt mulig av farger og former til en kjempebillig penge! Tror jeg kjøpte en pose med 50 barneknapper i forskjellige figurer for underkant av 20 kroner! Galskap!

    4. Tusen takk, for en kjempejobb du har gjort. Men klart — du må jo ha noe å henge fingrene i, du kan ikke bare sitte å tvinne de hele dagen vet du:-) Skjønner ikke hvordan du får tid til alt jeg.Alt du lærer oss og alt du kan — imponert og så er det så pent alt du lager. veldig glad for at du finnes. Jeg vil prøve meg på denne må nok opp noen str, ønske fra et tantebarn som er 128,legger jeg til ca 1 cm for hver hver str? Igjen, tusen takk. Vet ikke om jeg tør prøve meg på knappehull , har ikke gjort det enda–men trykk knapper er da som du sier en bra løsning. Må også få si deg at du forklarer veldig godt.

    5. Tusen takk for mønster! Om jeg vil ha glidelås i, gjør jeg det på samme måte med den bretten da og bare syr i glidelåsen?

    6. Gerd: Så koselig tilbakemelding å få <3 Hihi, du kan vel si at det er lite tv-titting og andre aktiviteter som stjeler tid 🙂
      Når du skal øke i størrelse, så er det ca 1 cm bredere i høyde og bredde, men i bunn av genseren er det ca 3 cm 🙂

    7. Tusen takk for en veldig inspirerende blogg og nok en flott oppskrift. Nå fikk du meg til å rydde syrommet og skal straks starte på jakken. Veldig raust av deg å dele oppskriftene du lager siden det er mye arbeid som ligger bak. Topp med digitalt mønster :)) Riktig god helg til deg 🙂

    8. Hei 🙂 Jeg er så glad for at du deler de fantastiske oppskriftene med oss! 😀 Kan jeg spørre hvilken størrelse du har på tvillingnålen? 🙂

    9. Og en ting til; om man vil lage jakken uten hette er det bare å droppe hetten eller må man gjøre noen justeringer i halsen da? 🙂

    10. Lene: Så koselig å høre 😀 Hmm, det husker jeg ikke riktig, men på stoff og stil var valget bare ett om jeg skulle ha tvillingnål for stretch stoffer 🙂

    11. Heihei 🙂
      Mulig det er jeg som er dum, men jeg får ikke til dette :/ Når jeg printer ut blir jo mønsteret bittelite, er det meningen? Og at man skal forstørre det selv? Eller skal det komme ut i riktig størrelse så man bare kan klippe ut og legge på stoffet?

    12. Tina: Det er ikke meningen nei, det er viktig at du tilpasser utskriften til faktiske størrelse på formatet. Det skal komme ut i rett størrelse, så det bare klippes ut og brukes som et vanlig mønster 🙂

    13. Hei Stine! Elsker de utskriftbare oppskriftene dine! Lurer på å prøve meg på denne jakka, så syns jeg de sømmene dine ble så fine. Er alle sømmene bare sydd med tvillingnål?

    14. Hej Stine
      Sikke en fin trøje 🙂 Jeg kan ikke printe mønsteret så det ser rigtigt ud, hvilket format/papir størrelse har du brugt?
      Håber du forstår mit danske.
      Venlig hilsen Tanja

    15. Hei 🙂 Så kjekt med sånne sy tutorialer! Men eg får ikkje størrelsen til å bli rett, skriver ut i a4 størrelse, men det blir for lite.. sydde minste størrelsen med 1 cm sømkant og den er akkurat passe til jenta mi på 4 måneder som bruker 62-68.. lurer på ka eg gjer feil?

    16. Hei! Kjempefin jakke, har sydd et par av dem til min datter på 3 år 🙂 ville bare komme med tilbakemelding på at de er veldig små i størrelsen. Jenta mi bruker til vanlig 98, og jeg sydde den siste jakken i 110, og den passer bare akkurat.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg