Same, same – but different

Etter en to timers kamp i formiddag måtte jeg til slutt gi tapt på å skrive ett nytt innlegg, og i stedet gå ut etter litt luft så ikke jeg endte med å slenge mr. Mac vegg i mellom. Jeg vet ikke om det var gamle mr. Mac, det ustabilet nettverket, eller blogg.no som hadde problemer, men samme hva det var så fikk jeg ingenting til å virke. Nå er alt oppe og går som det skal igjen.. Godt er det, jeg får jo nesten abstineser av å ikke la fingrene gå mot tastaturet. 

På søndagen viste jeg frem disse playsuitene som jeg har laget til jentene, men siden jeg i det innlegget viste frem disse antrekkene for å vise frem kunsten av min nye kuttemaskin, som jeg kan lage fancy quotes med, så må jeg skrive et lite innlegg til om disse playsuitene. 

Det begynner å bli en stund siden jeg var på Stoff&Stil, hvor jeg da lette etter stoffer jeg kunne sy playsuiten jeg hadde i tankene. Jeg skulle finne to ulike jersey stoffer som var like fine. Det ble en umulig oppgave, fant jeg et stoff jeg likte, fantes det bare den ene utgaven av det. Ingen andre i samme stil, eller i samme motiv med andre fargealternativer. 

For når jeg skal handle klær til mine tvillingjenter, eller når jeg skal handle inn stoff til klær, så kan jeg lete meg desperat etter stoffer som gir meg like/matchende antrekk i forskjellige farger/mønster. Andre veien, kommer jeg over en butikk som selger mange like modeller i flere fargesammensetninger, går jeg aldri tomhendt ut av butikken. Problemet er at det er vanskelig å finne to like antrekk i to farger, uten at det blir gutt/jente modell. Man kan si mye om dette med kjønnsrettede farger og at det er feil, men siden verden er som den er i dag, får jeg meg ikke til å kjøpe en blå dress og en rosa dress, fordi det er det som er alternativet om et plagg kommer i to farger. Og kjøper jeg det som er klin likt, ja, da vet dere selv at de fleste ikke ser forskjell på de to eneggede jentene. 

Stoffet jeg falt pladask for var dette stripete grå og hvite stoffet. Veldig enkelt, men så mykt at jeg ville legge kinnet mitt mot det med det samme jeg tok i det. Siden det ikke var noen lignende stoffer av samme kvalitet, sydde jeg to playsuiter av det sammet stoffet. Jeg lot allikevel ikke de to plaggene være identiske…  

… Noen små detaljer her og der, ble sydd på av lys rosa, og dus lilla. Så kom printet i hver sin farge som virkelig fikk de to playsuitene til å være like, men forskjellige. 

Jeg ble sittende på pinterest som jeg ofte gjør når jeg trenger litt ekstra inspirasjon, og jeg lette etter kule quotes som jeg kunne ha på ryggen til playsuitene. Etter litt leting kom jeg over: 

It’s a
Twin
Thing

you wouldn’t 
understand
 

Som tatt på kornet var denne quoten, og den beskrev hele debatten om hvordan og hvorfor jeg kler barna mine likt, men forskjellig.

Tvillinger er forskjellige, akkurat som deg og meg. Noen tvillinger er ikke spesielt avhengig av sin søster eller bror han eller hun delte livmor med. Men for andre tvillinger, for mine tvillinger, så er avhengigheten og tilknytningen stor. De ser opp til hverandre, og ned til hverandre, de kan krangle så busta fyker, men samtidig er de sjelevenner som alltid står side om side. Neimen om jeg får de til å ta på seg ulike antrekk, det er så vidt jeg får lage forskjellige hårfrisyrer – en sjelden gang. 

– Å kle likt betyr ikke at de er like, det betyr bare at de liker de samme tingene, og at de fort finner livet urettferdig – de er jo tross alt bare tre år. 

 


– Speiltvillingene på Facebook – 

10 kommentarer
    1. Kjempefine playsuits. Det jeg likte aller best er det halve hjertet der det står “best” på den ene og “friends” på den andre. Så søtt og kreativt!

    2. Akkurat like nok 🙂
      Og mine små vil ha like klær og like alt forsåvidt selv om det er 3 år imellom 🙂

    3. Karina: Det er veldig enkelt. Du starter ved pannen, lager en liten hestehale, så lager fortsetter du bakover med å lage hestehale etter hestehale. For å få den litt fyldigere som her, drar jeg forsiktig i håret som blir i mellom strikkene 🙂

    4. Hei. Nå har jeg bladd meg gjennom bloggen og la veldig merke til hårfrisyrene til jentene. Alltid så fine på håret! Hadde det kanskje vært mulig å laget videoer av forskjellige firsyrer? De er sikkert ingen hokuspokus å lage, men likvel så klarer jeg ikke helt å se meg frem til hvordan det er gjort 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg