Sy-tutorial Mie-Skjørt

Da er barna ute og leker i solskinn med regn på hytta, noe som betyr den gyldne arbeidstid for min del. Jeg har forhåndsgjort litt arbeid på mønster og steg for steg gjennom syingen av Mie-skjørtet, så jeg håper det er mange som er klare med symaskinene. Dette skjørtet har jeg satt til en vanskelighetsgrad: lett. Så selv om du er ny bak symaksinen, er dette et skjørt som er enkelt å starte med. 

Stofftips

Jeg har sydd skjørtet av 100 % bomull / vevd bomull som ikke har stretch. Annet alternativ: lin


Mønster

Skriv ut mønster Mie-Skjørt

– Husk at når du skal skrive ut møster, må du skrive ut arkene i full størrelse. 

Mønsteret på skjørtedelen viser halve mønsteret. Så når du skal klippe ut mønster, bretter du stoffet dobbelt, så legger du “brettekanten” av mønsteret langs med brettekanten av stoffet. Når du klipper ut da får du et helt stykke. Du skal ha fire slike skjørtestykker. Og to deler av mønsteret til “pyntespenne”. 

Jeg har sydd skjørtet av 100 % bomull / vevd bomull som ikke har stretch. Annet alternativ: lin


Steg for steg søm

Legg pyntespenne-stykkene rette mot rette, og sy langs kanten hele veien. Klipp så et snitt i det ene stoffstykke slik at du får et hull du kan vrenge alt igjennom. 

Vreng, stikk ut hjørnene og press stykket med strykejernet. 

Legg skjørtestykkene rette mot rett og sy langsidene. Fortsett til alle de fire stykkene er sydd sammen til et “skjørt” 

Brett ned kanten til vrangsiden og bruk et strykejern til å presse ned kanten så du slipper å nåle. Første runden bretter du ned ca 1 cm. 

Brett en runde til, nå better du ned ca tre cm, eller så langt at du får plass til en bred stikk inni løpegangen du har brettet. 

Fest brettekanten med en søm. Tips: Ha skjørtet med vrangen ut og legg skjørtet inn slik at du syr fra rettsiden, det gir penest søm. Sy rundt, men la det stå igjen ca 3 cm til å tre inn strikken. 

Tre inn strikken, stram til ønsket livvidde, fest strikken ved å sy den fast i hverandre. Plasser den inn i løpegangen, og sy igjen hullet som du lot stå åpent. 

Brett kanten av skjørtes bunn opp og sy langs kanten. Siden jeg har overlock, overlocker jeg bunnen og bretter den en gang opp. Om du ikke har det, kan du brette to ganger opp for å skjule klippekanten og unngå rakning. Brett da 1 cm opp to ganger. 

Til slutt fester du pyntespennen ved å sy fast to knapper igjennom pyntespenne og skjørt. 

– Gratulerer du har sydd ferdig et Mie-skjørt! 


– Neste sy-tutorial blir blusen som jentene har på seg sammen med Mie-skjørtet. 

– Se flere syoppskrifter til barn


– Få med deg syoppdateringer gjennom Facebook – 

19 kommentarer
    1. Det er ikke ofte jeg går innom blogger lengre, og hvertfall ikke kommenterer noen. Men jeg syntes virkelig du fortjener ros. Hver gang jeg besøker bloggen din, blir jeg alltid så inspirert over alt du greier å lage, både klær og husdekorasjon. Du er en av de bloggene jeg tar meg tid til å lese, for jeg syntes rett og slett du er så flink!!
      For noen vakkre og skjønne jenter du har, du har all grunn til å være stolt av deg og dem. Ha en kjempe fin sommer! Stå på videre <3

    2. Nå har jeg akkurat lest gjennom denne oppskriften, og den virker faktisk overkommelig!! Kanskje dette skal bli mitt første sy-prosjekt!? Men siden jeg er helt grønn på dette, så lurer jeg på ca hvor mye stoff jeg trenger til skjørt til en 4-åring? Jeg merker jeg gruer meg litt til å gå i stoffbutikken, og det hadde vært veldig greit å vite sånn ca hvor mye stoff jeg trenger 😀
      Takk for oppskriften forresten!!
      God sommer!
      Alex

    3. Hei! Hvilke str tilsvarer de tre forskjellige størrelsene på pyntespennemønsteret? Hvis du skjønner hva jeg mener? 😂

    4. Helene: det er A4 ark ja 🙂 men på noen skriver kan man få spørsmål om å fylle arket med innholdet, hvis ikke lager den en tom mal rundt som fører til at bildet forminskes og havner i feil størrelse

    5. Alex: lengen på mønsteret, pluss 5 cm er det du trenger 🙂 Vask stoffet før du klipper i det, siden stoff krymper litt ved første vask – derav de 5 cm ekstra. 🙂
      Lykke til !

      God sommer 🙂

    6. Kjersti: Haha! Godt størsmål 😉 Glemte å skrive det, men her kan man jo egentlig velge størrelse, eller tenke at den minste er 1-3, den mellomste, 3-5, og den største 5-8 år.

    7. Spørsmål, har sydd skjørte i str 8 år. Men det passer til meg som er godt over 8 år xD Hva gjorde jeg galt? Er skjørtet stort at man bare tilpasser med strikket i livet eller? 🙂 Er jo spent på om det blir alt for stort å rart til ei på 8..

    8. Det ble litt langt men det gikk greit, fikk prøvd på hun som skal ha det 🙂 Men oppskriften funker jo igrunn til de over 8 år også da xD Kunne fint lagd meg selg et slikt skjørt bare i annet stoff da 😉 ( var med marihøner på til jenta)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg