En varm mamma!

– Mamma? 

– Nei! Hysh .. Hva er det? 

– Det er Bamsefar i lia!

– Ja ok! Sov!

– Er du ute, mamma? 

– Ja. Jeg er så varm at jeg må ha luft. Nå er det nok, legg deg til å sove! 


Jeg hentet meg det største glasset fra kjøkkenskapet, og fylte det til randen med Cola. På vei ut fra kjøkkenet stakk jeg hånden ned i fryseboksen, og grep rundt en iskald SandWich som om det var min livsviktige næring. 

Nå sitter jeg her, i utesofaen kun iført noen løse blonder om kroppen, allikevel har jeg krøpet inn i skyggen. Jeg later som jeg fortjener både is og cola. Sannheten er at jeg trøstespiser. Det er ikke akkurat den første isen denne dagen, heller ikke det første glasset med Cola, men det trenger jeg ikke å si til noen. For når jeg er 100 % sikker på at jeg har opplevd hvordan det er å være i overgangsalderen denne dagen, så er det lov med Cola og Is? Er det ikke?! 

Hormonene bruser i kroppen, ja, jeg har mens! I tillegg er det TJUEÅTTE grader i skyggen. Jeg gjentar – TJUEÅTTE!! Inne vil jeg tippe at gradestokken er på vei til å eksplodere, og at temperaturen kan sammenlignes med en sauna. Svetten har ikke rent nedover i dag, den har rent oppover. Hetetoktene har fått blodet til å frese opp til topplokket 10 ganger, eller er det 50? 
Kroppen spiller heller ikke på lag, og samsvarer i hvert fall ikke med mine 25 år på jorda. Jeg har bare meg selv å takke etter en knall hard treningsøkt på mandagen, men i dag er stølheten på topp. Har jeg først satt meg ned, trenger jeg to armer til å dra meg opp, eller rulle over på alle fire og reise meg med stønn og ynkelse. Jeg føler meg rett og slett som en aldrende dame, der ledd og muskler svinner hen.

Vel hjemme etter turnavslutning med to overopphetede barn, som fant det for godt å ekplodere i bilen på vei hjem, og en mann som måtte snu i døra for å forsette på jobb – satt det igjen to furtene barn og en non-pedagogisk mamma! 

Ikke rart kvinner i sydlige strøk høres så strenge ut mot sine barn – tenkte jeg etter å ha eksplodert over to barn som ikke ville gape for tannbørsten. Jeg mener, er det egentlig mulig å være rolig og pedagosisk når den indre kroppstemperaturen stiger fem grader bare på grunn av varmen? 

I seng kom jentene seg til slutt, selv med krangel opp trappen der jeg gikk sideleng, og hvor hvert trinn føltes som tortur. Prøv bare å se for deg min reaksjon da den ene viktige bamsen var glemt i underetasjen! En ny runde ned tappen, som om mulig var enda vondere, og opp igjen. Omsider kunne jeg ende dagen med noen upedagogiske fraser på sengekanten.

– Sånn, da er det ikke noe mas. 

– Nei, nå skal dere sove, jeg orker ikke noe tull, det er jeg alt for varm til. 

– Nei du kan ikke ha teppe over dyna, det er for varmt og skal du krangle på det tar jeg dyna også! 

– Hysj! Natta!! 

– Hyyysj! 

– Tyst!! 


Vi får håpe barna ikke får arr av sin varme-mamma! Noen dager haster det litt mer med egentid etter barnas leggetid enn andre, og da bør det helst ikke være så alt for mange forstyrreler som ødelegger for denne hellige tiden. 

BFpNYFnjxlw

 

Nå sover de søtt i sengene sine, og både temperatur og hormoner har begynt å falle tilbake i balanse. 


– Følg en mamma på godt og vondt på Facebook – 

 

 

29 kommentarer
    1. Haha, nå måtte jeg le.. Jeg kjenner meg så igjen i det du skrev nå! Har selv mensen, MASSE hormoner, og varmen gjør det ti ganger verre. Jeg har ikke barn, men tre viltre valper som løper i hver sin retning, og virkelig tester tålmodigheten min akkurat nå. Får håpe morgendagen din blir bedre! 😀

    2. Nå måtte jeg smile litt, hehe, ikkje av deg, men fordi no følte eg meg litt mindre som en grusom mor, 😂 hadde nøyaktig samme dag som deg i går så takk for at du er så ærlig og viser at alle har slike dager innimellom 😉

    3. Hahaha!! “Ikke rart kvinner i sydlige strøk høres så strenge ut mot sine barn.” HERREGUD som jeg lo! Spot on!

    4. Hahaha! Varme, mensen og mas – blir ikke verre enn det egentlig nei!
      Kan melde at det er KALDT på nordvestlandet – bare å si ifra, så kan vi bytte! 😉

    5. Haha, tror de fleste har opplevd dette fra den ene eller andre siden. Men barn har godt av å se foreldre slitne og oppgitte 🙂

    6. Haha! Som jeg lo nå. Skjønner deg godt, må lov å ha slike dager noen ganger. Har selv mens idag, har kommet til 2 is og 100g sjokolade + 5(!!) knekkebrød med nutella. Så du kan føle deg litt bedre nå

    7. Nå lo jeg godt, men det er en medfølelde latter :p Vi bor midt i byen, uten balkong.og igår var det så varmt at det hjelper ikke noe å ha alle vinduene på vidt gap…og inatt kl 02 fant treåringen ut at det var for varmt til å sove, han vill e ha elefanten i stua, lynet mcqueen som lå i sekken…og kl 03.30, da han bad om vannflasken som jeg visste lå hos tanten – da sa det pang ! NÅ ER DET IKKE MERE TULL!! ….jeg hater jo meg selv etterpå – men det (bokstavelig talt) kokte over!… Takk for at man kan dele sånne historier 😉
      Du er et inspirerende menneske på så mange måter 🙂

    8. Haha 🙈😂 som tatt ut av bår gårsdag! Fy SØREN keg takler ikke den varmen kombinert med unger!! Tenk at jeg lå ute og grilla meg i solsteiken før jeg fikk unger!?! Skjer ikke nå… 3åringen med trass og 1 åringen som er OVERALT! 😱 Og hun velger selvfølgelig den kvelden til å kødde til legginga! Det verste er vel at jeg overhodet ikke klarer å kontrollere meg da 🙈 Pappaen måtte ta over etter at jeg hadde sitti og banna som en trønder i 45MINUTTER!!

    9. sc: haha, du kan trøste deg med at du ikke er alene 😀 trur vel alle smeller litt fra tid til annen! Vi hadde fem oppvåkninger selv av varmen, heldigvis før vi selv la oss 🙂

    10. Prøv å være høygravid med begynnende svangerskapsforgiftning i denne varmen. Jeg var til kontroll på sykehuset i går og da kollapset jeg pga den ekstreme varmen inne på sykehuset, ble innlagt på føden der det er 40 grader, før jeg fikk dra hjem etter noen timer. Kommer hjem til gretten gubbe og en små syk 2,5 åring. Jippi. Var blitt ganske dehydrert så drakk over 3l vann i går.

    11. Hehehehe. Var sånn her igår også. Mamma med mensen, og i denne varmen. Så da fikk gutta beskjed om på vei hjem fra barnehagen at idag orker mamma ikke noe tull! Enkelte dager blir det sånn 😉

    12. Hihi….det er grenser for hvor mye tålmodigheten tåler før den smelter og renner vekk ja! Trygge barn som har det godt tar nok ingen skade av en varm og sliten mamma som er litt kort i lunta, det tror jeg skjer hos oss alle i blant. Så nydelige kaniner dere har fått, heldige jenter og heldige kaniner som får det så fint!

    13. mammatil2: Hihi, de bør overleve det. Begge er glad i meg i dag, selv om jeg fremdeles er litt for varm og litt for kort i lunta :p
      Tusen takk, vi storkoser oss med kaninvenne våre <3

    14. Overgangsalderen er kjekk, der har jeg vært pga sykdom og den varmen vi har nå er nada i forhold, så du har noe å glede deg til Stine!!! 😜😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg