Hyttetrimmen

Det er flere som har spurt meg om hva Crossfit er, og selv om kanskje “google” har et bedre svar, vil jeg fortelle litt kort til dere som ikke har hørt så mye om Crossfit. Crossfit er en treningsform som bygger på styrke og kondisjon med høy intensitet. Treningslokalet er ofte i åpne store rom, og utstyret enkelt: rack, vektstenger, kettlebells, bokser, hoppetau. Med dette utføres øvelser som olympisk vektløfting, spenst trening, styrkeløft, turn og kettebell trening. Treningen er lagt opp til timer med trener, og hver dag inneholder nye og varierte øvelser. Mitt første inntrykk var at treningen var svært effektiv, men også at den passet til alle fordi det er så enkelt å tilpasse vekt og øvelser etter egen styrke og utholdenhet.  

Etter å ha trent i snart ett år, har jeg forelsket med i denne treningsformen. Dette har også ført til at jeg nå kan legge opp litt trening på hyttetur, eller hvor jeg skulle vært. Siden treningsformen bygger på mye bruk av egen kroppsvekt, er det lett å finne øvelser som passer uten et treningssenter å dra til. 

Med litt fantasi er alt mulig, og vi sitter tre veldig fornøyde jenter etter andre dagen med en treningsøkt her på hytta! Støle er vi også. 
– Kjempegøy at så mange har tatt screenshoot av treningsbildene jeg har delt på Snapchat – jeg håper dere alle har tatt en liten økt!  


Walking lunges / utfall med vanndunk


Thrusters med vanndunk


Deadlift / markløft med vanndunker 


Og hvorfor ikke lage en vektstang av et kosteskaft med noen vannduker på?! Helt genialt for å trene barbell row… 


… og biceps curl


Det trenger ikke å være så vanskelig å få trent, her har fire barn lekt og trent sammen med oss voksne, og klappet og heiet oss frem. 

.. og følelsen etterpå – jeg sier ikke mer. 


– Speiltvillingene på facebook – 

15 kommentarer
    1. Du er så kreativ! Beundrer virkelig drivkraften og motivasjonen din altså.
      Nå er det lenge siden du sydde fleecedresser til guttene mine, så jeg vet ikke om du husker hvem jeg er. Bare en annen tvillingmamma 😉
      Jeg har laget en ny blogg, og kanskje du har lyst til å lese litt innimellom. Ønsker deg og dine en finfin sommer 😀

    2. hei 🙂
      Jeg liker å trene, hvertfall styrke! Lurer på om du tar 200 pushup sammenhengde? 😮 evt hvor mange førpause? Og 6 min planke sammenhengde? Skulle så gjerne bli kvitt litt nederst på magen :p

    3. Så artig å se! Dere er kreative, og finner metoder som alle kan gjøre hjemmet, uavhengig av utstyr! Du inspirerer med treningen din 🙂
      Men jeg lurte på hvor ofte du trener? Trener du virkelig hver dag? Hvordan får du tid til så mye trening? og nå når du er på hyttetur, hvorfor tar du ikke da en liten ferie? Det er jo trossalt fortjent ettersom du har trent så godt i hverdagene før ferien 😉 En skal jo nyte litt ferie og fri også, spesielt når man er på ferie, vel?det kan jo være bra med en liten pause fra trening, bare noen dager??

    4. Jeg må bare kommentere på at huden til jentene dine ser så utrolig myk ut, og med en så fin sommerfarge. Hilsen ei som bare blir solbrent 🙂

    5. Så sprek og sterk du er blitt! 🙂 Den der siste runden på hyttetrim #1 kunne jeg aaaaaldri klart – tar du 200 i slengen?! Og 6 min planke?? 😵 Jeg er superimponert! Hvordan var formen da du startet, da? Jeg ble veldig inspirert nå 😊

    6. tosmåregndråper: Tusen takk 🙂
      Jeg husker deg, har for vane å huske andre tvillingmødre bedre enn andre;) Jeg leste også bloggen din etter du delte den på “tvillingmødre-siden”(?), eller om det var på din egen profil. Sterk hendelse, men forstår lettelsen over å få satt fingeren på ulike ting dere har stilt spørsmåltegn ved. Ønsker dere masse lykke til, og jeg håper for dere og guttene deres at hjelpen dere nå får gjør alt så mye enklere og mer forståelig. <3 Kjempe fine gutter har dere.

      God sommer, i frustrasjon og gledelige øyeblikk <3

    7. andrine: Hihi! No-no-no ! Team of 3 betyr at vi tre må ta 200 push ups tilsammen før vi går videre på neste økt. Det er gjerne fritt hvordan det blir løst, men vi gjorde det på denne måten: 1. tok 5 push ups, 2. tok 5 push ups, så tok 3. 5 push ups, så begynner runden på nytt og på nytt til vi til sammen har 200 🙂 Med andre ord, blir det 73 ish på hver, med pauser mellom hver 5. push ups 🙂 Samme på planke. Der sto vi ca 1 min, før neste tok over, og så neste, så runden på ny til vi hadde 6 min til sammen, men ca 2 min planke hver.

    8. Lea: 😀 Tusen takk!
      Jeg trener ikke hver dag nei, før ferien trente jeg 4 dager i uken.

      Hehe, jeg hadde vært helt enig med det i de siste spørsmålene om jeg hadde lest dette for ett år siden, men nå som jeg har trent så mye som jeg har det siste året, så er ikke trening for meg et slitsomt moment jeg må gjøre for å holde meg i form. Trening er noe jeg gjør fordi jeg liker det, fordi jeg synes det er super gøy, og fordi jeg har lyst. Så derfor trener jeg på ferie, og tenker litt motsatt av deg. Alle vi tre “damene” på tur er veldig glad i å trene, så vi kunne nesten ikke vente med å få plassert inn den daglige økten 🙂
      Og jeg hadde 4 dager treningsfri før første treningsøkt på hytta, ingen fare 😀

    9. Linda: Tja, formen for ett år siden: Jeg følte meg fryktelig svak, og tenkte alltid: “men dette klarer ikke jeg”. Nå føler jeg meg sterk og tenke “jeg gir det jeg har” så noe har jo skjedd 🙂
      Men for å forklare den hyttetrim #1 så repeterer jeg et tidligere spørsmål om det samme:

      Hihi! No-no-no ! Team of 3 betyr at vi tre må ta 200 push ups tilsammen før vi går videre på neste økt. Det er gjerne fritt hvordan det blir løst, men vi gjorde det på denne måten: 1. tok 5 push ups, 2. tok 5 push ups, så tok 3. 5 push ups, så begynner runden på nytt og på nytt til vi til sammen har 200 🙂 Med andre ord, blir det 73 ish på hver, med pauser mellom hver 5. push ups 🙂 Samme på planke. Der sto vi ca 1 min, før neste tok over, og så neste, så runden på ny til vi hadde 6 min til sammen, men ca 2 min planke hver.

    10. Hei Stine! Så fint at du har fått deg en ny hobby og lidenskap. Unner deg virkelig alt godt med det. Men. Jeg har lest bloggen din lenge, og det jeg likte best var at den var så annerledes enn andre blogger! Her kunne man lese om en hverdag der man ikke fikk trykket en kommentar eller innlegg om trening hver gang man gikk inn for å lese. Det var utrolig forfriskende, for som en ung, lett påvirkelig jente, så føler jeg mye på det at å lese om trening gjør st jeg føler et større press om å se og opptre på en viss måte. Jeg prøver å unngå det fokuset. Flott at man vil trene – jeg gjør det selv – men hvorfor må man lese om det overalt? De som trenger tips til øvelser bør vel helst oppsøke en fagperson som kan svare med et opplegg som er tilpasset? Jeg håper virkelig ikke dette blir en treningsblogg, for det finnes det nok av. Du har så mye annet fint innhold! Og til de som argumenterer for “hvis du ikke liker bloggen, ikke les den”, så skal jeg slutte å lese den hvis bloggen får et fokus på trening som den har hatt i det siste. Jeg vil bare gi en tilbakemelding fordi, som sagt, jeg liker det andre innholdet her inne!

    11. Tusen takk<3 Jentene dine er også utrolig vakre! Det er veldig godt med en bekreftelse. ting blir bare anderledes enn vi så for oss i starten. det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. 🙂 tror jeg delte det på profilen min, ikke "tvillingmødre-siden".
      Men nå skal ikke jeg kuppe tråden med andre ting.. igjen, en god sommmer til dere alle sammen!

    12. Synøve: Hei, Synøve 🙂
      Dette kommer ikke til å bli en treningsblogg nei, jeg har skrevet om treningen 4 ganger siden jeg startet å trene for ett år siden, så jeg håper ikke du føler at bloggen har fått et treningsfokus av det. Jeg er glad for å få tilbakemeldinger, og jeg har fått mange tilbakemelinger når det kommer til treningsinnlegg og ønsker om oppdateringer. Jeg prøver å finne en vei gjennom hva jeg mener passer inn på bloggen, sammen med tilbakemeldingene jeg får fra leserne. 🙂

    13. Madeleine: Det er klart alt blir snudd litt på hodet i starten, det følte du vel også da du fikk vite at det skulle komme to og ikke en baby også. Selv tenkte jeg det frykteligste da, men det kom ikke noe dårlig ut av det <3 <3
      Masse lykke til, og ta i mot all hjelp dere kan få <3 God sommer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg