Magien med en kjøkkenhage

Det skjer litt og ofte at jeg irriterer meg over det gamle huset vårt som fungerer som et drivhus – iskaldt om vinteren, glovarmt om sommeren. Om planløsningen huset har, det alt for lille badet, det faktum at vi bare har ett bad, og heller ingen vaskerom. Jeg kan også stirre oppgitt over den giganiske låven når jeg ser at den både trenger ny maling, og nye porter! 

En ting er helt sikkert, eier man en gård, går man aldri tom for “må gjøre, burde gjøre og skulle ha gjort” 

Men etter fem år på gården må jeg også innrømme en ting – jeg er hodestups forelsket i hver centimeter av jord, skog, hage og plass vi eier. 

– Tenkt å ha en hage!! sa min beste venninne som bor i en leilighet i andre etasje med to barn og mann. Fem ord som setter ting i perspektiv. For ikke bare har vi en hage, vi har en så stor tomt at vi kan bygge ett kaninhjem på 60 kvm, vi har en så stor hage at vi kan sette ut en trampoline, ett huskestativ, en sandkasse, og ett badebasseng. Vi kunne også satt opp en lekestue og laget en vollyballbane om vi så hadde lyst til det, selv da hadde vi hatt plass til å spille fotball på en annen plen, og sitte titalls med mennesker på plattingen til huset. 

Mitt hjerte ligger i alt dette, men kanskje dunket det ekstra for de to kassene vi kaller “kjøkkenhagen”, de 6 frukttrærne og bærbuskene våre. Det bringer frem egne barndomsminner fra den gamle kjøkkenhagen vi hadde, og ekstra godt husker jeg de gangene pappa og jeg plukket rabarbra som vi kokte grøt av.

For å høste egne bær, frukt, urter og grønnsaker er like populært for barn og voksne. Selv om jeg hadde hatt en hage på bare 50 kvm så hadde jeg på en eller annen måte fått til å ha en kjøkkenhage med et godt utvalg – hvordan kan man leve uten? Billig er det også! 

– Lykken når de første frøene begynner å spire – 

– Gleden ved å ta med saksa ut og klippe av noen urter til middagsletten –

– Ventingen på at bærene skal bli modene – 

– En gang kjøkkenhage = alltid kjøkkenhage – 

Jeg vet ikke hvor ofte jeg sier, JEG ELSKER KJØKKENHAGEN! 


– Speiltvillingene på Facebook – 

4 kommentarer
    1. Herlig! 😀 Og så grønt det har blitt allerede! Jeg var litt sen med å plante i år, men det har begynt å spire her også! Jeg anbefaler sukkererter på det sterkeste hvis du ikke har det! Vi spiste hver eneste dag i hele fjor sommer! De ble fantastisk store og nydelige 😀
      Noe av det beste med å bo på gård er den vanvittige store uteplassen. Hos oss er det som hos dere! Trampoline, huskestativ, kjøkkenhage, bærbusker og frukttrær 😀 Og dukkestue 🙂 AP skal lage rc-bane til bilene sine i det ene hjørnet etterhvert også 🙂
      Nyt sommeren. Håper dere har sol i dag, det har vi 😀

    2. Cathrine Narum: Jeg plantet sist uke, ulike salater som har begynt å spire nå 🙂 Resten har overvintret og er lite fine om ikke finere i år 😀

      Ah, det er så fantastisk 😀

      Her er det strålende sol, helt nydelig etter øs pøs i går 🙂

    3. Jeg bor i leilighet i andre etasje, og har kjøkkenhage på balkongen på 8kvm!:) pappa lagde drivhus til meg der jeg har tomat og urter, så har jeg jordbær og sukkererter i krukker 🙂 elsker det

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg