Usunn tynn til fornøyd i egen kropp

Nå er det ikke lenge til jeg kan feire ett års medlemskap med treningen, da jeg startet å trene august 2015. Jeg hadde lenge hatt trening i tankene, men samtidig var det lett å utsette. Da jeg til slutt ble pushet med på en treningstime, kom jeg på hvordan man føler seg etter å ha trent… Den ekstremt gode følelsen av å ha brukt kroppen. Jeg bestemte meg der og da, for at “nå skal jeg begynne!”. Jeg angret hele den neste uken, da jeg knapt klarte å gå opp og ned trapper, for ikke å glemme det å sette meg på do! Jeg var så støl som jeg aldri hadde vært, men da musklene omsider begynte å lege seg igjen kom jeg tilbake og fortsatte. 

Det tar tid å få resultater av trening, og siden jeg ser meg og min kropp hver dag, er det enda vanskeligere å legge merke til endringene. Men fra første stund merket jeg hvor godt det kjentes på innsiden å trene. Det er ingen løgn at energinivået blir høyere, og at hverdagen blir enklere. 

Og selv om jeg vet at jeg er langt sterkere i dag, både fordi jeg ser det på min egen kropp, og fordi jeg løfter tyngre og løper lengre, så er det først når jeg ser tilbake i gamle bildearkiver at jeg virkelig forstår hvor mye kroppen min har endret seg. Vel, jeg innså det vel også da jeg endelig kunne finne frem shortsene og oppdaget til min store forskrekkelse at det kun var den ene shortsen som alltid har vært for stor, som passet i år – takk og lov for at skjørt finnes!

Jeg har aldri hatt problem med overvekt, eller så mye som et par kg for mye, for meg har det heller vært den andre veien. Under ammingen raste vekten i rekordfart. Jeg har nok en god forbrenning i utgangspunktet, og da jeg fullammet to babyer på samme tid var det ikke mer næring til å forsørge min egen kropp. Den skumle delen var at jeg begynte å like hvordan formene forsvant, selv uten at jeg endret på kostholdet eller jogget for å brenne bort caloriene. Jeg ble mer og mer opphengt i vektens tall, og midjens mål. 
Som 17 åring utviklet jeg depresjons-spiseforstyrrelser etter mine foreldres skillsmisse, og jeg kan enda huske hvor mange calorier det er i en skive gulost, eller i et glass melk. Med andre ord begynte jeg å havne på tynn is igjen, da kroppen på ny nærmet seg “skinn og bein”. 


 – 60 kg og nybakt mamma – 52 kg og mamma på andre året – 

For første gang i historien gleder jeg meg over vekta som blir tyngre. Det sistet året med trening har jeg gått opp 6 kg, og aldri før har jeg faktisk følt meg fornøyd i egen kropp. Treningen gir progresjonen jeg trenger. En sunnere og sterkere meg, gir et mye bedre selvbilde enn en usunn og tynn meg, som lurer på om jeg egentlig er tynn nok… 


– Speiltvillingene på Facebook – 

12 kommentarer
    1. Så deilig å kjenne på progresjon, mestring og velvære i egen kropp! 😀 Jeg var jo også syk av sf i 7 år, men har vært frisk i mange år nå. Jeg har som du veldig god hukommelse og jeg husker fortsatt antall kalorier i et eple, et knekkebrød, osv :p Selv etter å ha vært frisk i mange år la jeg plutselig merke til hvor mye “rart” jeg gjorde helt ubevisst høsten 2014. Jeg begynte å ramse opp for meg selv, og jeg ble for første gang redd meg selv. Dette var inget tilbakefall, men fryktelig nære! Heldigvis fikk jeg snudd om før det gikk enda lengre. Så ja, man må passe på.
      Ei venninne av meg trener cross fit og elsker det. Jeg tror det ikke er det her på toten, så her er det hjemmetrening en stund til.
      PS: Imponerende at du trener 4 ganger i uken 😀 Du ser flott ut!

    2. Åh Stine <3 Takk for at du deler dine veldig kloke og velvalgte ord. Det er så mange i dag som lurer på om man egentlig er tynn nok, bra nok, pen nok....++ Jeg er glad for at det nye idealet har endret form fra sykelig tynn til sunn og sterk. Min reise mot en "fit" kropp starter i sommer, og jeg både gruer meg og gleder meg til å komme skikkelig i gang. Jeg er ikke overvektig, bare slapp i kroppen og mangler energi. Det skal det bli en slutt på! Skriv gjerne mer om treningen din 🙂
      I tillegg gleder jeg meg veldig til bryllupsplanleggingen din begynner å ta skikkelig form her på bloggen. Jeg skal selv gifte meg neste år, og gleder meg til inspirasjon 🙂
      Ha en strålende sommer i en sterk og sunn kropp!

    3. Du er flott. Og det er så utrolig fint at du klarer og være åpen og ærlig om dette. Det er viktig ettersom mange unge jenter sliter med det samme 🙂

    4. Ahhh,det er så bra 🙂 Jeg er super tynn, og tenker å trene for å gå opp i vekt og få muskler. Kunne du skrive hvilke styrkeøvelser du har gjort? Det vil være til super hjelp.

    5. Cathrine Narum: Det er kjempe gøy 😀 Følelsen jeg sitter igjen med er en kropp jeg har jobbet for, ikke lidd for de årene hvor mat var en plage. Man skal passe på, vi lever i et samfunn hvor kroppspresset er alt for stort.

      Jeg trur alle som trener CrossFit elsker det 😀 Haha, det er veldig gøy!

    6. Juliane: <3 For en mye bedre trend det er å være sunn og sterk. Trening gjør en jo så sulten som en ulv, og det er godt å se at om en er flink til å trene så kan man spise dagen lang (så klart ikke sjokolade og pottis - selv om det blir en del av deg også! Haha), og alt som skjer er at det blir mer muskler av det 🙂

      Masse lykke til med treningen, uansett hva du velger - finn en treningsform du synes er gøy 😀 Ingen vits i å dra på treningssenter om du gruer deg til å dra 🙂

      Det gleder jeg meg til også 😀 Og så gøy at vi skal feire neste år begge to 🙂

    7. Lurer på en ting jeg!
      Hva er CrossFit og hvaforno det ut på? Typ øvelser ?
      Er en i gruppetrening? Sal? Eller er det ute? Og lager en programmet selv eller er det noen som lager det for deg?
      OY, ble litt mange spm det her:)

    8. Mari: Du kan google det, så finner du en bedre forklaring enn det jeg kan gi 🙂 Men jeg skal skrive ett innlegg om det, du er ikke alene om å lure på hva det er.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg