La barna kle seg selv!

Jeg er ganske så gæren, så gæren at jeg finner fram antrekk til mine barn hver kveld før jeg legger meg, og tar risikoen på at jeg ikke tar livet av identiteten dems fordi jeg bestemmer hva som er egnet å ha på seg av klær. Det er kanskje et sjansespill å ta, men jeg krysser fingre og tær for at mine barn blir to selvstendige piker med bein i nesa allikevel. 

For å kle tvillinger er ikke riktig uansett hvordan jeg gjør det.

– Hvorfor ikke la de velg klær selv, så vil de finne sin egen stil og understreke sin identitet

Det kan de vel få lov til.. 


 


– Speiltvillingene på Facebook – 
 

35 kommentarer
    1. Handler om effektivitet og rutiner på morgen, det ☺️ Jeg gjør det samme med mine 2 (ikke tvillinger). Om man skal på jobb osv, så rr det jo helt klart tidsbesparende å klargjøre dette kvelden i forveien. Regner med at både dine og mine blir selvstendige unge mennesker en dag “på tross av” dette 👍🏻

    2. De valgte “riktige” farger da 😉 😛
      Det blir som de kranglene mamma hadde med min lillesøster hver eneste morgen fordi hun SKULLE ha på seg sommerkjole i barnehagen. Selvsagt uten body, strømpebukse, sokker, etc. Min søster var 3-4 år og dette var hver dag i hele vinterhalvåret.. Mamma burde selvsagt latt min søster gå i sommerkjole for å ikke undervurdere henne, eller knuse hennes selvfølelse og identitet for evig og alltid :p

    3. Hahaha! De var veldig søte, men jeg forstår hva du mener😅 Nå vet jeg ikke med andre foreldre, men jeg velger jo ut klær til guttungen min jeg også? Hvorfor skal konsekvensene for deg være mye større bare fordi du har to? Tull og tøys;) tror nok de blir flotte selvstendige jenter likevel 🙂

    4. Eg lar mine kle seg selv, begge har gjort det fra ca to års alder. Regel: lange armer og ben, samme hva dere velger utanpå passer bra til bildet 🙂
      vi slipper på denne måten mange diskusjoner ang kle. Største på 4, har en stund valgt egne kle på butikken, ofte ut fra alternativ ho får. Alle finner sin måte 🙂

    5. Haha! Er ikke farlig at du velger klær til de enn så lenge. De sier nok ifra når de ønsker noe annet 🙂

    6. Ha ha ha, det der var mer kjent stil, ja. Jeg har tidligere kommentert at min 3 åring aldri ville finne seg i å bli så styrt, og jeg må bite i meg gremmelsen over mismatch og manglende “voksenestetikk”. Ved bar mage bruker jeg imidlertid vetoretten min, for klærne må faktisk være forholdsvis praktiske i barnehagen.
      Jeg er helt sikker på at du, som kjenner dem best, tar gode avgjørelser i forhold til påkledning. De er forresten alltid veldig fine i tøyet, syns jeg!! Her er heldigvis eldste på 7 i ferd med å ta til vettet, og kler seg nå litt mer i tråd med mors smak 🙂

    7. Haha, fantastisk! Her er jenta blitt 6 år og det begynner å bli en stund siden sist jeg fikk velge antrekk. Hun er så opptatt av bekledning og kan ikke ha på seg hva som helst. Det har til tider smertet meg å la henne gå utenfor huset pga at hun har så mange merkelige kombinasjoner 😛 Men med tre andre barn har jeg bare innfunnet meg i at så lenge hun har klær etter vær og ser sånn nogenlunde normal ut, så gidder jeg ikke å ta kleskampen med henne. Så du må bare nyte at du får velge klær til jentene, det er jo så stas å kle de opp 🙂 Og angående “hvordan-kle-tvillinger-debatten” så er det kun du som mamma som vet hva som er best for DINE jenter 🙂

    8. Fantastisk bilde Stine!!!! 😂😂😂😂😂
      Dette er virkelig bra!!! 😃 Jeg er tante til en jente på 2 år, 13 mnd yngre enn dine to, og har et par tre fantastiske bilder av henne der hun har kledd på seg ulike plagg på hodet….. Tok en stund både før jeg så hvilken type plagg det var på hvert bilde, hva som var opp og ned på plagget og hvor atmene faktisk var….. Men smilet på det ene bildet er bare fantastisk, akkurat som på dine to her!!! 😃💗💗

    9. Jenta mi har fått valgt klær selv fra hun var to år. Med litt veiledning, se på været har dette gått bra og hun har alltid fått gått som hun he valgt 😊 På vinterstid har jeg selvfølgelig sagt at ull skal underst og bestemt dette, men hun har alltid valgt hva som skal være neste lag. De lærer og mye på denne måten, samt moren må slippe litt kontrollen. Ekke hver dag det matcher 😄😉

    10. Haha 😂😂 ja, du bør absolutt gå over til å la de bestemme antrekk selv, det blir nok mange artige kombinasjoner 😛

    11. mia: Så lenge dere har en orden på det, er jo det strålende 🙂 Her unngår jeg alle diskusjoner ved at klærne ligger klare om morgen. Da tar de på seg det uten noen om og men 🙂

    12. Anonym: Jeg trur de aldri har følt seg styrt av min klesvalg for dem 🙂 For å spare tid om morgen, finner jeg frem antrekk på kvelden, og siden det er det som ligger fremme er det det de hopper inn i om morgen 🙂

      Haha, herlig. Det kommer nok en tid der de skal bestemme selv, og da skal de få lov til det så lenge klærne passer til årstiden 🙂

    13. Ingvild: Jeg har ikke en finger med i spillet, så ja 😉 De har et eierskap til sin farge, og fargene er svært viktige for dem for fargene er en del av dem 🙂

    14. Å herremin.Hvis alle disse 2-3 åringene som vi velger ut klær til mister sin identitet og blir uselvstendige pga det… Herremin… Mammapolitiet må ta seg en bolle. Er det noen som vil at sine barn eller tvillinger skal velge klær selv. For all del. Selv velger jeg ut klær til gutten min som akkurat har blitt 3 år. Han viser ingen interesse enda.

    15. Hehehe, veldig søte! Og som holder på fargekoden sin! Ler lutt for meg selv her nå når jeg tenker på hvor mye de kan tulle med folk ved å f.eks bytte farger en dag. Hoho, de kommer til å ha det mye morsomt oppover tiden!!

    16. Du er et skikkelig krafttak av ei dame, du er så flink! Ble så irritert over kritikken over at du kler ungene likt. Herregud, hva folk henger seg opp i da! Du er en så god mamma, kan ikke tenke meg at de barna kunne hatt det bedre. Nydelige små jenter <3
      Elsker bloggen din, finner masse inspirasjon her. Jeg bor også på gård og når jeg føler at jeg drukner i arbeid og trenger litt inspirasjon, så leser jeg litt her. Det er vel det som er meningen med blogging, å inspirere og dele. Og det klarer du! ;-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg